شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پبشنهاد ترکیه مبنی بر گشودن یکی از بنادر خود از سوی قبرس مورد پذیرش قرار نگرفت.

به نوشته اشپیگل، ایورگوس لیلیکاس وزیر امور خارجه قبرس در واکنش به پیشنهاد ترکیه گفت:این پیشنهادی ساختگی است که از هیچ مبنای مستحکمی برخوردار نیست.

این سخنان در حالی از سوی وزیر امور خارجه قبرس بیان می‌شوند که اتحادیه اروپا نیز با لحنی حاکی از احتیاط، پیشنهاد ترکیه را خوشبینانه خوانده بود.

 بدین ترتیب به نظر نمی‌رسد ترکیه با این پیشنهاد توانسته باشد نظر مساعد قبرسی‌ها و اروپایی‌ها را جلب کرده باشد. در همین چارچوب اولی رن کمیسیونر گسترش اتحادیه اروپایی خواستار تعلیق گفت و گو‌ها بر سر 8 ماده از 35 ماده مورد گفت وگو برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا شده است.

او گفته است تا زمانی که ترکیه به  طور کامل به توافقنامه گمرکی امضا شده میان اتحادیه اروپا و قبرس در سال 2005 تن در ندهد باید گفت و گو بر سر این 8 ماده به حالت تعلیق در آید. اما تصمیم اصلی برسر آینده گفت وگو‌های الحاق ترکیه در اجلاس سران اتحادییه اروپا ،14-15 دسامبر،گرفته خواهد شد.

ماتی فانهانن نخست وزیر فنلاند که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را به عهده دارد،نیز گفته است:اتحادیه اروپا با اظهار نظر قبرس درباره پیشنهاد ترکیه موافق است و این پیشنهاد را ناکافی می‌داند.اما برخلاف لیلیکاس وزیر امورخارجه قبرس،فانهنن معتقد است که این پیشنهاد از سوی ترکیه با کمال حسن نیت ارائه شده است:"من تصور می‌کنم می‌توان این اقدام را علامت مثبت ترکیه به اتحادیه اروپا تلقی کرد.

کد خبر 10473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز