مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

مهدی کشوریان: کسانی که به ماهیگیری علاقه و با آن آشنایی دارند، به‌خوبی می‌دانند فصل صید نزدیک است.

البته راه‌های‌ آسان‌تر‌ی نسبت به سفر تا کنار دریا هم برای تهیه ماهی وجود دارد، مثلاً خرید ماهی از بازارهای میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران. گزارش این صفحه همشهری‌زندگی مربوط به توزیع ماهی در بازارهای میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران است و به کسانی که علاقه زیادی به ماهی دارند و ماهیگیری نمی‌کنند، این گزارش را بخوانند وبعد به زن و بچه‌شان پز بدهند که ماهیگیری یاد گرفته‌اند!

حتما در مورد مزایای مصرف ماهی شنیده‌اید. به‌دلیل خواصی که در گوشت ماهی وجود دارد، مصرف آن به صورت روزانه باعث می‌شود، بسیاری از بیماری‌ها از انسان دور شود. به‌طور مثال کودکانی که در رژیم غذایی آن‌ها ماهی وجود دارد نسبت‌به دیگر کودکان کمتر در معرض ابتلا به بیماری آسم قرار می‌گیرند.

 به این خاطر که گوشت ماهی سرشار از امگا‌‌3 است و سلامت بافت‌های مغز را تضمین کرده و باعث سلامتی شبکیه چشم می‌شود‌. هم‌چنین مصرف ماهی به افراد سالخورده توصیه می‌شود. افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک‌بار از ماهی و یا سایر خوراکی‌های دریایی استفاده می‌کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری‌های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر، آن‌ها را تهدید می‌کند.

مصرف ماهی برای تمامی‌ سنین توصیه می‌شود و کسانی که از این ماده مغذی به‌طور‌مرتب استفاده می‌کنند، از هوش بیشتری نیز برخوردارند. از این رو ماهی یکی از مواد غذایی بسیار مهم در سبد غذایی خانواده‌ها محسوب می‌شود. از سویی دیگر، ماهی در بازار آزاد به قیمتی عرضه می‌شود که تمامی ‌اقشار جامعه قادر به تهیه و مصرف آن نیستند. برای تهیه این خوراکی مغذی نیاز است تا بازار مناسب ماهی را شناسایی و نسبت‌به تهیه آن اقدام کرد.

سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران که حجم زیادی از توزیع محصولات کشاورزی را بر‌عهده دارد، در برخی از بازارهای خود متناسب با منطقه و شکل فیزیکی بازار، ماهی و فرآورده‌های دریایی را عرضه می‌کند. به گفته عفتی، مدیر روابط عمومی‌ سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران، نزدیک به‌ ‌90درصد ماهی تهران توسط این سازمان و در میدان بعثت عرضه می‌شود که بخش اعظمی ‌از آن در بازار آزاد و بخش دیگر آن در بازارها و میادین این سازمان توزیع می‌شود. با آغاز فصل صید ماهی، سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران آماده عرضه این محصولات در بازارهای خود شده‌است.

 90‌بازار ماهی تهران

سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران توزیع 90‌درصد ماهی بازار  پایتخت را بر‌عهده دارد که در این میان بخشی را در بازارهای خود توزیع می‌کند. عرضه ماهی در تهران در بازار بعثت صورت می‌گیرد که در واقع بازار مرکزی توزیع ماهی در تهران محسوب می‌شود و زیر نظر سازمان میادین فعال است. مدیر روابط عمومی‌سازمان میادین میوه‌تره‌بار شهرداری تهران در این خصوص به همشهری‌زندگی می‌گوید:

«‌وقتی ماهی وارد تهران می‌شود، نزدیک به ‌90درصد آن وارد بازار بعثت شده و از این طریق در بازار توزیع می‌شود. حدود 13‌درصد آن نیز توسط بازارها و میادین میوه‌و‌تره‌بار در اختیار مردم قرار می‌گیرد». سازمان میادین سه‌بازار اصلی بهمن برای توزیع مرغ، بعثت برای توزیع ماهی و بازار مرکزی میوه‌و‌تره‌بار را برای توزیع میوه در اختیار دارد که این بازارها در تهران بخش اعظمی ‌از مایحتاج شهروندان را تامین می‌کنند.

 توزیع ماهی در بازارهای سازمان میادین

بازارها و میادین میوه‌و‌تره‌بار غرفه‌هایی را به توزیع ماهی اختصاص داده‌اند که تعداد آن‌ها در میان تمامی ‌بازارهای موجود در تهران پراکنده است. در‌حال‌حاضر سازمان میادین 120بازار و میدان در سطح تهران در اختیار دارد که از این تعداد 6‌بازار دارای غرفه توزیع ماهی زنده هستند، 32‌بازار به غرفه‌های توزیع آبزیان صید‌شده اختصاص دارد و 5‌بازار نیز غرفه ماهیان زنده و صید‌شده دارند. 

 مهندس عفتی در این باره می‌گوید: «‌غرف ماهی را در بازارهای مختلف در مناطق تهران پراکنده کردیم تا عموم مردم بتوانند از این محصولات استفاده کنند. البته یکی دیگر از دلایل پراکندگی این غرف، کمبود امکانات در تمامی ‌بازارها برای حفظ و نگهداری ماهی بوده، چراکه برای نگهداری این محصول به سردخانه و یخچال نیاز است. در میان بازارها، سه‌غرفه نیز به عرضه ماهی منجمد اختصاص یافته که در این غرفه‌ها میگو و دیگر آبزیان نیز توزیع می‌شود».

 زمان صید ماهی

صید آبزیان در فصول مختلف صورت می‌گیرد، اما به‌دلیل این‌که در پاییز بیشترین ماهی را می‌توان صید کرد، این فصل را به‌عنوان فصل صید ماهی می‌شناسند. به‌طور‌مثال برخی از ماهی‌ها از ابتدای اردیبهشت تا اواخر شهریور قابل‌صید هستند و یا شیر‌ماهی که از جمله ماهی‌های جنوب است در چابهار و بوشهر در فصول مختلف صید می‌شود. با این وجود بسیاری از ماهی‌ها در فصل پاییز صید می‌شوند و در این فصل نیز توزیع آن‌ها انجام می‌گیرد. 

 به عنوان مثال ماهی قزل‌آلا،  آزاد پرورشی،  سفید پرورشی، سوف، ازون‌برون، کپور و برخی ماهی‌‌های صنعتی که در تولید کنسرو ماهی استفاده می‌شوند، در این فصل صید شده و توسط سازمان میادین عرضه آن‌ها انجام می‌گیرد. مدیر روابط عمومی ‌سازمان میادین در این باره به همشهری‌زندگی می‌گوید: «‌صید ماهی بستگی به نوع آن دارد که به‌طور معمول در پاییز بیشترین صید صورت می‌گیرد و از این رو صیادان در این فصل فعالیت خود را افزایش می‌دهند و بازار ماهی نیز در این زمان رونق بیشتری دارد».

 آمار عرضه آبزیان

بر اساس آماری که سازمان میادین میوه‌و‌تره‌بار شهرداری تهران تهیه کرده، حجم توزیع ماهی در این بازار به روزی 60‌تن نیز رسیده است. آمار به‌دست‌آمده در نیمه اول سال جاری به این شرح است:
عمده‌فروشی در بازار بعثت:
شش‌ماهه اول به‌طور متوسط روزانه‌ 50‌‌تن
شش‌ماهه دوم به‌طور متوسط روزانه‌ 160‌‌تن
 خرده‌فروشی در سطح غرف سازمان‌:
شش‌ماهه اول به‌طور متوسط روزانه‌ 6‌تن
شش‌ماهه دوم به‌طور متوسط روزانه‌ 20‌تن

همشهری زندگی

کد خبر 92236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز