همشهری آنلاین: مایکروسافت یکی از بزرگترین شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات به تازگی جدیدترین مرکز داده‌های خود را در شیکاگوی آمریکا باز کرده ‌است.

در طبقه همکف این مرکز پردازش ابری داده‌ها، 56 کانتینر، هر کدام حاوی 1800 تا 2500 سرور قرار دارند.

این کانتینرها بسیار سنگین هستند و زمانی که این تعداد سرور در آن‌ها قرار گیرند سنگین‌تر هم می‌شوند. البته با استفاده از غلطک‌های بادی و 4 نفر کارگر می‌توان این کانتینرها را به هرجایی برد و در کمتر از 8 ساعت سرور‌ها را راه‌اندازی کرد.

microsoft data center

microsoft data center

طبقه دوم محل نگهداری محفظه‌های سرور (Server Rack) است و با هوای سردی که از طبقه فوقانی ایجاد می‌شود خنک نگه‌داشته می‌شود.

microsoft data center

برای ساختن یک مرکز داده به این ابعاد به 2400 تن مس، 3400 تن استیل، 26000 یارد مکعب (19879 متر مکعب) بتون و 190 مایل‌(305776 متر) داکت نیاز است.

microsoft data center

اگرچه هدف مایکروسافت این است که تا حد ممکن برای خنک کردن سرور‌ها از هوای سرد استفاده کند، ولی در این قسمت چیلرهای آبی؛ گرمای ایجاد شده در داخل سرورها را به بیرون هدایت می‌کنند.

microsoft data center

برای این منظور حدود 12 کیلومتر لوله‌کشی آب سرد در این مرکز انجام شده‌است.

microsoft data center

با اینکه 3هزار نفر برای احداث و تجهیز این مرکز تلاش کرده‌اند ولی تنها 30 تا 45 نفر روزانه در آن مشغول به کارند.

microsoft data center

مایکروسافت تا جایی امکان داشته مصرف برق این مرکز را بهینه کرده‌است و در فاز اول مرکز، آن را به 30 مگاوات رسانده است.

microsoft data center

قرار است تا در آینده 500 میلیون دلار در این مرکز سرمایه گذاری شود.

microsoft data center

اینکه مایکروسافت برای ارائه کدام خدمات از این مرکز استفاده می‌کند هنوز معلوم نیست. ولی با دیدن پوسترهای موتورجستجوی Bing در اتاق سرور طبقه دوم شاید بتوان حدس و گمان‌هایی زد.

microsoft data center

کوین تیمونز، مدیر اجرایی مراکز داده مایکروسافت می‌گوید: "صدایی که در اینجا می‌شنوید، در حقیقت صدای ضربان قلب اینترنت است."

microsoft data center

از بیرون که به این ساختمان نگاه کنید هیچ نام و نشانی ندارد و حدس اینکه یک مرکز داده با تمام این تجهیزات در آن قرار دارد کار سختی است. دلیلش هم این است که مایکروسافت نمی‌خواهد توجه زیادی به این مرکز جلب کند.

عکس‌ها از مایکروسافت، گزارش از Cnet

کد خبر 95257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز