ترجمه رضا خطیبی: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش اعلام کرد که طبق توافقنامه دیرین این کشور در4دهه گذشته با اسرائیل قصد ندارد بازرسان بین‌المللی را به انجام تحقیق درخصوص تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی ترغیب کند.

به گفته 3تن از مقامات بلند پایه این کشور، اوباما تاکید کرده که اقدامات مخفی اسرائیل برای حفظ زراد‌خانه‌های هسته‌ای‌اش کاملا قابل درک است. مقامات بلندپایه آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این دلیل که این مکالمات خصوصی بوده است، اظهار داشتند: اوباما در اولین دیدارش با بنیامین نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که ماه می‌ در کاخ‌سفید صورت گرفت، به وی اطمینان خاطر داده است که برای حفظ این توافق هرگز اقدامی علیه تاسیسات هسته‌ای این رژیم نخواهد کرد و هیچ‌گونه اطلاعاتی را در این زمینه فاش نخواهد کرد.

در اینجا بحث توافقنامه‌ای درمیان است که 40سال قبل برای پنهان‌کردن سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل از توجه جامعه جهانی منعقد شده است و این همان راز مخفی یا ابهام هسته‌ای است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به نقل از آونر کوهن آورده است: توافقنامه مذکور توسط نیکسون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و مایر، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی برای مخفی کردن برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل به امضا رسید اما به حدی محرمانه بود که اسناد رسمی درباره آن وجود ندارد. بر همین اساس، اسناد محرمانه آمریکایی نشان می‌دهد که پس از گذشت یک ماه از این توافقنامه، حتی هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی درزمان نیکسون نیز به‌طور کامل از جزئیات دقیق توافقنامه میان دوطرف آگاه نبود.

هیچ مدرکی دال بر وجود توافقنامه مذکور در کتابخانه و دفتر نیکسون یافت نشده و در آرشیوهای اسناد اسرائیل نیز نمی‌توان هیچ‌گونه مدرکی درباره این توافقنامه پیدا کرد. آونر می‌افزاید: ما تنها از اقدامات میان دوکشور متوجه واقعیت این موضوع می‌شویم. سیاست اسرائیل دقیقاً به‌معنی نه چیزی بپرس، نه به چیزی پاسخ بده است اما بر خلاف سیاست نیکسون این راز پنهان نمانده است.

اگرچه این توافقنامه سری به‌صورت لفظی میان سران دو‌کشور مطرح شده است اما به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی این تعهد را شکسته و در بعضی مواقع از سلاح‌های هسته‌ای خود پرده برداشته است اما این پنهان کاری توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برملا شد. به نوشته تایمز، نتانیاهو 2 هفته پیش اعلام کرد فهرستی مشروح از توافقات راهبردی بین آمریکا- اسرائیل را که از سال‌ها قبل میان دوطرف منعقد شد، دریافت کرده است.

نتانیاهو در مصاحبه با شبکه‌2اسرائیل از اظهارات اوباما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از تمام کشورهای جهان خواست تا به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندند، به‌شدت ابراز نگرانی کرده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت: این موضوع کاملا روشن است که سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد کره‌شمالی و ایران بیان شده است  اما من به شما یادآوری می‌کنم که در اولین ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن، اوباما همواره بر اتحاد دیرینه و استراتژیک دوکشور اذعان داشت و تاکیدکرد هیچ‌گاه در خصوص امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به سران رژیم صهیونیستی فشار وارد نخواهد کرد و من نیز در این ملاقات بر روابط خوب دو کشور تاکید و به‌دنبال اطمینان خاطر درباره فعالیت زرادخانه‌های اسرائیلی از سوی سران‌کاخ سفید بودم. اما در این ملاقات اسنادی وجود نداشت که من درخواست کنم و بعد این اسناد را دریافت کنم. چه اسنادی؟ اگر اسنادی وجود دارد آنها را منتشر کنید. پس از اظهارات نتانیاهو، دیگر این توافقنامه محرمانه نیست و برای همه آشکار شده است.

با توجه به واقعی بودن وجود  توافقنامه میان اوباما- نتانیاهو، آونر معتقد است که آمریکا سال‌های سال برپنهان‌کاری اسرائیل صحه گذاشته است.

 وی براین باور است که بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تنها به این دلیل مشهور است که پیمان پیوستن به منع سلاح‌های هسته‌ای را به امضا رساند اما سنای آمریکا که در آن زمان در دست جمهوریخواهان بود، آن را رد کرد. سؤالی که پیش می‌آید این است که دقیقا چه نظری درباره آمریکا به جهانیان القا می‌شود؟ امتیاز دروغگویی به‌دلیل پنهان‌کاری تسلیحات اسرائیل و دوم اینکه این دروغ حتی دورترین و نادان‌ترین افراد را قانع نمی‌کند.

همه می‌دانند که رژیم صهیونیستی حداقل 200کلاهک هسته‌ای تولید و ذخیره کرده است و
 هیچ کس فریب سخنان ریاکارانه اسرائیل را نمی‌خورد، زیرا زمانی که لازم باشد از این کلاهک‌های هسته‌ای برای منافع رژیم خود استفاده خواهد کرد. در واقع، دید‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد و محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که خطر اصلی برای صلح در خاورمیانه ایران نیست که به بازرسان بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است تا از تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش بازدید کنند  اما اسرائیل که تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، تا به حال از ورود بازرسان بین‌المللی ممانعت به عمل آورده و هرگز اجازه بازدید به بازرسان سازمان ملل متحد از تاسیسات هسته‌ای‌اش را نداده است.

با وجود توافقنامه محرمانه میان واشنگتن وتل‌آویو، تلاش اوباما برای پایان بخشیدن به گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به حق سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر برای امنیت بشر چه در داخل آمریکا و چه بیرون از این کشور است به‌نظر مسخره می‌آید. چشم‌انداز هسته‌ای در جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای، با مذاکرات سران دوکشور را می‌توان این طور تصور کرد که به‌طور فزاینده‌ای سلاح‌های اتمی اسرائیل برای منطقه خطرناک است و این رژیم با احساس به خطر افتادن منافعش به راحتی متوسل به زور خواهد شد. بنابراین سلاح‌های اتمی اسرائیل تهدید جدی برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

این مسئله فراتر از دورویی محض است، اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا دانسته منافع امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده و دوم اینکه رئیس‌جمهوری در تلاش برای پایان دادن به مذاکره با تهران را ه درستی را در پیش نگرفته است. اگر رژیم صهیونیستی این اجازه را داشته باشد که سلاح‌های هسته‌ای‌اش را حفظ‌کند و اجازه بازدید را به آژانس ندهد، با وجود این ایرانیان و کشورهای عربی باید خود را به زندگی در سایه تهدید هسته‌ای تطبیق دهند و این به معنی عدم‌تعادل و بحران دائمی در منطقه است.

اینجا تنها یک راه برای جلوگیری از بروز آشفتگی و جنگ احتمالی وجود دارد و آن اینکه راهی برای حل این مشکل بیابیم و آن خلع سلاح اسرائیل است. حفظ ادعای توافقنامه محرمانه نیکسون-‌مایر که همان پنهان نگه داشتن زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل است، بزرگترین مانع برای هموارکردن راه است. استثناگرایی اسرائیل را می‌توان اینطور بیان کرد که هدف اسرائیل سرنگونی فلسطینی‌ها و تشکیل یک کشور یهودی با تصاحب کامل فلسطین است و نه کشوری مستقل. اسرائیلی‌ها در قالب ماده 51 برای تشکیل کشور یهودی در تلاش‌اند (اسرائیل با نادیده گرفتن اهداف برنامه صلح سعی در تشکیل یک کشور واحد دارد که این مسئله برای مقام‌های فلسطینی قابل‌قبول نیست چرا که آنها نیز خواهان تشکیل کشوری مستقل هستند) واین یعنی تحریف سیاست خارجی آمریکا و به خطر انداختن منافع واقعی این کشور در خاورمیانه.

ریشه‌های این دروغ در این حقیقت نهفته است که سیاست خارجی آمریکا براساس حکومت دمکراتیک پایه‌گذاری شده  و در نتیجه از لابی‌های گروهی خاص به نفع کل بهره می‌جوید و منافع خود را جایگزین منافع ملت کرده و در این میان لابی قدرتمند اسرائیل نقش خود را در این سیاست، تا به حال خوب بازی کرده است. تا لابی‌های اسرائیل به فعالیت خود ادامه ‌می‌دهند قطعا عدالتی وجود نخواهد داشت و پر‌واضح است که رؤیای صلح در منطقه با شکست روبه‌رو خواهد شد.

سایت آنتی وار-  اکتبر 2009

کد خبر 95538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز