دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

صمد مرفاوی با اتفاقاتی نه‌چندان دلچسب، استقلال تهران را ترک کرد.

فوتبال

 او بعد از جدایی امیر قلعه‌نویی از استقلال و در حالی‌که خیلی‌ها تصور نمی‌کردند او روی نیمکت استقلال بنشیند، با تصمیم واعظی آشتیانی به‌عنوان سرمربی آبی‌ها انتخاب شد.

مرفاوی در طول یک فصل به‌طور کامل تحت حمایت مدیرعامل استقلال قرار گرفت ولی در لیگ قهرمانان، لیگ برتر و جام حذفی نتوانست استقلال را به قهرمانی برساند و سرانجام از این تیم جدا شد. او چند هفته بعد از جدایی از استقلال به مس کرمان رفت و در هفته‌های ابتدایی نتایج بدی گرفت تا در آستانه اخراج قرار بگیرد ولی در ادامه توانست مس را به رده‌های بالای جدول برساند.

تیم او حالا با 26امتیاز در رده چهارم قرار دارد و مرفاوی در انتظار نتایج بهتری است. سرمربی مس به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • چرا این قدر کم مصاحبه می‌کنید و ارتباط شما با رسانه‌ها محدود است؟

باید دلیلی برای مصاحبه‌ وجود داشته باشد که حرف بزنم. معمولا روزنامه‌ها دنبال مسائل حاشیه‌ای هستند و کمتر به مسائل فنی اهمیت می‌دهند. به ‌نظر من حرف‌زدن در مورد حاشیه‌های فوتبال اصلا خوب نیست و من آرامش را ترجیح می‌دهم.

  • اتفاقا چند وقتی است که مس حاشیه هم ندارد.

وقتی تیم نتیجه بگیرد حاشیه دور می‌شود و برخی افراد هم نمی‌توانند بی‌جهت شایعه درست کنند.

  • این‌روزها خیلی خوب نتیجه می‌گیرید و در آخرین بازی هم پرسپولیس را بردید.

خوشحالم که مزد زحماتمان را می‌گیریم. می‌دانستیم که بازی سختی داریم چون پرسپولیس تیم خوبی است و در مکان دوم جدول قرار دارد. البته ما روی نقاط ضعف و قوت پرسپولیس کار کردیم و همه‌چیز طبق همان برنامه‌هایی که داشتیم پیش رفت.

  • با وجود غیبت چند بازیکن تأثیرگذارتان، فکر می‌کردید 3امتیاز را بگیرید؟

بعضی از بازیکنان را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نداشتیم و خیلی‌ها تصور می‌‌کردند بازیکنان جایگزین دچار مشکل شوند اما مس به معنای واقعی یک تیم هماهنگ است و دیدید که نفرات جایگزین با تمام وجود بازی کردند و به‌خوبی جای غایب‌ها را پر کردند. این نشان‌دهنده انسجام تیمی مس است.

  • خیلی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند بعد از گذشت 15هفته این‌قدر خوب نتیجه بگیرید.

وقتی تیمی در خانه و خارج از خانه نمی‌بازد معنایش این است که به بالاترین سطح رسیده است. ما می‌خواهیم از نظر فنی پیشرفت کنیم و در جدول هم در جایگاهی قرار بگیریم که شایسته نام مس و بازیکنان این تیم باشد. از روز اول، تلاشمان این بود که شخصیت بردن را در بچه‌ها ایجاد کنیم و خوشحالم که این اتفاق افتاد. اول خدا را شکر می‌کنم و دوم از بازیکنانم تشکر می‌کنم.

  • یادتان می‌آید که بعد از 3باخت پیاپی همه سایت‌ها و روزنامه‌ها از اخراج شما خبر دادند؟

من آن زمان گفتم که مس از لحاظ بازیکن و کادر فنی دچار تغییرات زیادی شده و این غیرمنصفانه بود که با 3بازی در مورد عملکرد تیم قضاوت شود. آن زمان یک سری شیطنت‌ها انجام گرفت ولی من کار خودم را کردم و توجهی به حاشیه‌ها نداشتم.

  • اینکه گفته شد مدیرعامل مس و برخی از مسئولان این تیم به‌دنبال جایگزین شما هستند، صحت داشت؟

من خبر ندارم ولی تا آنجا که می‌دانم مدیرعامل باشگاه از من حمایت کرد و حتی وقتی با هم حرف زدیم آن شایعات را تکذیب کرد. من هیچ‌وقت قرار نبود اخراج شوم.

  • ولی آن زمان این موضوع مطرح شد که مسئولان مس به‌دنبال مربی بوده‌اند و چند هفته بعد شما متوجه این موضوع شده‌اید و بعد از چند پیروزی قصد استعفا داشته‌اید.

خیر، من هیچ استعفایی ندادم و آن زمان هم این موضوع را تکذیب کردم. متأسفانه در این چند ماه شایعات زیادی به‌وجود آمد و برخی قصد داشتند آرامش را از تیم ما بگیرند.

  • لیگ دوباره تعطیل شده؛ از این امر نگران هستید؟

اگر لیگ روند خودش را ادامه می‌داد همه تیم‌ها هم همان روال را طی می‌کردند اما اکنون که لیگ تعطیل شده باید برنامه‌های دیگری داشته باشیم و مجبوریم به‌دلیل دوری از مسابقات روی کارهای بدنی تمرین کنیم و این کار مربی و بازیکن را سخت می‌کند و کیفیت فنی بازی‌ها را کاهش می‌دهد اما سازمان لیگ هم مجبور بوده لیگ را تعطیل کند. من نمی‌دانم با شروع دوباره بازی‌ها تیم ما چه شرایطی پیدا خواهد کرد ولی امیدوارم افت نکنیم.

  • قبول دارید لیگ امسال سخت‌تر از فصل قبل است؟

صددرصد قبول دارم. همه تیم‌ها دست به کار شده‌اند و با توجه به سقف قراردادهایی که فدراسیون اعلام کرده است برخی از باشگاه‌ها رقم‌های بیشتر از سقف قرارداد را جابه‌جا کردند تا ضعیف نباشند. حساسیت لیگ بالاست و برای همه تیم‌ها فصل سختی است.

  • مس، شخصیت قهرمانی دارد؟

ما تیم جوان و یکدستی داریم که تا اینجا نتایج خوبی گرفته‌ ولی حرف‌زدن در مورد قهرمانی از حالا خوب نیست. خیلی از تیم‌ها از لحاظ امکانات و بازیکن شرایط بهتری نسبت به مس دارند ولی از حالا در مورد قهرمانی حرف نمی‌زنند. هدف ما فعلا این است که روند فعلی را ادامه دهیم تا شخصیت محکم‌تری داشته باشیم.

  • حدود یک ماه پیش این موضوع مطرح شد که قرار است دستیار قطبی در تیم ملی شوید و شما هم این خبر را تکذیب کردید. آیا آن خبر واقعا شایعه بود؟

بله، شایعه بود.

  • به موفقیت ایران در جام ملت‌ها خوش‌بین هستید؟

ایران کار ساده‌ای ندارد. در جام ملت‌ها تیم‌هایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و خیلی از تیم‌های درجه دوم آسیا هم مدعی قهرمانی هستند و این کار ایران را سخت می‌کند. البته تیم ملی بازیکنان بسیار خوبی دارد و من امیدوارم که تیم کشورم قهرمان آسیا شود.

  • چرا قبل از شروع فصل از استقلال بازیکن نگرفتید؟

بازیکنانی از استقلال بودند که بارها با من تماس گرفتند و دوست داشتند به مس بیایند؛ بازیکنان کوچکی هم نبودند بلکه از ستاره‌های تیم بودند اما من به آنها گفتم اول با استقلال صحبت کنید و سعی کنید به این تیم کمک کنید. به هر حال من در زندگی‌ام اصولی دارم و به آن اصول پایبند هستم و هیچ‌وقت اهل شعاردادن نبوده‌ام و برای خودم کار می‌کنم. دوست داشتم خسرو حیدری در تیم من بازی کند اما نمی‌شد. خسرو متعلق به باشگاه استقلال بود و ما به خاطر استقلال با او مذاکره نکردیم و چند بازیکن دیگر هم‌چنین شرایطی داشتند.

  • ولی قلعه‌نویی از استقلال بازیکن گرفت.

من مسئول کار خودم هستم و نمی‌توانم در مورد دیگران حرف بزنم. هر مربی دنبال بازیکنان مورد نظرش است و سپاهان هم ترجیح داد چند بازیکن از استقلال بگیرد.

  • بازی‌های استقلال را دنبال می‌کنید؟

مربیگری شغل پردردسری است و من بیشتر سرگرم مس کرمان و مسائل مربوط به تیم خودم هستم.

  • پیش‌بینی می‌کنید که در این فصل چه تیمی قهرمان شود؟

اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی فکر می‌کنم چهره مدعیان تا حدودی مشخص شده است. اگر دقت کنید در سال‌های گذشته همیشه تیم قهرمان در هفته‌های آخر مشخص شده و امسال هم تا هفته آخر باید منتظر بمانیم. در ضمن بازی‌ها امسال سخت‌تر است.

کد خبر 120793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز