یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

زمان زیادی از روزهایی که دوچرخه‌های اشتراکی نارنجی در خیابان‌های تهران تردد می‌کردند نمی‌گذرد و حالا قرار است دوچرخه‌های اشتراکی به شهر برگردند.

دوچرخه سواری

به گزارش همشهری آنلاین- مهدس اسماعیل پور، زمان زیادی از روزهایی که دوچرخه‌های اشتراکی نارنجی در خیابان‌های تهران تردد می‌کردند نمی‌گذرد و حالا قرار است دوچرخه‌های اشتراکی به شهر برگردند. البته فعالیت دوباره این دوچرخه‌ها تغییراتی نسبت به گذشته دارد و استفاده از آنها راحت‌تر و ارزان‌تر از قبل است. درواقع شهروندان می‌توانند با پرداخت فقط ۲هزار تومان یک ساعت رکاب بزنند؛ البته بازسازی و بهسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری و نیز توسعه و تجهیز «مسیرسرزندگی» از دیگر خبرهای خوب برای تهرانی‌ها در بخش توسعه حمل‌ونقل پاک است.

بازگشت اشتراکی‌ها به شهر با شهرزاد
شهریور سال ۱۴۰۱، دوچرخه‌های اشتراکی نارنجی‌رنگ تهران با برند «بیدود» با پایان قرارداد رفتنی شدند. البته در این مدت مدل‌ها و برندهای دیگری از انواع دوچرخه‌های اشتراکی و دیگر وسایل حمل‌ونقل پاک مانند دوچرخه برقی، اسکوتر و موتورهای برقی به شکل محدود در نقاط مختلف پایتخت فعالیت داشتند. حالا علی رامشینی، معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی در تابستان ۱۴۰۴در بستر اپلیکیشن شهرزاد خبر می‌دهد.

احیا و بهسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری
برای رکاب‌زنی آسان و امن شهروندان در گذشته حدود ۱۷۰کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در محورها و مناطق مختلف شهر تهران ایجاد شده بود، حالا قرار است این مسیرها با اولویت مناطق مرکزی بازسازی و بهسازی شوند. رامشینی می‌گوید: «احیا، بازسازی و نگهداشت مسیرهای دوچرخه‌سواری که از قبل احداث شده‌اند با اولویت مناطق مرکزی شامل ۶، ۷، ۱۰، ۱۱و۱۲در قالب ایمن‌سازی، نصب تابلو و علائم و... انجام خواهد شد.»

توسعه مسیرهای سرزندگی
تاکنون فاز اول «مسیرسرزندگی» به طول ۴۷کیلومتر درمنطقه۲به بهره‌برداری رسیده است. توسعه این مسیر در شمال و جنوب پایتخت، یکی دیگر ازبرنامه‌های اصلی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در بحث توسعه حمل‌ونقل پاک است. رامشینی می‌گوید: «توسعه و ترویج دوچرخه‌سواری ازطریق گسترش مسیرسرزندگی با اولویت مناطق ۱تا ۸و ۲۲در پهنه شمالی شهر و مناطق ۱۳تا ۲۰در پهنه جنوبی پایتخت یکی دیگر از برنامه‌های اصلی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک است. طبق مطالعات صورت گرفته بیش از هزار و ۳۷۳کیلومتر در تهران شناسایی شده که امکان احداث مسیر سرزندگی را دارد.

یارانه ۵۸هزار تومانی!
برای استفاده از این دوچرخه‌های اشتراکی، یارانه ای توسط شهرداری تهران درنظر گرفته شده است. درواقع هزینه یک ساعت استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی ۶۰هزار تومان است که ۵۸هزار تومان آن را شهرداری تقبل می‌کند و شهروندان فقط ۲هزار تومان می‌پردازند.

توسعه مسیر دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌های اشتراکی
پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران:درحال پیگیری توسعه مسیر ۴۷کیلومتری سرزندگی هستیم و مردم احتمالا پل‌های مربوط به آن را هم دیده‌اند. این مسیر از جنوب به برج میلاد و از برج میلاد به بوستان گفتگو می‌رسد. در ادامه امتدادش از شرق به سمت ملاصدرا و از غرب هم به منطقه ۵خواهد بود. این توسعه برنامه‌ریزی شده و تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد. درواقع تشکیل شبکه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در حوزه حمل‌ونقل شهر تهران اتفاق می‌افتد و تا پایان امسال مسیر سرزندگی ۲تا ۳برابر می‌شود. در برنامه بلندمدت هم این مسیر در تمام مناطق شهر توسعه می‌یابد. درخصوص دوچرخه‌های برقی براساس قرارداد، شرکت در حال تامین زیرساخت‌هاست که امیدواریم در همین فصل تابستان از طریق نرم‌افزار شهرزاد زمینه استفاده از آن برای شهروندان فراهم شود.

از شهرزاد دوچرخه اشتراکی بگیرید

کد خبر 968285
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha