دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

جلال چراغپور: وقتی می‌توانم درباره استقلال با نگاهی کاملا فنی صحبت کنم ترجیحا راه‌های کلیشه‌ای دیگر را انتخاب نمی‌کنم.

متاسفانه این روزها عده‌ای خیلی راحت و بدون توجه به نکات فنی، درباره مربیان  قضاوت می‌کنند. در حالی که اگر نگاه فنی داشته باشیم، حتی می‌توانیم به مربی‌ای که اشتباه می‌کند هم نکات مهمی را یادآوری کنیم در این صورت فوتبال کشورمان را ساخته‌ایم. بهتر است از اینجا شروع کنم که هواداران پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی فقط به دنبال پیروزی هستند. یعنی استراتژی مربیان این دو تیم، باید مبتنی بر پیروزی باشد. چون هواداران حتی تساوی را هم قبول نمی‌کنند. به همین دلیل مربی باید تمام هدف‌گذاری خود را به پیروزی معطوف کند چون تنها در این صورت است که می‌تواند از فشار انتقادها کم کند.

معتقدم در استقلال، صمد مرفاوی دو نوع نگرش را پیش‌رو داشته است؛ اول اینکه از عناصر هجومی متعددی استفاده کند و راه دوم اینکه آرایش تیم و شرح وظایف بازیکنان را طراحی کند که راه دوم بیشتر تاکتیکی به نظر می‌رسد.

اما به عقیده من مرفاوی راه نخست را انتخاب کرده است. در نگرش نوع اول اتفاقاتی رخ می‌دهد که مرور آنها می‌تواند پاسخ بسیاری از سئوالات باشد. در واقع می‌خواهم بگویم انتخاب راه نخست چه اتفاقاتی را در درون زمین برای استقلال رقم زده است.

یکم: وقتی عناصر هجومی تیم زیاد می‌شود آنها باید به خوبی از سوی بازیکنان دیگر تغذیه شوند. خب این اتفاق رخ نداده است و استقلال در این بخش دچار مشکل شده است.

دوم: تصاویری در ذهن همه ما هست. صحنه‌هایی که مهاجمان استقلال مزاحم کار یکدیگر شده‌اند. این اتفاق طبیعی است. چون وقتی با تعداد بازیکنان زیادی حمله می‌کنیم مهاجمان به نوعی وارد فضاهای یکدیگر می‌شوند.

سوم: تیمی که بازیکنان هجومی زیادی را در زمین قرار می‌دهد، مستعد ضدحمله حریف می‌شود. اگر دقت کرده باشید استقلال درست در بازی‌هایی باخت را تجربه کرده که برای رسیدن به گل‌های بیشتر بی‌محابا به حریف حمله‌ور شده است. در چنین شرایطی بهترین فضاها را در اختیار حریف قرار داده تا در جریان ضد حمله، کار استقلال را یکسره کنند.

چهارم: وقتی عناصر حمله‌ور ما بیش از حد معمول شد، اتفاق دیگری هم رخ می‌دهد که باعث می‌شود بازیکنان ما به‌خصوص در خط حمله دچار مشکل شوند. تجمع باعث می‌شود که آنها هرکدام خود به خود فضای تازه‌ای را برای بازی کردن انتخاب کنند. خب در چنین وضعیتی، هارمونی از تیم گرفته می‌شود. مثلا اکبرپور راست لب خط را انتخاب می‌کند و مجیدی در مرکز دایره، فضا را برای بازی خود مناسب می‌بیند. در استقلال صمد مرفاوی راه اول را انتخاب کرده است. برهانی، مجیدی، عنایتی، اکبرپور، حیدری و بیک‌‌زاده عناصر حمله‌ور استقلال هستند.

کد خبر 96363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز