شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

مهدی امینی: بحث سوخت‌گیری اتوبوس‌های گاز‌سوز اگرچه تازه نیست‌، اما هر روز وعده‌ها و اظهار‌نظرهای تازه‌ای از سوی مسئولان شنیده می‌شود

بحث سهمیه‌بندی بنزین و شایعات کاهش هر‌روزه آن نیز به‌خصوص برای تاکسی‌داران که معیشت و کار آنان در ارتباط مستقیم با این موضوع است، مهم و نگران کننده است. از سوی دیگر شهروندانی که اغلب ساکت و آرام بلیت به دست بر روی نیمکت ایستگاه‌های اتوبوس می‌نشینند و به‌خصوص در فصل سرد سال، هر‌از‌گاهی طعم تلخ رد شدن اتوبوس‌های پر‌شده تا سقف را از مقابل‌شان می‌چشند، دیگر به‌خوبی می‌دانند شهر تهران حدود ‌3هزار دستگاه اتوبوس گاز‌سوز دارد که زمستان‌ها با مشکل روبه‌رو هستند.

 این دسته از شهروندان اگرنگوییم بیشتر از مسئولان، اما هم‌اندازه آن‌ها با مشکلات مربوط به جایگاه‌های سوخت‌رسانی و اتوبوس‌های گازسوز آشنا شده‌اند و باز نگران سرما و زمستان و کاهش فشار گاز و کمبود بنزین و‌... دیر رسیدن به سرکار و در سرما لرزیدن
به دلیل کمبود تاکسی و اتوبوس هستند.

به توافق نرسیدن در حل‌و‌فصل مسایل مربوط به دولت و شهرداری در زمینه عدم ارایه اتوبوس، نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های سوخت و ‌هم‌چنین کمبود این جایگاه‌ها و... هرچند وجود دارد‌، اما از دیدگاه شهروندان به آن‌‌ها ارتباطی نداشته و باید امکانات و تسهیلاتی که حق طبیعی‌شان است، فراهم باشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهروندانی که از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند، مربوط به جایگاه‌های موقت است‌، چرا‌که اتوبوس‌های گاز‌سوز در سوخت‌رسانی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند. در سال‌های قبل، شورای شهر تهران از حل شدن مشکلات مربوط به پمپ‌گاز جنت‌آباد، یاخچی‌آباد و‌... در جریان مذاکره با مسئولان ذی‌ربط خبر می‌داد و از سویی دیگر دایم اعلام می‌‌شد شورای شهر جهت ارایه تسهیلات لازم شهرداری به متقاضیان احداث جایگاه‌های سوخت مصوبه‌ای دارد که لازم است هر‌چه سریع‌تر به شهرداری‌‌ها ابلاغ شود و ... اما شهروندان مشکلات را می‌دیدند و بس.

به‌هر‌صورت مانند همه دنیا، فصل سرد سال، فصل مشکلات عدیده در ارتباط با سوخت است و حمل‌و‌نقل عمومی‌(به‌خصوص تاکسی و اتوبوس) که از سوخت بنزین، گازوئیل و گاز استفاده می‌کنند، به‌طور کاملاً مستقیم تحت تاثیر نوسان‌های مربوط به سوخت، سهمیه‌های آن و جایگاه‌های ارایه آن قرار دارند.

بررسی مشکلات و موانع احتمالی در تامین سوخت خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی، اعم از کاهش سهمیه‌ها، غیرفعال بودن مراکز ارایه سوخت -‌به‌خصوص جایگاه‌های گاز- افت فشار، کاهش غیرطبیعی دما و‌... و پیش‌بینی راهکارهای لازم جهت مقابله و رفع این مشکلات انتظار بحق شهروندان تهرانی از تمامی مسئولان و نهادهای دولتی و عمومی است.

شهرداری تهران ‌به‌رغم این‌که به‌تنهایی قادر به حل این مشکلات نخواهد‌بود، اما می‌تواند با برنامه‌ریزی، شرایطی را فراهم کند تا شهروندان تهرانی در ‌سفر‌های خود در فصل سرد با کمترین مشکل روبه‌رو باشند. این توقع شهروندان از مدیریت شهری است که با وجود بی‌مهری‌ها، هم‌چنان تلاش برای رضایت عمومی را  سر لوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار داده است.

همشهری مسافر

کد خبر 95730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز