سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: بیشترین آمارعدم بازگشت دانشجویان بورسیه مربوط به کشورهای کانادا و انگلیس است و اعزام دانشجو به کانادا، انگلیس و آمریکا ممنوع شد.

علی کابر متکان، مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آخرین وضعیت عدم بازگشت دانشجویان بورسیه در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش نرخ وثیقه برای دانشجویان بورسیه خبر داد و گفت: بیشترین آمارعدم بازگشت دانشجویان بورسیه مربوط به کشورهای کانادا و انگلیس است.

دکتر متکان، با اشاره به آمار دانشجویان بورسیه مستنکف وزارت علوم از کشورهای مختلف، تصریح کرد: بیشترین عدم بازگشت مربوط به کشور کانادا است، چراکه این کشور نسبت به مابقی کشورها مهاجر پذیرتر است.

وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به مستنکفین مربوط به دهه 70 است در خصوص دلایل این مساله، اظهارکرد: کشور کانادا به تعهدات خود نسبت به ما عمل نمی‌کرد و با وجود اینکه دولت ایران شهریه دانشجویانش را پرداخت می‌کرد ولی آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کردند و دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیلی جذب می‌کردند که این موضوع خارج از تعهدات دیپلماتیک است.

وی افزود: دانشجویان اعزامی چند سال اخیر به علت عدم اتمام مدت زمان تحصیل هنوز به کشور بازنگشته‌اند، بنابراین آمار بازگشت و یا عدم بازگشت آنها مشخص نیست.

ممنوعیت اعزام دانشجو به کشورهای کانادا، آمریکا و انگلستان

وی با بیان اینکه اعزام دانشجو به سه کشور کانادا، آمریکا و انگلستان البته به استثای ایرلند ممنوع است، خاطر نشان کرد: در اعزام دانشجویان بیشتر وضعیت علمی دانشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد نه قراردادها و روابط سیاسی.

افزایش نرخ وثیقه برای دانشجویان بورسیه

دکتر متکان با اشاره به میزان افزایش مبلغ وثیقه برای دانشجویان بورسیه، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان وثیقه دریافتی از بورسیه‌ها مربوط به کشورهای سوئیس، استرالیا و دانمارک با وثیقه 200 و 180 میلیون تومان و کمترین مربوط به کشور هند با وثیقه 60 میلیون تومان است.

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و علمی برای دانشجویان بورسیه خاطر نشان کرد: ارسال بسته‌های فرهنگی و برگزاری اردوهای فرهنگی از عمده کارهایی بوده است که در طول 3 سال گذشته برای دانشجویان بورسیه انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای علمی توسط دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه و با حمایت رایزنان علمی با استانداردهای بین‌المللی، اظهار کرد: تا کنون سمینارهای علمی در کشورهای فرانسه، انگلیس و روسیه برگزار شده است و تا چند روز آینده هم در کشور هند سمیناری علمی برگزار می‌شود که این سمینارها موجب تبادل علمی در میان دانشجویان بورسیه می‌شود.

تغییر شیوه ارزشیابی وضعیت تحصیلی دانشجویان بورسیه

وی با اشاره به نحوه جدید ارزشیابی وضعیت علمی و تحصیلی دانشجویان بورسیه، گفت: بر این اساس دانشگاهایی که اعلام نیاز برای بورس کرده‌اند، می‌تواند شرایط و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بورسیه خود را در طول سال مورد بررسی و پایش قرار دهد که این طرح در سال گذشته در چند دانشگاه اجرا و از امسال به طور کامل اجرا خواهد شد.

دکتر متکان در خاتمه در خصوص تعداد رایزنان علمی وزارت علوم، گفت: ‌در خصوص اعزام رایزن علمی به کشورهای چین و آلمان درخواست‌هایی ارایه شده ولی هنوز از وزارت خارجه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

کد خبر 95463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز