گروه شهری: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از رعایت نشدن استانداردهای زیست‌محیطی در تولید خودرو و سوخت در کشور انتقاد کرد.

سرهنگ محمد هادی هاشمی در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار تهران در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به آزمایش انجام شده روی نیروهای پلیس در پایتخت، گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان الیاف آلاینده سرطان‌زا (آزبست) در ریه ماموران پلیس تهران 4 برابر میزان آزبست هوای پایتخت است.

سرهنگ هاشمی افزود: این آماربرداری نشان می‌دهد میزان آلاینده آزبست در ریه مامورانی که در تقاطع‌ها و محدوده ورودی زوج و فرد و طرح ترافیک مستقر هستند، بیشتر از سایر ماموران است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه برای شماره‌گذاری هر دستگاه خودرو باید 2 استاندارد رعایت شود، گفت: یکی از این استانداردها، استاندارد ایمنی و دیگری استاندارد زیست‌محیطی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به نقص ساختاری موجود در بخش صنعت کشور گفت: متأسفانه سیاستگذار، تولیدکننده و تاییدکننده خودرو در کشور جزو یک خانواده‌ هستند و لذا به راحتی استانداردهای ایمنی به‌خودروهای تولیدی در کشور داده می‌شود. از سوی دیگر، استانداردهای محیط‌زیست هم توسط این سازمان به وزارت صنایع محول شده و باید گفت که خود وزارت صنایع رسما تمامی استانداردهای خودروها را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون 280 هزار خودرو در پایتخت شماره‌گذاری شده است، افزود: این در حالی است که تنها 13 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

سرهنگ هاشمی تاکید کرد: متأسفانه پول خروج خودروی فرسوده گرفته شده، ولی خودروی فرسوده قابل توجهی از رده خارج نشده است، این در حالی است که هر خودروی فرسوده 30 برابر خودروی نو آلایندگی ایجاد می‌کند.

وی به آمار رسمی منتشر شده در سایت وزارت نفت اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد میزان گوگرد موجود در گازوئیل کشور 10 هزار PPM و این میزان در بنزین کشور یک‌هزار PPM است، این در حالی است که در دنیا این رقم زیر 50 PPM در هر دو فراورده نفتی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه درصد قابل ملاحظه‌ای از محصولات شرکت ایران خودرو تا سال 82 مجهز به کنیستر بود که بخارات بنزین را جمع‌آوری می‌کرد، افزود: در سال 82 به پیشنهاد یک مهندس، مخزن کنیستر از محصولات این شرکت برداشته شد و تا خرداد ماه سال‌جاری این مخزن روی هیچ‌یک از محصولات ایران خودرو نصب نشد، این در حالی است که ورود بخارات بنزین به هوای پایتخت که موجب انتشار آلاینده بنزن می‌شود، هم‌اکنون 50 تا 150 برابر حد مجاز در تهران است.

از سوی دیگر شرکت ایران‌خودرو به مهندسی که این پیشنهاد غیرانسانی را ارائه کرد، جایزه هم داد!وی با اشاره به مبدل‌های کاتالیستی روی خودروها، گفت: مبدل کاتالیست با توجه به کیفیت بنزین در کشور بین 80 تا 100 هزار کیلومتر پر می‌شود و این در حالی است که پس از پر شدن کاتالیست امکان تعویض آن به‌علت موجود نبودن این وسیله در نمایندگی‌ها وجود ندارد و مالکان خودروها پس از 80 هزار کیلومتر کارکرد، کاتالیست را دور انداخته و آن وقت است که میزان آلودگی خودروی آنها همانند خودروهای فاقد استاندارد می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در عین حال تاکید کرد: انتظار داریم سازمان حفاظت محیط‌زیست بحث آلودگی هوا را به جد مدیریت کند.کاظمی، نماینده سازمان بهینه‌سازی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه قانون داریم، اما اجرا نمی‌شود، به مبحث 19 ساختمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه سال گذشته تنها 16 درصد ساخت و سازهای جدید این مبحث را اجرا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد خودروها از سال 79 به قانون تبدیل شده است، افزود: اگر این استانداردها اجرا می‌شد روزانه 6/6 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشتیم.

کد خبر 98774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز