همشهری آنلاین: اپوزیسیون ترکیه قصد دارد در صورتی که رجب طیب اردوغان خود را نامزد انتخاب ریاست جمهوری این کشور کند، این انتخابات را در پارلمان تحریم کند.

روزنامه هاندلز بلات از آنکارا گزارش کرد، دنیز بایکال رئیس حزب سکولار ملت جمهوری‌خواه (CHP) گفت که وجهه بین‌المللی ترکیه به بازی گرفته شده‌است.

ریشه حزب اردوغان اسلامی است و احزاب سکولار مانند CHP مدعی‌اند از آن بیم دارند که با انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور جدایی بین دین و سیاست در این کشور تضعیف شود.

این انتخابات قرار است پیش از انتخابات پارلمانی ترکیه که به طور معمول ماه نوامبر برگزار شود، انجام گیرد. در پارلمان کنونی، حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) که اردوغان عضو آن است، حدود دو سوم از آرا را در اختیار دارد.

اپوزیسیون ترکیه به شدت خود را برای برگزاری انتخابات جدید آماده می‌کند. رقابت‌های انتخاباتی از ماه آوریل آغاز می‌شود. بدین ترتیب اردوغان می‌تواند اول از سوی مردم و سپس از سوی پارلمان ترکیه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. دوره ریاست جمهوری احمد نجدت سزر در ماه مه پایان می‌یابد.

رئیس‌جمهور بالاترین مقام دولت ترکیه است و گرچه دولت بیشترین قدرت را در اختیار دارد، اما رئیس‌جمهور فرمانده کل ارتش است، مقامات ارشد را منصوب می‌کند و می‌تواند قوانین را وتو کند.

کد خبر 12072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز