شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

گروه ورزشی: حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر امروز در اصفهان بین سپاهان و استقلال برگزار خواهد شد و امیر قلعه‌نویی برای اولین بار در این شهر به عنوان میزبان مقابل تیم سابق خودش قرار می‌گیرد.

گذشته از نوستالژی تقابل با استقلال، قلعه‌نویی انگیزه‌های متعدد و متفاوتی برای بازی امروز دارد. جدایی او از جمع آبی‌پوشان چندان مسالمت‌آمیز نبود،‌ پس از این جدایی عمق اختلافات با انتشار بیانیه‌ها، موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌های متعدد از سوی هر دو طرف ماجرا عیان شد و در طول فصل این روند هرگز متوقف نشد.حداقل انتظار می‌رفت تبادل بیانیه‌های آتشین در روابط سرمربی سابق استقلال با جانشین‌اش در این باشگاه تاثیری نگذاشته باشد.

قلعه‌نویی و مرفاوی سال‌ها در استقلال همکاری داشتند و به عناوین و افتخارات زیادی دست یافتند. تعارفات معمول حکایت از این داشت که اختلافات به نیمکت مربیان استقلال و سپاهان نرسیده اما در آستانه بازی برگشت صمد مرفاوی در برنامه 90 نشان داد که ارتباط او با قلعه‌نویی مثل گذشته نیست.

موضع‌گیری‌های تند و صریح دو طرف نشان از شدت‌گرفتن اختلاف‌ها داشته و در بازی امروز انگیزه‌های شخصی جایگاه ویژه‌ای در تقابل مربیان استقلال و سپاهان خواهد داشت.قلعه‌نویی البته به مراتب وضعیت بهتری دارد. او استقلال را به قهرمانی رساند،‌ از این مجموعه جدا شد و حالا تیم زردپوش اصفهانی را به صدر جدول رسانده در حالی که صمد مرفاوی همراه با مدافع عنوان قهرمانی همچنان از صدر جدول دور می‌شود و در هفته‌های اخیر ضعیف‌ترین نتایج را به‌دست آورده است.

شعارهای گروهی از هواداران استقلال در پی شکست‌های اخیر این تیم هم انگیزه‌های متفاوتی برای مرفاوی ایجاد می‌کند. تشویق قلعه‌نویی روی سکوها کابوس این روزهای صمد مرفاوی است و تنها راه عبور از این کابوس، پیروزی در تقابل با سرمربی سپاهان است.

مرفاوی می‌داند که پیروزی مقابل قلعه‌نویی می‌تواند جایگاه او را حفظ کند و البته شکست در این مسابقه زمینه را برای تغییرات در کادر فنی استقلال فراهم می‌سازد. توقف آبی‌پوشان منجر به سقوط چند پله‌ای این تیم در جدول می‌شود  و آستانه صبر هواداران استقلال را به نقطه پایان نزدیک می‌کند. برای مرفاوی بازی امروز فرصتی است تا خودش را به دوست قدیمی ‌اش ثابت کند. او دو بار جانشین قلعه‌نویی در استقلال شد و در هر دو مقطع نتوانست جای سرمربی موفق استقلال را به خوبی پر کند. اگر این‌بار هم حضور مرفاوی به جای قلعه‌نویی با ناکامی او و استقلال همراه شود احتمالا این مربی فرصت دیگری برای هدایت تیم محبوبش به دست نمی‌آورد و دیگر مدیران باشگاه استقلال به او اعتماد نخواهند کرد.

تقابل البته به نیمکت‌ها محدود نخواهد شد. تعدادی از بازیکنان استقلال هم انگیزه‌های زیادی برای رویارویی با قلعه‌نویی دارند،‌ البته مدیران دو باشگاه هم در این فصل بارها علیه یکدیگر موضع‌گیری کرده‌اند.

اختلاف دو تیم در جدول رقابت‌ها به 7 امتیاز رسیده و شکست استقلال در بازی امروز می‌تواند این تیم را برای جبران این اختلاف و رسیدن به عنوان قهرمانی ناامید کند.

بازی رفت استقلال و سپاهان با پیروزی شاگردان مرفاوی مقابل تیم قلعه‌نویی به پایان رسید اما در بازی برگشت شرایط کاملا متفاوت است. سپاهانی‌ها هنوز معتقدند با بدشانسی و اشتباه‌های داوری آن مسابقه را در تهران واگذار کردند ضمن اینکه تیم قلعه‌نویی در هفته‌های ابتدایی لیگ شرایط خوبی نداشت اما تیمی که در پایان نیم‌فصل با اقتدار در صدر جدول قرار گرفت حالا شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند. شاگردان قلعه‌نویی هفته پیش پرسپولیس را در همین ورزشگاه مغلوب کردند و با کسب دومین پیروزی پیاپی مقابل یکی از دو تیم محبوب تهرانی فاصله خود با مدعیان را افزایش خواهند داد.

طلسم 8 ساله سپاهان

استقلال همیشه مقابل سپاهان خصوصا در اصفهان دچار مشکل بوده و در فصل‌های اخیر نتایج خوبی در این شهر نگرفته است. آبی‌پوشان در چهار فصل گذشته رقابت‌های لیگ هرگز مقابل سپاهان در اصفهان امتیازی به دست نیاورده‌اند و در هر چهار مسابقه برابر این تیم شکست خوردند. حتی فصل گذشته تیم قلعه‌نویی هم نتوانست در اصفهان به یک نتیجه مساوی مقابل رقیب زردپوش دست پیدا کند. قلعه‌نویی حالا خودش روی نیمکت تیم اصفهانی می‌نشیند و امیدوار است طلسم را پایدار نگاه دارد.

بازی امروز پنجاهمین مسابقه رودرروی استقلال و سپاهان در تاریخ رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران است. در 49 بازی گذشته 19 بار استقلال و 20 بار سپاهان پیروز شده‌اند. البته43 بازی دو تیم در لیگ بوده است که استقلال 18 بار و سپاهان 15 بار به پیروزی رسیده‌اند و 10 بازی دو تیم نیز با تساوی خاتمه یافته است. آخرین برد استقلال در اصفهان به سال 1380 برمی‌گردد و طلسم شکست‌ناپذیری سپاهان در این شهر همچنان پایدار است.

بزرگ‌ترین چالش قلعه‌نویی در استقلال تقابل با همین سپاهان زردپوش بود. او هرگز موفق نشد رقیب اصفهانی را در این شهر مغلوب کند خصوصا زمانی که فرهاد کاظمی هدایت این تیم را بر عهده داشت و بارها موفق شد قلعه‌نویی را روی نیمکت استقلال مغلوب کند. این‌بار اما این امیر قلعه‌نویی است که روی نیمکت سپاهان دستیار و شاگردان سابق خودش را با چالش جدی مواجه می‌سازد.

حساس‌ترین قضاوت مرادی

مسعود مرادی، سخت‌ترین قضاوت این هفته را بر عهده دارد. مربیان دو تیم پیش از مسابقه با مصاحبه‌های تند حساسیت بازی را دو چندان ساخته‌اند و روی داوری تمرکز کرده‌اند خصوصا استقلالی‌ها که مدعی هستند سپاهان از اشتباه‌های داوری در طول فصل بارها سود برده و امتیازات زیادی را با همین اشتباه‌ها به دست آورده است.

البته امیر قلعه‌نویی صحبت کردن در خصوص داوری را نادرست و غیرحرفه‌ای دانسته و می‌گوید: «اگر قرار باشد درباره داوری صحبت کنیم سپاهان در بازی پیکان و پرسپولیس از ناحیه داوری ضرر کرده است. فصل گذشته که استقلال قهرمان شد و من سرمربی این تیم بودم 17پنالتی را برای ما نگرفتند و من درباره تیم‌های رقیب صحبتی نکردم زیرا این خلاف اصول حرفه‌ای در فوتبال است.»

مرفاوی هم صحبت‌های گذشته خودش را تعدیل کرد و در مورد داوری گفت: «هدف من تغییر ذهنیت داوران برای قضاوت به نفع استقلال نیست اما از آنها می‌خواهم که با رعایت عدالت و قاطعانه در دیدار با سپاهان قضاوت کنند. قبول دارم که تیم من مشکلاتی دارد اما اشتباه‌های داوران در برخی از دیدارها تاثیرگذار بوده و نتیجه را تغییر داده است.»

مرفاوی اما در برنامه 90 مدعی شده بود که سپاهان از اشتباه‌های داوری منتفع شده و با اظهارات جنجالی خودش فشار بر داوران بازی را دوچندان ساخت. حداقل سرمربی استقلال سعی کرده از بروز اشتباه‌های داوری علیه تیم خودش جلوگیری کند. در بازی حساس و پربرخورد امروز البته وقوع چنین اشتباه‌هایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود اما مسعود مرادی باید دقت زیادی داشته باشد که در نتیجه و سرنوشت مسابقه تاثیر مستقیمی نداشته باشد.

کد خبر 96707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز