همشهری آنلاین: مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه برای ورود این کشور به این اتحادیه دوباره زیر سوال رفت.

پایگاه خبری استاندارد از تامپره – سومین کلان شهر فنلاند –گزارش داد، ارکی توئومیویا، وزیر امور خارجه فنلاند دوشنبه 27 نوامبر (6آذر) اعلام کرد مذاکرات این کشور به عنوان رییس دوره‌ای اروپا با آنکارا درباره گسترش اتحادیه گمرکی به قبرس با مقاومت ترکیه به شکست انجامید.
وی پس از مذاکره با عبدالله گل و جورجیس لیلیکاس، وزیران امور خارجه ترکیه و قبرس گفت: این امر حتما پیامدهایی خواهد داشت. این پیامدها چگونه خواهند بود، مشخص خواهند شد، اما اکنون زمان صحبت درباره آن نیست.
اتحادیه اروپا اصرار دارد که ترکیه اتحادیه گمرکی خود را با اعضای جدید این اتحادیه و همچنین قبرس نیز داشته باشد. به این ترتیب ترکیه می‌باید بنادر و فرودگاه‌های خود را بر روی هواپیماها و کشتی‌ها قبرسی بگشاید. این به صورت بالقوه به رسمیت شناختن قبرس محسوب خواهد شد.
پیامدهای مناقشات حل نشده
توئومیویا گفت مهلتی برای انجام مذاکرات بیشتر تعیین نشده است. اتحادیه اروپا اکنون باید تصمیم بگیرد مناقشات حل نشده چه پیامدهایی را برای مذاکرات با ترکیه درباره ورود به اتحادیه اروپا داشته باشد. قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا توصیه‌ای را در این باره در تاریخ ششم دسامبر منتشر کند. در روز 11 دسامبر نیز توئومیویا گزارشی را در گردهمایی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل قرائت خواهد کرد.
وزارت امور خارجه فنلاند در بیانیه‌ای که پیش از ظهر امروز منتشر کرد، اعلام داشت: هدف ما این است که شورای اتحادیه اروپا در تاریخ 11 دسامبر به تصمیمی مشترک برسد.
تصمیم‌گیری نهایی در این باره که آیا مذاکرات ورود به این اتحادیه با آنکارا باید ادامه یابد یا خیر، در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل که 14 و 15 دسامبر گردهم می‌آیند، اتخاذ خواهد شد.
توئومیویا گفت، در موضوع قبرس هیچ توافقی پیش از تاریخ 31 دسامبر که ریاست فنلاند بر اتحادیه اروپا پایان می‌یابد، حاصل نخواهد داشت. روز اول ژانویه سال 2007 میلادی آلمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست خواهد گرفت.
قبرس، جزیره‌ای که در دریای مدیترانه واقع است، در جریان تهاجم سال 1974 میلادی به دو بخش تقسیم شد. قبرس از ماه مه سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، اما فقط بخش یونانی نشین قبرس است که قوانین این اتحادیه را رعایت می‌کند. بخش ترک‌نشین قبرس با "جمهوری ترکی شمال قبرس" فقط قانون اساسی آنکارا را به رسمیت می‌شناسد. برنامه سازمان ملل برای اتحاد دوباره میان این دو بخش قبرس به دلیل مقاومت بخش یونانی نشین شکست خورده است.
کد خبر 9519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز