سنندج -‌ توفیق رفیعی،‌ خبرنگار همشهری: فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید که او و همکارانش اعتقاد دارند رونق اقتصادی و توسعه مناطق مرزی کشور، موجب «ارتقای امنیت» می‌شود

و از این زاویه، نیروی انتظامی از تجارت در مناطق مرزی کردستان حمایت می‌کند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در پایان سفر به کردستان از ارزیابی‌هایش از این استان سخن می‌گفت، تایید کرد: ارائه گزارش‌های غلط به مقامات کشور در مرکز درباره افزایش شمار مسافران به شهرهای بانه و مریوان و خرید کالا از این شهرها، موجب ناراحتی مسئولان شده است.

او جزئیات این گزارش‌ها را فاش نکرد ولی این نکته را مورد تاکید قرار داد که رونق اقتصاد در مناطق مرزی موجب ارتقای امنیت می‌شود، پس نیروی انتظامی لزومی به برخورد و جلوگیری از ورود مسافران به مناطق مرزی نمی‌بیند و از ورود مسافران استقبال می‌کند.

آمارهای غیررسمی حاکی است که روزانه بیش از 10 هزار مسافر به شهرهای مرزی کردستان سفر می‌کنند. مقام ارشد نیروی انتظامی کشور، عملکرد صدا و سیما در پخش تصویر کاروان خودروهای قاچاق کالا در بانه را انتقاد‌آمیز دانست و یادآور شد: فیلم پخش شده مربوط به گذشته بوده و نمی‌بایست با پخش آن، موجب نگرانی مردم و مسئولان و نیز اظهار نارضایتی آنان از اقدامات انتظامی شد. به گفته وی، پخش چنین تصاویری، باعث می‌شود تا سازمان‌ها و ادارات بر نیروی انتظامی در کنترل مرزها فشار وارد کنند.

فرمانده ناجا اجرای طرح «انسداد مرزها» در کردستان را به‌رغم مشکلاتی که برای رونق تجاری به‌همراه داشت باعث کاهش 75 درصدی قاچاق در منطقه دانست و گفت: نیروی انتظامی در سال‌جاری با انسداد مرزهای کردستان مانع ورود یک‌هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور شد.

طرح انسداد مرزهای کردستان، پارسال و در چنین روزهایی به اجرا گذاشته شد. در اجرای این طرح به گفته سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، مرزها با موانعی از نوع آبی یا خاکی، به‌وسیله جاده مرزی، برجک‌سازی، کانال، سیم خاردار، دیوارکشی، وسایل الکترونیکی و دوربین‌های حرارتی مسدود شدند. استان کردستان دارای 240 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

احمدی‌مقدم همچنین خبر داد: فرمانده مرزبانی کردستان سال‌جاری تشکیل می‌شود و به‌صورت مستقیم زیرنظر فرماندهی مرزبانی کشور فعالیت می‌کند. فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: دو ویژگی‌ مرزی‌بودن و در مسیر بزرگراه شمال به جنوب قرار گرفتن کردستان، نیروی انتظامی را مجاب کرده است تا نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

کد خبر 96844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز