همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تقاضای علی اکبر اولیاء نماینده یزد درباره تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درباره برنامه چهارم توسعه رأی مثبت دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به هنگام رأی گیری این تقاضا 226 نماینده درمجلس حضور داشتند که 117 نفر موافق، 77 نفر مخالف و 6 نفر ممتنع بودند.

پس از توضیحات مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره این تقاضا، علی اکبر اولیاء پشت تریبون قرار گرفت و دلایل خود را مطرح کرد.

نماینده یزد با اشاره به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی، گفت: قطعاً برنامه میان مدت چهارم که یکی از قوانین پایه است از اصل نظارتی مجلس مستثنی نبوده است.

وی با بیان اینکه مجلس هفتم برای تصویب برنامه چهارم وقت زیادی صرف کرد، افزود: آنچه که به عنوان قانون برنامه چهارم تصویب شد جزو مطالبات مردم قرار گرفت.

نماینده یزد افزود: بر اساس برنامه چهارم قرار بود نرخ رشد اقتصادی به 8 درصد و نرخ بیکاری و تورم به زیر 10 درصد برسد ولی اما این کار اتفاق نیفتاد.

اولیاء با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی افزود: بر اساس گزارش‌ها از جمله وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری فقط حدود 50 درصد برنامه چهارم تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه مجلس باید عملکرد دولت را درباره برنامه چهارم کاملاً رصد کند، گفت: نمایندگان باید ببینند دولت در چه حوزه‌هایی موفق و در چه حوزه‌هایی ناموفق بوده است.

اولیاء گفت: برنامه چهارم توسعه نخستین کار سند چشم انداز 20 ساله نظام بود که باید به اهداف آن دست می یافتیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمایندگان باید با عملکرد روشن از برنامه چهارم به سمت تصویب برنامه پنجم توسعه حرکت کنند، گفت: باید در باره گزارش‌های ارائه شده از برنامه چهارم به جمع بندی برسیم.

نماینده یزد با بیان اینکه کار تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درباره برنامه چهارم، کار سخت و عمیق و طویلی نخواهد بود، افزود: این کار کاملاً در راستای وظایف قانونی نمایندگان است.

اولیاء گفت: در حالی که بر اساس برنامه چهارم توسعه رئیس جمهور باید هر سال از این برنامه به مجلس گزارش ارائه می‌کرد، اما این کار صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص از عملکرد دولت درباره برنامه چهارم قطعاً موجب شفاف شدن عملکردها خواهد شد.

کد خبر 95443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز