فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: با توجه به وصیت‌نامه موجود در کنار جسد پزشک کهریزک احتمال خودکشی او بسیار زیاد است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در جمع خبرنگاران در رابطه با مرگ مشکوک پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک گفت: این پزشک وظیفه به‌عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود.

جسد او نیز در آسایشگاه جمعی در دادسرا کشف شد و وصیت‌نامه‌ای هم در کنارش کشف شد که در آن از تهدیدهایی که علیه او وجود داشت، گلایه کرده بود. وی ادامه داد: این پزشک وظیفه در کهریزک مستقر نبوده و هفته‌ای یکی، دو روز در آنجا حضور می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه ممکن است با نظر قاضی وصیت‌نامه او را منتشر کنیم، گفت: او به‌عنوان متهم احضار شده و با قرار آزاد بود و در وصیت‌نامه‌ای که از او کشف شد نیز گلایه کرده که تهدید شده  یا اینکه به او گفته شده 5سال زندانی می‌شود.

رادان احضار نشده بود

وی در رابطه با اخباری مبنی بر صدور قرار التزام برای سردار رادان، جانشین فرمانده‌ نیروی انتظامی، به‌خاطر حوادث کهریزک نیز توضیح داد و گفت: قرار معمولا بعد از احضار فرد صادر می‌شود و از آنجا که احضاری نبوده، قرار هم صادر نشده است اما برخی سعی می‌کنند فضای جامعه را ملتهب کنند.

وی با بیان اینکه منبع و منشأ این اخبار رسانه‌های بیگانه هستند، گفت: نباید منشأ اخبار ما رسانه‌های بیگانه باشند و من برای نخستین بار است که قرار التزام اخلاقی را می‌شنوم.

کمبود بودجه نظام وظیفه

فرمانده ناجا در رابطه با کمبود بودجه نظام وظیفه نیز گفت: نارسایی در اعتبارات بخش دفاع یک جایی خودش را نشان می‌دهد اما اقداماتی در این دوساله شده و حقوق سربازان افزایش یافته است و ما در گام نخست باید کاری کنیم که سرباز هزینه‌ای برای خانواده‌ها نداشته باشد.

احمدی‌مقدم با بیان این مطلب که وضع در آینده بهتر خواهد بود، تصریح کرد:‌ وضعیت غذای نیروهای وظیفه داشت سخت می‌شد که نیروهای مسلح منابعی را دریافت کردند و هم‌اکنون اقشار متوسط به بالا شاید   در محل خدمت  مانند خانه خود راحت نباشند اما کسی بر اثر کمبود غذا دچار نقصان نمی‌شود و تلاشمان را می‌کنیم که وضع غذا برای نیروهای وظیفه بهتر شود.

به گفته احمدی‌مقدم اگر در سال آینده 50 درصد دیگر افزایش منابع برای غذا وجود داشته باشد در این موضوع وضعیت مطلوب می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با فاصله محل خدمت با محل سکونت گفت: تدبیری اندیشیده شده که اگر سربازی در فاصله دور از محل سکونتش خدمت می‌کند پس از 5یا 6ماه خدمت به شهر محل سکونتش برگردد و تلاشمان را کرده‌ایم که فاصله محل خدمت تا محل سکونت به زیر 300 کیلومتر کاهش یابد و در رابطه با نیروهای دیپلم به بالا نیز تلاش می‌شود تا در رشته‌های مرتبط با تحصیل‌شان به کار گرفته شوند.

‌معمولا قربانیان تجاوز بسترساز قربانی‌شدنشان هستند

او در رابطه با تجاوز به عنف نیز اظهاراتی را بیان کرد و گفت: از حیث آمار در 8ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش آمار نداریم که البته این عدم‌افزایش آمار از حیث قربانیان و تعداد پرونده‌ها در این رابطه است. احمدی‌مقدم ادامه داد: از آنجایی که اخبار مربوط به تجاوز به عنف بازتاب وسیعی دارد این فضا به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: سرعت در رسیدگی و قاطعیت اجرا مهم‌ است اما ما در آگاهی در رابطه با کشف جرایم به عنف بالای 90 درصد کشف داشته‌ایم که امیدواریم ساز و کار خاصی برای رسیدگی وجود داشته باشد.

فرمانده ناجا بخش عمده امنیت زنان را در اختیار خود جامعه دانست و گفت: گشتن با ظاهر نامناسب در جامعه بستر وقوع جرم است و در بخش عمده‌ای از پرونده‌های تجاوز به عنف را خود قربانی باعث شده  است؛ به‌طوری که مشاهده شده پس از دوستی‌های خیابانی فردی به منزل پسر رفته و از سوی چند نفر مورد تجاوز قرار گرفته است.

او در امنیت زنان، خانواده‌ها و خود زنان را مؤثر عنوان کرد و ادامه داد:‌معمولا خود قربانیان بسترساز قربانی‌شدنشان بوده‌اند که نمی‌دانستند به چه دامی افتاده‌اند و پس از حادثه دچار آسیب‌های بسیار جدی نیز شده‌اند.

کد خبر 95568

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز