گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ارتش جمهوری اسلامی ایران 20 درصد از دریای خزر را که منطقه مربوط به ایران است تحت کنترل دارد.

حبیب‌الله سیاری صبح2 آذر در یک نشست خبری که به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی برگزار شد، درباره تجهیزات نظامی ایران در دریای خزر گفت: دریای خزر، دریای صلح و دوستی است و ما هیچگاه به‌دنبال افزایش تجهیزات نظامی در این دریا نیستیم. این جزء توافق‌های کشورهای ساحلی دریای خزر است که اجازه ورود به کشورهای فرامنطقه‌ای را ندهند.

10 مورد درگیری

وی به ماموریت‌های نیروی دریایی در مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر چهارمین ناوگروه نیروی دریایی نیز در خلیج عدن مستقر شده است.

ما از فروردین ماه تا ‌20 آبان ماه با طی ‌26 هزار مایل دریایی، منطقه‌ای به وسعت ‌40 هزار مایل را تحت پوشش قرار داده‌ایم و تنها توسط ناوگروه اعزامی، ‌145 کشتی تجاری ایران و تعدادی از کشتی‌های تجاری سایر کشورها اسکورت شده‌اند.

سیاری در ادامه این نشست خبری که مشروح آن را ایسنا منتشر کرد، با بیان اینکه ‌10 مورد درگیری میان ناوگروه اعزامی و دزدان دریایی رخ داده است به شناسایی ‌80 مورد کشتی‌های بیگانه اشاره و خاطرنشان کرد: تفاوت ناوگروه‌های نیروی دریایی با نیروی ویژه STF 151 که متعلق به کشورهای دیگر است، این است که ناوگروه ما تحت فرمان آن گروه نیست و به‌صورت مستقل فرماندهی می‌شود.

وی با اشاره به ماموریت نیروی دریایی در خلیج عدن و تامین امنیت خطوط عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری، افزود: اگر امروز نتوانیم امنیت خطوط تجاری خود را در خلیج عدن برقرار کنیم، به اقتصادمان آسیب وارد خواهد شد.

سیاری گفت: خوشبختانه در حال حاضر جزء کشورهایی هستیم که به درخواست شورای امنیت سازمان ملل پاسخ مثبت داده‌ایم و علاوه بر تامین امنیت کشتی‌های خود در خلیج عدن، به تامین امنیت کشتی‌های سایر کشورها نیز کمک می‌کنیم.

چرا بنادر اقیانوسی نداریم؟

وی ادامه داد: دریا برای کشور ما باید مبنا، عامل و مولفه‌ توسعه باشد که متأسفانه در سالیان قبل از انقلاب هرجا که به دریا رسیده‌ایم مانع توسعه شده و از آن بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است.

سیاری خاطرنشان کرد: چرا ما با وجود هزار کیلومتر مرز آبی، نباید بنادر اقیانوسی داشته باشیم و از سواحل و امکانات خدادادی استفاده کنیم؟ مملکت ما باید به قدرت دریایی تبدیل شود؛ زیرا علم و دانش و زیرساخت‌های لازم را داریم.

در حال حاضر روسیه در شمال این کشور چند کیلومتر دریای یخ‌زده و غیرقابل بهره‌برداری دارد، اما کشور ما دریایی دارد که در تمام طول سال مناسب بهره‌برداری است و به‌ویژه از دریای عمان باید به‌نحوی مناسب بهره‌برداری کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیروی دریایی یک شاخه از قدرت دریایی کشور است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید در آبادانی سواحل جنوب شرقی کشور تلاش کنند. محور کار برای حفظ امنیت باید نیروی دریایی باشد، اما دستگاه‌های دیگر نیز باید برای استفاده از دریا پای کار بیایند.

سال‌هاست خرید را حذف کردیم

سیاری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره خودکفایی در تجهیزات دریایی پرسید، با بیان اینکه سال‌هاست خرید تجهیزات دریایی از برنامه‌های نیروی دریایی حذف شده خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده که در تجهیز نیروهای مسلح باید بومی عمل کنیم تا دشمنان نتوانند در مناطقی که مد نظرشان است به کشور صدمه بزنند.

به گزارش مهر فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بهینه‌سازی‌ و عمردهی به تجهیزات دریایی گفت: در حال حاضر بحث خرید تجهیزات را در دستور کار نداریم و راهبرد حاکم، تعمیر تجهیزات نیروی دریایی و تولید تجهیزات بومی است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درخصوص امکان برگزاری رزمایش در خلیج عدن، عنوان کرد: ما در این منطقه حضور عملیاتی داریم و نیاز به رزمایش نیست.

سیاری افزود: راهبرد ما راهبردی دفاعی مبتنی بر توان بازدارندگی است؛ یعنی باید آنقدر توان دفاعی داشته باشیم که هیچ کشوری تصور حمله نظامی به ایران را نکند.وی با تاکید براینکه باید تهدیدهای آینده و محیط‌های آینده را شناسایی ‌کنیم، افزود: تهدیدها قابل رصد است و ما بر مبنای تشخیص تهدیدها اقدام به آماده‌سازی‌ تجهیزاتمان می‌کنیم.

زیردریایی می‌سازیم

سیاری در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ زیردریایی‌های نیروی دریایی گفت: ما از سال‌های دفاع مقدس و تا آغاز دهه‌ 70 از توان زیرسطحی برخوردار نبودیم و نمی‌توانستیم در اعماق دریا حضور داشته باشیم اما امروز به معدود کشورهایی که قادر به تولید زیردریایی هستند، پیوسته‌ایم.

وی از پیوستن 4فروند هواناو نیروی دریایی ـ که پس از هزاران ساعت کار فنی، تعمیر اساسی شده است ـ همچنین 2 فروند زیردریایی کلاس «غدیر» در آینده نزدیک به توان رزمی این نیرو خبر داد.

کد خبر 95986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز