گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نشست شهرداران آسیایی باید سبب شود که با همفکری و مشارکت، شهرهای قاره کهن را به‌گونه‌ای بسازیم

که برای زندگی واقعی انسان‌ها شایسته باشند و تنها از بعد فیزیکی به توسعه شهرها توجه نکنیم بلکه به روح شهرها نیز توجه داشته باشیم. مهدی چمران در مراسم اختتامیه نشست نمایندگان شهرداران آسیایی با بیان این مطلب اظهار کرد: ساختار کنونی دنیا مبتنی بر تولید بیشتر و به‌کارگیری نیروی انسانی کمتر است و همچنین گسترش شهرها، به همین دلیل در تمام کشورها شاهد گسترش شهرنشینی هستیم و در ایران نیز تا نیم قرن قبل 40 درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند ولی اکنون 65 درصد جمعیت کشورمان در شهرها زندگی می‌کنند و روند افزایش جمعیت شهرها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید برای رفع مشکلات شهرها و شهرنشینان اقدامات جدی صورت گیرد و شهرها به محلی برای زندگی واقعی انسان‌ها تبدیل شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در سراسر دنیا عموم شهرسازان و معماران و طراحان سعی دارند شهرهایی را طراحی کنند که از نظر فیزیکی شهری خوب، مدرن، زیبا و آرام باشد و در واقع تنها ساختار فیزیکی شهرها مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی‌که ما معتقدیم شهرها نیز مانند یک انسان زنده هستند و علاوه بر جسم و فیزیک باید به روح و ساختار معنوی شهرها نیز توجه شود.

چمران  افزود: شهر تهران نیز امروز با مشکلات زیادی مواجه است زیرا به هویت واقعی و روح شهر پیش از این کمتر توجه شده و از پیش از انقلاب شهرها بدون برنامه گسترش یافته و بیشتر به ساختار فیزیکی شهرها توجه شده است، اما اکنون در تلاشیم با برنامه‌ریزی دقیق و براساس طرح جامع و طرح تفصیلی شهر و همچنین چشم‌انداز 20 ساله علاوه بر اصلاح زیر ساخت‌ها و ساختار فیزیکی شهر به روح و شادابی شهر نیز توجه ویژه داشته باشیم و تهران را به شهری مناسب برای زندگی واقعی شهروندان تبدیل کنیم.

شایان ذکر است نمایندگان شهرداران آسیایی در این نشست معتقد بودند که بهترین زمان برای برگزاری دومین اجلاس شهرداران آسیایی در هفته نخست اکتبر سال 2010 است و پیشنهادی داده شد که اجلاس دوم شهرداران آسیایی در ترکیه و به میزبانی شهر استانبول صورت گیرد.

براساس این گزارش نمایندگان شهرداران آسیایی در این نشست همچنین تصمیم گرفتند که مجمع شهرداران آسیایی یک مجمع عمومی با 3 کمیسیون دائمی و جلسات هیأت‌مدیره و خزانه دار داشته باشد.

کد خبر 96697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز