یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ترکیه نمی‌تواند میانجی‌گری میان سوریه-اسرائیل را از سر بگیرد

ایسنا، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، در آغاز نشست هفتگی کابینه‌ این رژیم با اشاره به سفر امروز (یکشنبه اول آذر) وزیر صنایع، تجارت و کار این رژیم به ترکیه گفت: سفر بنیامین بن الیعازر وزیر صنایع، تجارت و کار اسرائیل به ترکیه سفری مهم است؛ اما از سوی وزارت خارجه اسرائیل مورد موافقت قرار نگرفته است.

لیبرمن تصریح کرد: پس از توهین‌ها و سخنوری‌های تند ترکیه علیه اسرائیل،‌ آنکارا نمی‌تواند نقش میانجی را میان اسرائیل- سوریه ایفا کند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و اسرائیل در ماه سپتامبر و پس از آنکه ترکیه حضور اسرائیل را در مانور نظامی ناتو ممنوع کرد، افزایش یافت.

همچنین اخیرا به دلیل پخش سریال تلویزیونی که نشان می‌دهد سربازان اسرائیلی در حال کشتن کودکان فلسطینی هستند، روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه به شدت تیره شده است.

پیشتر منابعی در بیت المقدس اعلام کرده بودند که بنیامین بن الیعازر قصد دارد این پیشنهاد را به ترکیه مطرح کند که این کشور نقش میانجی را میان سوریه - اسرائیل ایفا کند.

این منابع تصریح کردند که این سیاست با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه این رژیم پیش از سفر وی به ترکیه هماهنگ شده بود.

این منابع تصریح کردند که بن الیعازر بر این موضوع تاکید خواهد کرد که اسرائیل از ترکیه به عنوان میانجی در روابط با سوریه یاد خواهد کرد، اما ترکیه باید در ابتدا نشان بدهد که روابطش با اسراییل به زمان پیش از مانور نظامی ناتو بازگشته است.

این منابع تصریح کردند که بن الیعازر معتقد است، بهبود روابط اسرائیل - ترکیه باید از طریق بیانیه‌ و اظهارنظر اعلام شود.

بن الیعازر همچنین پیشنهاد خواهد کرد که عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه به اسرائیل سفر کند و با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند.

گفته می‌شود که بن الیعازر در سفر به ترکیه قصد دارد روابط اسرائیل - ترکیه را در امور اقتصادی، استراتژیک، نظامی و دیپلماتیک به حالت عادی بازگرداند.

دلیل رسمی سفر وزیر صنایع، تجارت و کار رژیم صهیونیستی به ترکیه کنفرانس اقتصادی سالانه ترکیه - اسرائیل است.

گفته می شود بن الیعازر همچنین در سفر به ترکیه قرار است با وزیر کشاورزی و وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

بن الیعازر همچنین گفت: امیدوارم که مذاکرات اقتصادی و سیاسی در ترکیه این امکان را به وجود بیاورد تا روابط استراتژیک اسرائیل - ترکیه بار دیگر مانند سابق شود.

کد خبر 95858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز