پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

فرهاد حسن‌زاده: «نارنیا»، شاید فیلمش را دیده باشید، شاید هم نه. به هرحال ادبیات و سینما دو شاخه مهم و جدا از هم هستند و هر کدام کارکرد خودشان را دارند

 اما گاهی دست به دست هم می‌دهند و اثری می‌آفرینند که تأثیر خاص خودش را بر مخاطب می‌گذارد. لابد این را هم می‌دانید وقتی از اثری ادبی فیلمی ساخته می‌شود به آن فیلم «اقتباسی» می‌گویند.

نارنیا نام یک سرزمین است. سرزمینی که ساخته ذهن رویاپرداز آدم‌هاست. چهار نوجوان برحسب اتفاق دنیای نارنیا را کشف می‌کنند. سرزمین شگفت‌آوری که حیوان‌هایش به آسانی حرف می‌زنند، گریه می‌کنند، با هم می‌خندند و گاهی دشمن همدیگر می‌شوند. سرزمینی که قانون دیگری برآن حاکم است.

ماجرا از زمانی شروع می شود که «دیگوری» و «پالی» در یکی از بارانی‌ترین و سردترین روزهای تابستان تصمیم عجیبی می‌گیرند. آنها با دقت از روی تیرک‌ها می‌گذرند و به راهروی تاریکی می‌خزند. راهرویی که خانه‌های آنها را به خانه‌ای خالی و متروک وصل می‌کند.

واننده در ابتدا نمی‌داند آنها چه چیزی را کشف کرده‌اند، آیا محل زندگی ارواح است یا محل مخفی شدن یک گروه از تبهکاران خطرناک! و پیدا کردن اسرار بهانه‌ای می‌شود برای ورود به دنیای جدید. دنیای نارنیا.

نارنیا هفت رمان است. به همین دلیل بر پیشانی کتاب نوشته شده «رمان‌های هفت‌گانه» و هر کتاب برای خودش اسمی دارد و هر کتاب را یک نفر ترجمه کرده است.

«شیر، کمد و جادوگر» را فریبا کلهر، «صندلی نقره‌ای» را محمد شمس، «شاهزاده کاسپین» را مهناز داودی، «اسب و پسر بچه» را حسنا شم بیاتی، «آخرین نبرد» را زهره گرامی، «خواهر زاده جادوگر» را فاطمه شاه‌حسینی و «کشتی سپیده‌پیما» را صدیقه ابراهیمی(فخار) ترجمه کرده است.

نویسنده این هفت رمان «سی.اس. لوئیس» است.تا چه اندازه او را می‌شناسید؟

لوئیس کیست؟

سی.اس. لوئیس نویسنده‌ای ایرلندی است که در سال 1898میلادی در شهر بلفاست به دنیا آمد. او از همان کودکی به مطالعه علاقه داشت و خیلی زود شروع به نوشتن کرد. لوئیس قبل از نه سالگی پدر و مادر و برادرش را از دست داد و این فاجعه امنیت و شادمانی دوران کودکی‌اش را از بین برد و کارش را به مدرسه شبانه‌روزی کشاند.

زمانی که جنگ جهانی اول رخ داد، او دانشجو بود. جنگیدن در جبهه کشورش باعث شد که مجروح شود و برای مدتی دانشگاه را کنار بگذارد. اما بعد از بهبود، در رشته ادبیات و فلسفه به درسش ادامه داد. او سال‌ها با نوشتن و تدریس در دانشگاه زندگی کرد.

بیشتر کتاب‌های لوئیس در باره الهیات مسیحی و ادبیات قرون وسطی است. مخاطب کتاب‌های او بزرگ‌سالان هستند. او در تمام زندگی خود فقط هفت کتاب برای نوجوان‌ها نوشت که همانا «سرگذشت نارنیا» است.

سی.‌اس. لوئیس در سال 1961 دچار بیماری التهاب کلیه شد و چند سالی با این بیماری دست و پنجه نرم کرد و عاقبت در 1963 ، در سن 65 سالگی از دنیا رفت.

کد خبر 95358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز