مهدی کشوریان: شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی که بر عملکرد مسافرکش‌های گردشی نظارت دارند، یک‌ماه مهلت دارند تا خود را با مصوبه شورای شهر تطبیق دهند

داستان مسافربرهای شخصی هم برای خودش حکایتی شده است. هر زمان وضع اقتصادی برخی خانواده‌ها با بحران روبه‌رو می‌شود، سرپرست خانوار با خودروی شخصی‌اش چرخی در خیابان می‌زند به امید این‌که خرج ‌زندگی را درآورد. چند‌سال قبل سازمان تاکسیرانی برای سامان‌دهی این مسافربرها خطوطی را برای آن‌ها در‌نظر گرفت تا از پراکندگی کار آن‌ها جلوگیری کند.

البته قبل از این رانندها برای خود خطوطی را مشخص کرده بودند و به صورت خود‌محور اقدام به مسافرکشی می‌کردند که این کار مسایلی را در‌بر‌داشت. متعاقب آن سازمان نظارت بر تاکسیرانی برای رفع برخی جدل‌ها و مشکلاتی که به‌وجود آمده‌بود، نظارت بر مسافربرهای شخصی را آغاز کرد. ابتدا خطوط مشخص شد و پس از گذشت چند‌سال سازمان تاکسیرانی برای سامان‌دهی کامل این خودروهای مسافرکش و ایجاد اشتغال مجوزهایی را به شرکت‌های داوطلب ارایه کرد تا مسافربرهای شخصی را تحت‌نظارت خود قرار دهند و به آن‌ها خدمات ارایه کنند. این اقدام در راستای کوچک‌تر کردن مسئولیت‌های سازمان نظارت بر تاکسیرانی نیز بود که البته این اقدام مشکلاتی را ‌به‌همراه داشت.

شورای اسلامی شهر تهران برای رفع این مشکلات مصوباتی را برای شرکت‌های مذکور در‌نظر گرفت و به آن‌ها اعلام کرد، بر‌اساس این مصوبات فعالیت‌های خود را اجرایی کنند. اما به‌نظر می‌رسد برای به نتیجه رسیدن این ماجرا نیاز است تا نظارت بیشتری بر عملکرد این شرکت‌ها صورت گیرد تا هدف شهرداری تهران که خدمات‌رسانی بهتر به مسافران و رانندگان تاکسی‌ها و هم‌چنین اجرای نظم و ترتیب در معابر شهری است، محقق شود.

از این رو مهندس تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل وترافیک شهرداری تهران بر تطبیق شرکت‌های مذکور تاکید کرد. در‌واقع شهرداری تهران ضرب‌الاجلی برای این شرکت‌ها در‌نظر گرفته تا هرچه سریع‌تر مشکلات خود را برطرف کنند.

لغو پروانه کار

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری در جمع مدیران حوزه حمل‌ونقل وترافیک پایتخت، موضوع تطبیق شرکت‌های تاکسیرانی با مصوبات شورای اسلامی شهر تهران را سرفصل صحبت‌های خود قرار داد. وی گفت: «‌شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی که به‌طور  ‌صددرصد با مصوبات شورای شهر تهران انطباق ندارند و تا‌کنون نسبت به رفع اشکالات خود اقدام نکرده‌اند، تنها یک‌ماه برای رفع نواقص و مشکلات خود فرصت دارند، در غیر این صورت پروانه فعالیت آن‌ها تعلیق خواهد‌شد.

البته‌ما از عملکرد شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی با توجه به میزان امکانات و شرایط ناراضی نیستیم، اما قابلیت‌هایی که این شرکت‌ها می‌توانند داشته باشند، هنوز به اجرا در‌نیامده است که اگر این قابلیت‌ها به اجرا درآید، بیشتر مشکلات تردد مسافران در شهر تهران حل
خواهد شد».

2‌شرکت مشمول دریافت پروانه

در این بین برخی از شرکت‌های تاکسیرانی شرایطی را که سازمان تاکسیرانی در‌نظر گرفته، دارا هستند و قادر خواهند بود فعالیت خود را ادامه دهند. معاون شهردار تهران در این‌باره گفت: «‌پس از پایان یافتن مدت اعتبار پروانه‌های قبلی شرکت‌ها، از آن‌ها خواسته‌ایم تا خود را با وضعیت مورد‌نظر شهرداری و مصوبه شورای شهر تهران انطباق دهند، اما در این میان تنها ‌2شرکت ‌صددرصد انطباق را با مصوبات شورای شهر داشتند که پروانه فعالیت آن‌ها تمدید شد.

هم‌چنین 18‌شرکت نیز نواقصی جزیی داشتند که قابل‌رفع است و به آن‌ها برای انطباق کامل با شرایط مورد‌نظر یک‌ماه فرصت داده شده. مابقی شرکت‌های خصوصی هم مغایرت‌های قابل‌توجهی داشتند که به آن‌ها هم یک‌ماه فرصت داده شده تا این مغایرت‌ها را رفع کنند، در غیر این صورت این شرکت‌ها به صورت معلق در خواهند آمد.البته امیدواریم این اتفاق برای هیچ یک از شرکت ها نیفتد و همه آن‌ها بتوانند انطباق لازم را به‌دست بیاورند».

ضرب‌الاجل یک‌ماهه

مهندس تشکری هاشمی با بیان این نکته که ‌برای‌ این‌که  شرکت‌های مذکور با توجه به امکانات موجود اشکالات خود را رفع کرده و مطابق با سیاست‌های شهرداری تهران حرکت کنند، یک‌ماه زمان فرصت مناسب و خوبی است، گفت: «‌طرح شهرداری تهران برای سامان‌دهی تاکسیرانی تهران ظرف حداکثر یک‌ماه آینده به شورای شهر تهران ارایه می‌شود و در این مدت شرکت‌های تاکسیرانی زمان دارند تا خود را با آن‌چه در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران آمده و به شرکت‌ها نیز اعلام شده است، تطبیق دهند.

در غیر این‌صورت بدون شک شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند حدنصاب قوانین را اجرایی کنند با جرایمی هم‌چون لغو پروانه کار روبه‌رو خواهند شد». مصوباتی که شورای اسلامی شهر برای شرکت‌های تاکسیرانی در‌نظر گرفته، خدمات‌رسانی این شرکت‌ها به رانندگان را افزایش خواهد‌داد.

حذف تاکسی‌های گردشی

اما موضوعی که شاید سوال بسیاری از شهروندان از شهرداری تهران باشد، مشکلات تاکسی‌های گردشی است. در‌حال‌حاضر بیشترین شکایات نیز از این نوع فعالیت تاکسیرانان است که به دلایل گسترده‌ای هنوز اقدامی جهت سامان‌دهی آن‌ها صورت نگرفته است.در‌این باره نیز معاون حمل‌ونقل وترافیک شهرداری تهران به همشهری‌مسافر گفت:

«‌بیشترین شکایات و کمترین امکان نظارتی تاکسیرانی مربوط به تاکسی‌های گردشی است و بر اساس طرح جامع باید در نهایت کلیه خطوط تاکسیرانی به صورت خطی‌(در مبدا و مقصد)‌، سرویس‌های مخصوص‌(‌پایانه‌‌ها و راه‌آهن) و تلفنی باشد که با اجرای این طرح کلیه تاکسی‌های گردشی به صورت تدریجی حذف خواهند‌شد.

 بدون‌شک بسیاری از رانندگان تاکسی‌ها که به‌صورت گردشی فعالیت می‌کنند، از این اقدام ابراز ناراحتی خواهند کرد، اما حذف تاکسی‌های گردشی به نفع رانندگان و نظام مدیریت شهری خواهد بود و با اجرای این طرح کلیه تاکسی‌های گردشی مفقود و گمشده نیز شناسایی خواهند‌شد».

همشهری مسافر

کد خبر 93186

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز