دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

گروه ورزشی: افشین قطبی حالا با خاطری آسوده مقابل منتقدانش می‌نشیند، لبخند می‌زند و پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر اردن را جشن می‌گیرد و تبریک می‌گوید.

چه تیم او در نیمه دوم بارقه‌هایی از امید نشان داد و فوتبال زیبا و تماشاگرپسندی ارائه کرد. سرمربی تیم ملی که در بازی قبلی ایران در نشست مطبوعاتی‌اش دقایق سختی را با خبرنگاران پشت سر گذاشته بود در تازه‌ترین رویکرد خود تصمیم گرفته با احتیاط بیشتری سخن بگوید. ایران بعد از حذف از حضور در رقابت‌های جام جهانی 2010، در اولین بازی رسمی خود موفق شد تیم ملی اردن را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد.   

دومین پیروزی قطبی در بازی‌های رسمی

دو تیم ایران و اردن، شنبه‌شب در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا، نیمه‌اول کم حادثه‌ای را پشت‌سر گذاشتند. اما شاگردان افشین قطبی در 30 دقیقه پایانی نمایش بهتری از خود نشان دادند و بارها تا آستانه باز کردن دروازه حریف پیش رفتند. در دقیقه 72 این دیدار، جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران سانتر آندرانیک تیموریان را با ضربه سر به گل برتری تبدیل کرد تا در نهایت بازی با همین یک گل به پایان برسد. در دقیقه 73 محمدالشلبایه از تیم اردن با دریافت کارت زرد دوم از نیشیمورا، داور ژاپنی اخراج شد تا تغییر نتیجه برای میهمان سخت‌تر شود. ایران با این پیروزی 7 امتیازی شد و در صدر جدول رده‌بندی گروه E مقدماتی جام ملت‌های آسیا قرار گرفت.

 تیم ملی تایلند نیز که روز شنبه سنگاپور را برد با 5 امتیاز در رده دوم قرار دارد و تیم‌های سنگاپور با 3 و اردن با یک امتیاز در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. مسابقات مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2011 قطر در پنج گروه برگزار می‌شود و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نهایی صعود می‌کنند.

سه تیم برتر جام ملت‌های 2007 آسیا یعنی عراق، عربستان و کره‌جنوبی، قطر میزبان و دو قهرمان بازی‌های چلنج کاپ آسیا از دیگر تیم‌های حاضر در مرحله نهایی این مسابقات هستند. هند در سال 2008 به قهرمانی چلنج کاپ رسید.

تیم ملی فوتبال ایران، روز چهارشنبه دیدار دوستانه همین هفته به مصاف تیم ملی مقدونیه خواهد رفت و چهار روز بعد در امان به مصاف اردن می‌رود. نکته جالب دیدار تیم ملی ایران مقابل اردن حضور 30 هزار تماشاگر بود که نشان داد فوتبال دوستان ایرانی آشتی دوباره‌ای با تیم ملی داشتند. تیم ملی فوتبال کشورمان با 7 امتیاز در صدر گروه 5 مقدماتی جام ملت‌های آسیا ایستاد. پس از پیروزی قطبی مقابل امارات در مقدماتی جام جهانی 2010 که به حذف تیم ملی کشورمان انجامید، این دومین برد قطبی در بازی‌های رسمی بود.

قطبی: ایرانی‌ها از نرفتن بحرین به جام جهانی خوشحال هستند

سرمربی تیم ملی پس از کسب پیروزی برابر اردن تاکید کرد که همه ایرانی‌ها از نرفتن بحرین به جام‌جهانی خوشحال هستند. این در حالی است که مردم ما بیش از هر چیز همچنان بابت نرسیدن تیم ملی ایران به جام جهانی ناراحت هستند. اگر چه حضور نزدیک به 30 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی می‌تواند برای قطبی و تیم ملی امیدوارکننده باشد. افشین قطبی درباره پیروزی تیم‌ملی گفت: «خوشحالم که توانستیم دومین پیروزی پیاپی را کسب کنیم.»

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پیروزی برابر اردن گفت: «باید از تماشاگرانی که به ورزشگاه آزادی آمدند و فضایی مثبت و پرانرژی‌ را برای ما فراهم کردند، تشکر کنم. آ‌نها کمک بسیار زیادی به ما کردند. تماشاگران یار دوازدهم تیم ملی بودند.» وی ضمن انتقاد از نمایش بازیکنان تیم ملی در نیمه نخست بازی گفت: «باید قدم‌های زیادی را برای پیشرفت برداریم.

من در نیمه اول از بازی بازیکنانم رضایت نداشتم، سرعت و عملکرد خوبی نداشتیم. اردن هم بسیار بسته بازی می‌کرد. با این حال در نیمه دوم تیم بسیار پرانرژی بود. با این حال من انتظار دارم که تیم باکیفیت‌تری داشته باشیم. در نیمه دوم ما موقعیت‌های بسیار خوبی ایجاد کردیم و گل بسیار خوبی زدیم.»قطبی همچنین در مقام تحسین از عملکرد هافبک گلزن تیم ملی برآمد و خاطرنشان کرد: «جواد نکونام نشان داد که بازیکنی با ارزش برای تیم ملی است. بازیکنان جوان ما هم ثابت کردند که می‌توانند امیدهای بسیار خوبی برای ما در بازی‌های آینده باشند.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید حضور بازیکنی مانند کریم انصاری‌فر و بیرون گذاشتن بازیکنانی همچون آرش برهانی و خلعتبری یک ریسک بود، تاکید کرد: «می‌دانستم که اردن بازی بسته‌ای را انجام می‌دهد.

به همین خاطر از انصاری‌فر استفاده کردم که بازی ترکیبی خوبی انجام می‌دهد. او هوش بسیار بالایی دارد و از پتانسیل بین‌المللی برخوردار است. ضمن اینکه در تمرینات و بازی با ایسلند هم عملکرد بسیار خوبی داشت. می‌دانم که ما در حال زندگی می‌کنیم اما من به آینده هم فکر می‌کنم. ضمن اینکه حضور بازیکنی مانند انصاری‌فر برای بازیکنانی مانند معدنچی، برهانی، خلعتبری و شجاعی انگیزه رقابت ایجاد می‌کند.» قطبی درباره حضور 3 بازیکن تدافعی در ترکیب تیم ملی گفت: «ما در نیمه اول به بازیکنانی نیاز داشتیم که بتوانند بازی درگیرانه‌ای را انجام دهند.

ضمن این که توانایی شوت‌زنی داشته باشند. بازیکنانی می‌خواستیم که بتوانند به خوبی بازی را انتقال دهند. از پژمان نوری خواسته بودیم در چرخش به ما کمک بیشتری کند اما او نتوانست نقش خود را به خوبی اجرا کند.» سرمربی تیم ملی از فضای حاکم بر فوتبال ایران انتقاد و تصریح کرد: «متاسفانه فوتبال ما آن‌قدر احساساتی است که با یک گل همه چیز زیرورو می‌شود. ما باید بتوانیم در مواقع مختلف انرژی و تمرکزمان را کنترل کنیم. این کارهایی است که در تمرینات و بازی‌های دوستانه انجام می‌دهیم. شاید مردم انتظار داشته باشند که ما برابر اردن با اختلاف سه، چهار گل پیروز شویم، اما این واقعیت فوتبال دنیا نیست.»

حاجیلو: ثابت کردیم قهرمانی آسیا را پس از 35 سال می‌خواهیم

پیروزی خفیف تیم ملی برابر اردن باعث شده تا سرپرست تیم ملی با حرارت خاصی در خصوص کسب عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا سخن بگوید. اصغر حاجیلو گفت: «بازیکنان با انگیزه بالا ثابت کردند بعد از 35 سال به دنبال قهرمانی آسیا هستند.»وی ادامه داد: «پس از ناکامی تیم‌ملی در صعود به جام جهانی، انگیزه تماشاگران‌ برای حمایت از تیم‌ملی کم شده است اما در دیدار مقابل اردن باز هم نشان دادند که حامی واقعی تیم‌ملی هستند.»

وی ابراز امیدواری کرد که تیم ملی در بازی برگشت مقابل اردن نیز به پیروزی برسد. حاجیلو گفت: «یک بازی دوستانه مقابل مقدونیه و دیدار برگشت برابر اردن را پیش‌رو داریم و اطمینان دارم با کسب پیروزی در این دیدارها هواداران به طور کامل با تیم ملی فوتبال آشتی خواهند کرد.» سرپرست تیم‌ ملی درباره دیدار مقابل اردن عنوان کرد: «اردنی‌ها خیلی بسته و تدافعی کار می‌کردند. آنها با حرکات خشن و خطرناک قصد داشتند بیش از یک گل نخورند اما بازیکنان ما با قدرت و انگیزه بالا ثابت کردند هدفی جز صعود به جام ملت‌های آسیا و قهرمانی پس از 35 سال در این مسابقات را ندارند.»

 نکات مثبت تیم ایران

پس از آنکه افشین قطبی پژمان نوری را بیرون کشید و خلعتبری را به میدان فرستاد، روند حرکتی تیم ملی بسیار بهتر شد و سرعت و ارسال پاس‌های کوتاه، دفاع متراکم اردن را  باز کرده و بارها آنها را به درد سر انداخت. در 30 دقیقه پایانی بازی تیم ملی بسیار دلپذیر و هماهنگ بود و هواداران را به آینده این تیم امیدوار کرد.

کد خبر 95303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز