همشهری آنلاین: منوچهر متکی نامه‌های جداگانه‌ای به وزرای خارجه کشورهای عضو شواری حکام در خصوص نحوه برخورد آنان با مسئله هسته‌ای ایران ارسال کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،  وزیر امور خارجه در نامه‌هایی جداگانه به وزرای خارجه کشورهای عضو شورای حکام از حامیان برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تشکر کرد و از کشورهایی که رأی ممتنع داده بودند ضمن قدردانی خواستار هماهنگی بیشتر برای استیفای حقوق اعضاء NPT شد و از مخالفان برنامه اتمی نیز ضمن گلایه و انتقاد کرد و خواستار اصلاح موضع ناعادلانه شد. 
 
 در بخشی از نامه وزیر خارجه کشورمان خطاب به کشورهائی که از برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده اند، آمده است: بدین وسیله از موضع‌گیری شایسته و مدبرانه دولت شما در مخالفت با قطعنامه سیاسی چند کشور غربی در شورای حکام علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در تأسیسات غنی‌سازی فردو، تشکر و قدردانی می‌گردد.

رأی منفی شما به این قطعنامه تعهد شما به اصول بنیادین عدم تعهد و ضرورت مقاومت در برابر خواسته‌های غیرقانونی و زیاده‌طلبانه بانیان این قطعنامه را به اثبات رساند.

متکی خطاب به وزرای خارجه کشورهائی که در شورای حکام رأی ممتنع دادند، تصریح کرده است: اقدام چند کشور انحصار طلب علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت گرفته که ایران فراتر از تعهدات حقوقی خود 12 ماه زودتر از موعد قانونی، تأسیسات غنی‌سازی فردو را به آژانس اظهار نمود و برابر درخواست مدیر کل آژانس بر اساس حسن نیت خود، تاکنون دوبار نیز دسترسی نامحدود بازرسان آژانس به این تأسیسات را فراهم نموده است. اما کشورهای غربی به جای این که از اقدامات و همکاری‌های سازنده ایران قدردانی کنند، در حرکتی سیاسی مبادرت به صدور قطعنامه کردند.

وی در ادامه ضرورت اقدام هماهنگ اعضای عدم تعهد علیه زیاده‌خواهی برخی کشورها را یادآوری نموده است.

رئیس دیپلماسی کشورمان در بخشی از نامه خود به وزرای خارجه کشورهائی که علیه کشورمان رأی داده‌اند با توصیه به آنها برای تغییر رفتار خود و درس گرفتن از تجربیات گذشته آورده است، اقدام غیر معقول کشورهائی که علیه ایران رأی داده‌اند، جمهوری اسلامی ایران را بی‌تردید در ادامه راه فعلی برای توسعه فن‌آوری هسته‌ای صلح آمیز راسخ‌تر می‌نماید و تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تأسیسات هسته‌ای و ادامه همکاری با آژانس برابر با تعهدات موافقت نامه جامع پادمان شاهدی بر این مدعاست.

متکی در پایان خطاب به کشورهائی که علیه ایران رأی داده‌اند و دارای سلاح هسته‌ای هستند، نوشته است: اینگونه اقدامات نامعقول علیه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای کشورهای عضو معاهده عدم اشاعه در حالی صورت می‌گیرد که جهان از گسترش کمی و کیفی سلاح‌های هسته‌ای و تهدید به استفاده از آن رنج می‌برد و متأسفانه کشور شما به‌عنوان یک کشور دارنده سلاح هسته‌ای تعهدات مسلم خود تحت ماده 6 معاهده عدم اشاعه هیچ اقدام قابل توجهی برای خلع سلاح عمومی و هسته‌ای به عمل نیاورده‌اید.

کد خبر 96911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز