یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

اگر با مدیران ارشد اتوبوسرانی پایتخت پای میز مصاحبه بنشینید و از آن‌ها درباره مسأله‌ سوخت‌CNG بپرسید، حتما در پاسخ می‌گویند:

«‌آن‌قدر گفته‌ایم و پیگیری کرده‌ایم‌، اما ظاهرا این مشکل بعد از تمام پیگیری‌ها فقط برای مدتی کوتاه به حداقل می‌رسد و پس از مدتی مجددا از سر گرفته می‌شود».

این روزها فصل سرما از راه رسیده و بازهم مشکلاتی که در جایگاه‌های سوخت ‌CNG وجود داشته‌، این بار به‌شکلی جدی‌تر خود را نشان داده و به یک‌معضل تبدیل شده‌است. در صفحه گپ‌و‌گفت این شماره همشهری‌مسافر و در ادامه پرونده معضل سوخت‌، مهندس بیگی‌، معاون فنی شرکت واحد پاسخگوی سوالات ما شد و درباره مسأله‌ سوخت به نکاتی اشاره کرد.

 باز‌هم فصل زمستان آمد. این فصل هر‌چند فصل خاصی است و زیبایی‌های خودش را دارد‌، اما انگار برای مدیران اتوبوسرانی پایتخت چندان خوشایند نیست! یعنی اتفاقاتی که در این فصل برای آن‌ها در حوزه کاری‌شان اتفاق می‌افتد‌، چندان باب میل آن‌ها و هم‌چنین شهروندان نیست!

فصل سرما که از راه می‌رسد‌، درد قدیمی  تامین‌سوخت‌CNG هم دوباره عود می‌کند و اگر سرتان را درد نیاورده باشیم‌، باید دوباره داستان قدیمی ‌سوخت یا به قولی داستان قدیمی ‌معضل سوخت را برای‌تان تعریف کنیم. این روزها ظاهرا این داستان قدیمی ‌باز‌هم مشکل‌ساز شده و مدیران ارشد اتوبوسرانی از این موضوع گله‌مندند.

مدیران اتوبوسرانی معترضند‌، چراکه بارها درباره معضل سوخت صحبت کرده‌اند‌، اما هیچ‌وقت صحبت‌ها و انتقادهایشان مورد‌بررسی جدی قرار نگرفته‌است، ولی حالا که معضل سوخت بار دیگر به صورت جدی برایشان دردسر‌‌ساز ‌شده‌، لب به سخن باز کرده‌اند. معاون فنی شرکت واحد‌، وقتی با این سوال تکراری البته به زعم خودش روبه‌رو می‌شود که سرانجام وضعیت سوخت‌CNG اتوبوس‌ها به کجا کشید؟

در پاسخ می‌گوید: «‌باید بگوییم وضعیت خوب است! اما نکته این است که همیشه این اشکال برای ما و بدنه شرکت وجود داشته و همیشه از آن رنج می‌برده‌ایم». حالا که فصل سرما از راه رسیده‌، مدیران اتوبوسرانی هم خود را برای مواجهه با بحرانی قدیمی ‌به‌نام معضل سوخت آماده می‌کنند.

مهندس بیگی در ادامه پرونده این شماره همشهری‌مسافر در خصوص معضل سوخت برای این‌که به عمق قضیه اشاره کند‌، در همان ابتدای مصاحبه‌، به اصل موضوع اشاره کرد گفت: «‌اصل قضیه این است که اتوبوس‌ها باید در زمان توقف یعنی شب‌ها سوخت‌گیری کنند‌، اما متاسفانه این روزها چون ظرفیت شب پاسخگوی تعداد ناوگان گازسوز نیست، به‌ناچار در طول ‌24ساعت سوخت‌گیری می‌کنیم که این همان معضل اصلی است».

خوب است این‌جا به صحبت‌های گذشته‌ مدیرعامل شرکت واحد هم اشاره‌ای داشته‌باشیم که گفته بود: «‌اگر در شرایط فعلی سوخت گازوئیل مناسب در اختیار ما قرار بگیرد‌، باید بیشتر از این سوخت‌‌ استفاده شود، چرا‌که با این شرایط واقعا سوخت‌گیری برای‌مان سخت است». معاون فنی شرکت هم بر این موضوع تاکید می‌کند:

«‌باید به شرایطی برسیم که 50‌درصد از سوخت‌CNG و 50‌درصد نیز از سوخت گازوئیل استفاده کنیم‌، اما در این شرایط با توجه به این که دایما افت فشار و خرابی کمپرسورها برای‌مان مشکل‌ساز می‌شود، در 50‌درصدی که مربوط به سوخت‌CNG می‌شود‌، مشکلات عدیده‌ای داریم». گفت‌و‌گوی مهندس ایرج محمد‌ بیگی را در ادامه این گزارش می‌خوانید.
 
با توجه به این‌که در ابتدای فصل سرما قرار داریم و هر‌ساله در این فصل در خصوص سوخت‌گیری اتوبوس‌های گاز‌سوز مشکلاتی به‌وجود آمده، آیا این سناریوی تکراری هم‌چنان در سال‌88 هم ادامه پیدا می‌کند؟

اگر بگویم هم‌اکنون شرایط بحرانی است‌، چندان منطقی نیست‌، چون هنوز به‌طور جدی وارد فصل سرما و یخبندان نشده‌ایم. درحال‌حاضر مشکل چندانی وجود ندارد‌، اما از زاویه دیگری هم می‌توان به این مساله نگاه کرد‌؛ اشکال همیشه در این بخش وجود داشته و شاید ما دیگر به این موضوع عادت کرده‌ایم. شاید به همین دلیل است که وقتی می‌گویند‌، در بخش CNG با افت فشار مواجه شده‌ایم‌، دیگر خونسردی خودمان را حفظ می‌کنیم و می‌گوییم این موضوع دیگر عادی است.

معنی این جمله این است که باید نسبت به موضوع سوخت‌CNG بی‌تفاوت باشیم؟‌!

قطعاً خیر، اما امیدواریم مشکلات کمتر شود.

مشکلی که هم‌اکنون شرکت واحد در رابطه با سوخت‌CNG‌ احساس می‌کند‌، چیست؟

ظرفیت فعلی در ساعات شب به هیچ‌عنوان پاسخگوی ناوگان اتوبوس‌های گازسوز ما نیست. فکر نمی‌کنم این مشکل کوچکی باشد. این‌که ما ‌ناگزیر باید در طول 24ساعت سوخت‌گیری کنیم و به‌ناچار در ساعات روز تعدادی از اتوبوس‌هایمان از خط خارج شوند.

در ساعات شب یا همان ساعت توقف‌، چه تعداد از اتوبوس‌ها‌ سوخت‌گیری می‌کنند؟

در هر پایانه 200 تا 300‌اتوبوس گاز‌سوز می‌توانند سوخت‌گیری کنند که این تعداد به هیچ‌عنوان کافی نیست. سایر اتوبوس‌ها نیز در روز سوخت‌گیری می‌کنند که این موضوع نیز به هیچ عنوان درست نیست.

این موضوع بر روی خدمات‌رسانی اتوبوس‌ها چه تاثیراتی می‌گذارد؟

در یک جمله باید بگویم‌، تاثیرات منفی می‌گذارد‌، اما با تدبیر مدیران شرکت واحد برای این موضوع هم چاره‌ای اندیشیدیم تا برای مسافران مشکل کمتری به وجود بیاید.

چه تدبیری؟

وقتی اتوبوس‌ها در روز از خط خارج می‌شوند‌، اولین مشکل برای مسافران ایجاد می‌شود‌، اما با تصمیم مدیران شرکت واحد به این نتیجه رسیدیم که اتوبوس‌ها در ساعات غیر‌پیک از خط خارج شوند. به‌طور‌مثال در تمام خطوط‌، ساعات‌ پیک‌ چه شیفت صبح و چه شیفت بعدازظهر را شناسایی کرده‌ایم و به این ترتیب اتوبوس‌هایی که قرار است در ساعات روز سوخت‌گیری کنند در ساعاتی غیر از ساعات پیک از خط خارج می‌شوند.

یعنی به این ترتیب مشکلی برای حمل‌و‌نقل مسافران به وجود نمی‌آید؟

نه این‌که بگوییم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید‌، اما مشکل کمتر می‌شود. این موضوع در هر دو بخش اتوبوس‌های بلیتی و خصوصی رعایت می‌شود.

آقای مهندس، مشکلی که در بخش سوخت‌CNG برای شما وجود دارد‌، مربوط به چه ارگان یا سازمانی می‌شود؟

این موضوع را باید در چند بخش بررسی کرد و نمی‌توان به یک‌باره شرکت، سازمان یا ارگانی را در این راستا مقصر دانست. این مساله دلایل خاصی دارد که دست به دست هم می‌دهد و به صورت یک‌مشکل بزرگ نمود پیدا می‌کند.

این دلایل را توضیح می‌دهید؟

به غیر از نقاط‌ضعفی که در کمپرسورهای سوخت‌گیری وجود دارد و آن را باید به‌عنوان متهم ردیف اول معرفی کنیم، مسأله ظریف دیگری هم وجود دارد که مربوط به خودروسازان و کیفیت کار آن‌ها، نبود قطعات و خدمات مناسب است. اما این موضوع در ردیف بعدی توجهات قرار دارد و شاید دلیل اصلی همان موضوع جایگاه‌های سوخت‌گیری باشد.

و مشکل جایگاه های سوخت چیست؟

تولید روغن

بیشترتوضیح می‌دهید؟

جایگاه‌ها سوخت‌رسانی کیفیت مناسبی ندارند و روغن‌ریزی در کمپرسورها و در نهایت ورود روغن به کمپرسورها باعث می‌شود حجمی ‌از کپسول اشغال شود که این موضوع در جایگاه اشکالاتی ایجاد می‌کند.

این مشکل را نمی‌توان حل کرد؟

در واقع اگر مربوط به بدنه شرکت واحد یا شهرداری می‌شد‌، خیلی زودتر از این‌ها مشکل را برطرف کرده بودیم‌، اما این موضوع به مسئولان مربوطه در بحث سوخت مربوط می‌شود. از این موضوع هم نباید ساده عبور کنیم که علاوه‌بر تمام این مشکلات‌، مساله شارژ جایگاه‌ها نیز برای ما به صورت جدی وجود دارد.

یعنی سوخت به اندازه کافی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد؟

البته در‌حال‌حاضر نمی‌توان با قاطعیت در این باره صحبت کرد‌، اما هرازگاهی مشکلاتی مانند به اندازه کافی شارژ نشدن جایگاه‌ها نیز برای ما به وجود می‌آید.

این معضل در فصل زمستان نیز دو‌چندان می‌شود، این طور نیست؟

در فصل زمستان بزرگ‌ترین مشکل‌، افت فشار و یخ‌زدگی روغن کمپرسورهاست که ما را آزار می‌دهد. این مشکل به‌طور ویژه در کمپرسورها و جایگاه‌هایی به وجود می‌آید که در مناطق سردسیر پایتخت قرار دارند.

با این مشکل چه‌طور کنار می‌آیید، یعنی در این شرایط چه لطمه‌ای به خدمات‌رسانی وارد می‌شود؟

خدمات‌رسانی انجام می‌شود‌، اما بهتر است به قول معروف بگوییم می‌سوزیم و می‌سازیم، اما اجازه نمی‌دهیم خدمات‌رسانی با مشکل مواجه شود.

با این تفاسیر شما نمی‌توانید به طور مساوی و به قول معروف 50-50 از دو نوع سوخت دیزل و CNG استفاه کنید.

تقریبا 50‌درصد از ناوگان اتوبوس‌های شرکت واحد‌، سوخت گازوئیل و 50‌درصد دیگر سوخت‌CNG مصرف می‌کنند‌، اما برای آن دسته از ناوگان ما که سوخت‌CNG استفاده می‌کنند‌، همیشه با مشکل مواجه هستیم.

آیا در این شرایط بهتر نیست بیشتر از سوخت گازوئیل استفاده کنید؟

البته اگر گازوئیلی که در اختیار ما قرار می‌گیرد با درصد‌ PPM کمتری تولید شود‌، خیلی بهتر است‌، اما هدف ما این است که از این دو نوع سوخت به طور مساوی در ناوگان استفاده کنیم.

آقای بیگی‌، آیا به‌عنوان مدیرفنی شرکت واحد تا این لحظه مکاتبات و پیگیری‌هایی هم در خصوص حل معضل سوخت انجام داده‌اید؟

مدیرعامل شرکت واحد بارها و بارها پیگیر این موضوع بوده‌ و نامه‌نگاری‌های مختلفی با مدیران شرکت‌های نفتی و هم‌چنین وزارت کشور انجام داده‌ا‌ند.

ونتیجه‌اش چه شده؟

فقط می‌گویم امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات حل شود.     

همشهری مسافر

کد خبر 95731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز