همشهری‌آنلاین: کتاب نظریه ‌رسانه‌ها؛ جامعه‌شناسی ارتباطات نوشتة نظام بهرامی کمیل از سوی انتشارات کویر به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب از چهار بخش اصلی رویکردها و پارادایم‌های ارتباطات، قدرت و رسانه، تحلیل گفتمان و جامعه و ارتباطات در اندیشة مانوئل کستلز، آنتونی گیدنز و زیگموند باومن تشکیل شده است.

نویسنده در مقدمة بخش اول می‌نویسد: هدف این بخش آن است که الگوهایی را برای طبقه‌بندی موضوع‌های علم ارتباطات فراهم کند؛ بطوری که مطالعة مفاهیم و نظریه‌های ارتباطی دقیق‌تر و منطقی‌تر شود. این کار باعث می‌شود تا حوزه‌های گوناگون بحث از یکدیگر متمایز شده و امکان مقایسه و ارزیابی موضوعات مشابه فراهم شود. به این منظور سعی می‌شود براساس معیارهای مهم و تأثیرگذار که در علم ارتباطات مطرح هستند؛ سنخ‌شناسی ساده و شفافی معرفی شود تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند جایگاه مباحث متعدد و متنوع را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهند و در بکارگیری، ارزیابی و نقد آنها دچار خلط مبحث نشوند.

در این بخش، پس از ارایه یک طبقه‌بندی منسجم نظری، نویسنده به بررسی نظریه‌های ارتباطی اندیشمندانی مانند مارکس، مارکوزه، هابرماس، بودریار، بوردیو و استوارت هال پرداخته تا کارآمدی الگوی پیشنهادی را نشان دهد.

نویسنده در توصیف فصل دوم می‌نویسد؛ در بخش دوم می‏خواهیم تمرکز اصلی را بر مطالعة ابعاد سیاسی رسانه‏ها قرار دهیم. به عبارت دیگر رسانه را در حوزة سیاست و بطور خاص در رابطه با قدرت مطالعه کنیم. در این بخش، نویسنده از چارچوب نظری استیون لوکس و بحث معروف چهره‌های قدرت او، برای تحلیل رابطة رسانه‌ها با سیاست و قدرت استفاده می‌کند.

در مقدمة بخش سوم آمده است: هدف این بخش آن است که اولاً برخی از طبقه‌بندی‌های موجود درباره گفتمان را بررسی کنیم و نقاط تشابه و تفاوت آن‌ها را از یکدیگر نشان دهیم. ثانیاً به آن سر طیف که ریشه در تئوری‌های پسامدرنیستی داشته و تحلیل مقاطع تاریخی را مد نظر دارد، بپردازیم. در این راه با پرداختن به مهم‌ترین ویژگی‌های رویکرد فوکویی، سعی می‌شود مفاهیم و ویژگی‏های کلیدی شرح داده شود؛ زیرا عدم توجه به این مفاهیم و تفاوت آن‌ها با موضوعات مشابه، عامل سردرگمی و خلط مباحث بسیاری شده است. در این بخش برای اولین‌بار تفاوت و شباهت‌های «گفتمان فوکویی» با مفاهیمی مانند «پارادایم»، «هژمونی»، «فرهنگ»، «ایدئولوژی» و «درک عمومی» نشان داده می‌شود تا قدری از خلط مبحث‌های پیش آمده در چند سال اخیر کاسته شود. نویسنده در این بخش نظریه و افکار اندیشمندانی مانند فوکو، گرامشی، تامپسون و آلتوسر را بطور عمیق، تجزیه و تحلیل می‌کند.

بخش آخر کتاب نیز به مطالعة تطبیقی اندیشه‌های ارتباطی سه متفکر و نظریة‌پرداز معاصر (کستلز، گیدنز و باومن) اختصاص یافته است. در این بخش موضوعاتی مانند: «جامعة اطلاعاتی»، «تکنولوژی ارتباطی»؛ «هویت»، «مدرنیته سیال»، «بازاندیشی» و «جهان چهارم»؛ در اندیشة متفکران مذکور تجزیه و تحلیل می‌شود.

کتاب نظریه رسانه‌ها با رویکردی بین رشته‌ای و برای دانشجویان و دانش آموختگان علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم ارتباطات و اصحاب رسانه‌ها نگاشته شده است.

این کتاب در 328 صفحه قطع رقعی به قیمت 4900 تومان به بازار کتاب عرضه شده است

کد خبر 96852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز