در روزهای اخیر برخی مسئولان اتحادیه‌های صنفی از کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت میوه و تره‌بار با اجرای طرح خالص‌فروشی و هماهنگ کردن فاکتور‌های فروش در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر ‌دادند.

پس از آنکه قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور در نشست خبری چند روز پیش خود از کاهش 30 درصدی قیمت میوه و تره‌بار با اجرای این طرح خبر داد، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات تهران نیز کاهش 20درصدی این محصولات را اعلام کرد.
حسین مهاجران با بیان این مطلب، گفت: هدف از اجرای طرح خالص فروشی و هماهنگ کردن فاکتورها، حذف واسطه‌های غیرضرور، قانونمندکردن و ساماندهی توزیع در میادین میوه و تره و بار است و با اجرای کامل آن، تنها بارفروشانی که پروانه کسب داشته باشند در عرصه فعالیت باقی می‌مانند.

وی دیگر مزایای این طرح را خالص فروشی بار دانست و تصریح کرد: پیش از اجرای این طرح ، وزن جعبه و کارتن میوه باعث افزایش قیمت آن می‌شد اما با حذف وزن کارتن و جعبه که در این طرح گنجانده شده است این مشکل برطرف و هم‌اکنون درخصوص میوه‌های وارداتی این قانون اعمال می‌شود.

مهاجران تصریح کرد: اکنون با اجرای طرح مذکور، میوه‌ها در سبد عرضه می‌شود و این امر منجر به پایین آمدن قیمت میوه شده است. از سوی دیگر با توجه به افزایش نظارت در مجموع، نتیجه این امر بالارفتن تعداد کپه فروشان است.وی با اشاره به اینکه اکنون 12هزار واحد صنفی میوه فروشی در تهران فعال هستند، افزود: از این تعداد 200 واحد کپه‌فروش‌هستند اما به اندازه 5هزار واحد، میوه توزیع می‌کنند بنابراین هدف این است که تعداد کپه فروشان افزایش یابد تا کپه فروشان با تناژ بالا و نه با گران‌فروشی سود کنند.

کاهش قیمت میوه‌های شاخص

مهاجران با بیان اینکه اجرای این طرح در ثبات قیمت‌ها تأثیر‌گذار بوده است، گفت: قیمت میوه نسبت به سال گذشته 20 درصد ارزان‌تر شده و به‌ویژه در مورد میوه‌هایی مانند پرتقال و سیب شرایط راضی‌کننده است سال گذشته در این فصل قیمت پرتقال جنوب (آمون )کیلویی هزار و300 تومان بود اما امسال به کیلویی هزار تومان تقلیل یافته است.

لیمو نیز سال گذشته 800 تومان فروخته می‌شد اما امسال 600 تومان است.رئیس اتحادیه فروشندگان میوه، سبزیجات و تره‌بار تهران در این خصوص ادامه داد: سال گذشته در این فصل قیمت پرتقال تامسون 800 تومان بود و امسال 600 تومان است.

مهاجران با اشاره به اینکه عمده میوه‌های مصرفی مردم سیب و پرتقال است، افزود: در کشور 3 مرکز تولید سیب مراغه، میانه و جابان دماوند وجود دارد که عمده سیب مصرفی نیز از این مراکز تأمین می‌شود. قیمت سیب سال گذشته در همین فصل هزار و 300 تومان و امسال هزار تومان است.

سیب‌های متفرقه نیز کیلویی 800 تومان بود که امسال قیمت آن به کیلویی 500 تومان کاهش یافته است.وی افزود: علاوه بر این قیمت موز نیز در چند سال گذشته دستخوش تغییرات بسیار شده و با پشت سر گذاشتن قیمت‌ کیلویی 950، هزار و هزار و 50 تومان امسال کیلویی 700 تا 800 تومان در بازار موجود است. در مجموع می‌توان گفت قیمت میوه‌های شاخص نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

این دیدگاه‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز خبری از کاهش قیمت میوه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نبوده و انواع میوه‌های وارداتی با قیمت‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

کد خبر 96560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز