جمعه ۲۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران 25 کشور عضو اتحادیه‌ اروپا در آخرین روز نشست دو روزه‌ خود نتوانستند به توافقی یک‌پارچه برای گسترش این اتحادیه دست یابند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، در آخرین روز این اجلاس، اختلافات بر سر گسترش بیشتر این بلوک و هم‌چنین چگونگی احیاء قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا که از سوی رای‌دهندگان فرانسوی و هلندی رد شده،‌ هم‌چنان باقی است.

این در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که کشورش ریاست اتحادیه‌ی اروپا را در اول ژانویه از فنلاند تحویل می‌گیرد، گفت: این اجلاس فضای بسیار خوبی را برای حل مسایل خاص ایجاد کرده است.

در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه اروپا با پافشاری انگلیس، لهستان و جمهوری چک، پایان دادن به همکاری‌های پلیسی و قضایی که در قانون اساسی اتحادیه اروپا به آن اشاره شده و موضوعی است که باید از سوی مردم کشورهای عضو مورد تایید قرار گیرد،‌ حذف شد.

ماتی ونهانن، نخست وزیر فنلاند گفت: رهبران بر لزوم اصلاح معاهده حاکم بر اتحادیه‌ اروپا توافق کردند و اظهار داشتند که نمی‌توانند به سادگی متن قانون اساسی را که 18 کشور آن را تصویب کرده‌اند، نادیده بگیرند.

سخت گیری اتحادیه اروپا در پذیرش اعضای تازه

بی بی سی هم در گزارشی از  نشست سران اتحادیه اروپا اعلام کرد سران اروپا در نشست آخر خود در بروکسل توافق کردند که برای پیوستن اعضای تازه مانعی وجود ندارد اما آنها باید انتظارات را برآورده کنند.

سران 25 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود تصمیم گرفتند که بخشی از گفتگوهای خود را با ترکیه متوقف کنند.

آنها تأکید کردند که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه باید نخست معیارهای اصلی عضویت در اتحادیه را رعایت کند.


نماینده آلمان اصرار ورزید که تا سال 2009 اساسنامه تازه ای برای اتحادیه اروپا تدوین شود که سخت گیری بیشتری در پذیرش اعضای تازه داشته باشد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که دولت او که از ژانویه ریاست ادواری اتحادیه را به عهده می گیرد، گفت که دولت او با تمام نیرو در جهت تصویب اساسنامه ای تازه تلاش خواهد کرد.

از اول سال 2007 کشورهای بلغارستان و رومانی رسما به عضویت اتحادیه اروپا در می آیند.

مسئله ترکیه

جهت اصلی سمت گیری نشست اخیر اتحادیه اروپا علیه پیوستن ترکیه به اتحادیه تلقی شده است.

اخیرا ترکیه به رغم درخواست اتحادیه اروپا اجازه استفاده کشتی ها و هواپیماهای قبرسی را از بنادر و فرودگاه هایش صادر نکرد.

وزیران خارجه اعضای اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری بر سر نحوه واکنش به این امتناع ترکیه در مخالفت با قبرس، که عضو اتحادیه است، به گفتگو پرداختند.

کد خبر 11014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز