واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که طی چند ماه اخیر اعتراض وزارت بازرگانی و فعالان بخش خصوصی و تعاونی کشور را به‌دنبال داشت،

با دستور رئیس‌جمهور برای لغو مصوبه پیشین دولت، وارد مرحله تازه‌ای شد. با حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس، درباره واکنش مجلس به اینگونه واگذاری‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح غیرقانونی بود؟

خیر، واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح غیرقانونی نبود و مطابق با قانون بودجه امسال درباره پرداخت دیون دولت به سازمان‌های حمایتی در قالب واگذاری سهام شرکت‌ها صورت گرفته است.

طبق قانون بودجه امسال، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی باید واگذار می‌شد و دولت هم باید دیون خود را به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت می‌کرد.

  • پس اعتراض‌ها به‌این واگذاری را وارد نمی‌دانید؟

علت اعتراض وزارت بازرگانی، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به این واگذاری در این است که می‌گویند حوزه کاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاملا تخصصی است و خریدار این شرکت باید هم‌سنخ با فعالیت آن باشد اما سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح چنین تخصصی ندارد.

ما این فرضیه را قابل‌قبول می‌دانیم که میان حیطه فعالیت شرکت‌ واگذارشده و شرکت مالک، باید هماهنگی و سنخیت وجود داشته باشد.

  • ولی آیا سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای واگذاری بخشی از سهام خود به بخش خصوصی و تعاونی اعلام آمادگی کرده است؟

اگر سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح حاضر باشد با شرایطی این کار را بکند، آنگاه صورت مسئله کمی عوض می‌شود و می‌توان با رایزنی و مذاکره بین این شرکت و اتاق بازرگانی و اتاق تعاون، مسئله را حل کرد.

  • نظر مجلس درباره دستور رئیس‌جمهور برای لغو این واگذاری چیست؟

برای ارزیابی این وضعیت امروز صبح جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور تمامی‌دستگاه‌های دخیل از جمله وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت بازرگانی، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون درکمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس تشکیل خواهیم داد تا نظرات را جمع‌بندی کنیم.

اتاق بازرگانی و اتاق تعاون از چندی پیش درخواست تشکیل چنین جلسه‌ای را داده بودند که امروز صبح برگزار می‌شود. پس از این جلسه، نظر مجلس را درباره این واگذاری اعلام می‌کنیم.

کد خبر 95503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز