دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مساله عضویت ترکیه بر اجلاس 25 وزیر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سایه انداخته است.

به نوشته ال موندو،در صورتی که اختلافات کشور‌های اروپایی بر سر الحاق ترکیه و مساله گسترش اتحادیه اروپا به سر انجام نرسد، بحران سیاسی این اتحادیه 25 عضوی را فرا خواهد گرفت. اگر در اوائل هفته و در جریان اجلاس وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی برسر ترکیه حاصل نشود، این مساله به جلسه سران این اتحادیه  که در روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود، موکول خواهد شد.

منابع دیپلماتیک عنوان می‌کنند که پس از ارائه پیشنهاد ترکیه مبنی بر گشودن یک بندر و یک فرودگاه بر کالا‌های قبرسی، جوی از بحران و سردرگمی کامل بر اتحادیه اروپا حاکم شده است.

ارائه این پیشنهاد شاید باعث جلوگیری از لغو مذاکره بر سر 8 ماده از 35 ماده مذاکره برای الحاق این کشور در اتحادیه اروپا شود. پیشتر کمیسیون اروپایی خواستار به تعلیق در آمدن 8 ماده از مفاد مذاکرات الحاقی ترکیه به اتحادیه اروپا شده بود.

کمیسیون اروپا عدم تعلیق این مواد را مشروط به گشایش بنادر و فرودگا‌های ترکیه بر کالا‌های قبرسی کرده بود. در همین چارچوب دست کم 5 کشور اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا، سوئد و استونی لغو 8 ماده از مفاد مورد مذاکره با ترکیه را پیش شرطی بسیار سنگین می‌دانند. این کشور‌ها پیشنهاد می‌کنند که تنها سه ماده از مفاد مورد مذاکره برای الحاق ترکیه به حالت تعلیق درآیند، زیرا این کشور‌ها نگران آن هستند که در صورت اعمال فشار‌های بیشتری از سوی اتحادیه اروپا به ترکیه این کشور، انتقادات در داخل علیه دولت ترکیه افزایش پیدا کند.

اما دولت فنلاندکه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، خواستار ارائه جزییاتی از پیشنهاد اخیر ترکیه است، البته انتظار نمی‌رود ترکیه تا پایان اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیشنهاد خود را اعلام کند. اما به نظر می‌رسد برخلاف نظر فنلاند که از جمله کشور‌های موافق افزایش بیشتر فشار‌های سیاسی بر ترکیه است، مباحث مربوط به الحاق ترکیه به اتحادیه اروپایی محور مذاکرات وزرای خارجه اروپا را تشکیل خواهند داد.

کد خبر 10708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز