جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز گفت: طرح تحول اقتصادی قطعا آثار تورمی به ویژه در مقاطع اولیه خواهد داشت که باید به حداقل برسد، ولی به هر حال مردم باید آمادگی اجرای این طرح را داشته باشند و به مسوولان کمک کنند.

آیت‌الله احمد جنتی تاکید کرد: ما باید صداقت داشته باشیم و عیب‌های موجود در اجرای این طرح را نیز به مردم بگوییم و به سوالات پاسخ دهیم؛ بنابراین باید از ناشی‌گری‌ها اجتناب کرد؛ چراکه کار، کار آسانی نیست که به دست هرکس بدهیم و افرادی که وارد می‌شوند، باید ماهرانه حرکت کنند.

وی ادامه داد: یک جراحی اقتصادی، یک کار زیربنایی و یک تحول قرار است انجام شود که این حرکت ابزارهایی لازم دارد، من به خاطر ندارم که در طول 30 سال پس از انقلاب اسلامی چنین تحولی صورت گرفته باشد.

وی تاکید کرد: این طرح مثل یک جراحی ممکن است خونریزی‌هایی داشته باشد، ولی باید به حداقل رسانده شود؛ ولی این‌که فکر کنیم می‌شود سرنوشت اقتصادی یک مملکت را دگرگون کرد و آب هم از آب تکان نخورد، درست نیست. دولت‌های قبلی نیز می‌گفتند که این کار درست است و باید انجام شود ولی هیچ کدام شهامت و جرات این کار را نداشتند.

وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی و دولت بر " کمتر شدن اختلاف نظرها بر سر راه اجرای طرح تحول اقتصادی" تاکید کرد و گفت: اختلاف نظرها در این زمینه باید کم شود و به حداقل برسد و اگر هم جایی اختلاف نظری وجود داشت، مرجع تصمیم‌گیری در نهایت رهبری است. صداوسیما نیز باید عواقب و جزئیات این طرح را تشریح کند تا همه‌ مردم و نخبگان متوجه شوند.

دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: در راه اجرای این طرح مسلما حرکت‌های شیطنت‌آمیز انجام می‌شود، یک عده نمی‌خواهند این طرح اجرا شود؛ چراکه یا موافق آن نیستند و فکر می‌کنند طرح درستی نیست یا این‌که می‌خواهند شیطنت سیاسی کنند و باید با این فتنه‌ها و شیطنت‌ها مبارزه شود.

وی در ادامه سخنان خود از حضور مردم در راهپیمایی روز 13 آبان تشکر کرد و گفت: حضور مردم در راهپیمایی امسال بیشتر از سال‌های قبل بود. پرچم مبارزه با آمریکا و پرچم مرگ بر آمریکا باید برای همیشه افراشته باشد و اگر این نظام و انقلاب بخواهد باقی بماند و مردم راحت زندگی کنند، پرچم مبارزه با دشمن همواره باید افراشته شود. ما نمی‌توانیم محافظه‌کارانه وذلیلانه چراغ سبز به آمریکا نشان دهیم.

وی افزود: برخی چشمان خود را می‌بندند و یا نمی‌فهمند و یا خود را به نفهمی می‌زنند. وقتی کنگره‌ آمریکا صراحتا اعلام می‌کند که بودجه‌ای را برای ایران اختصاص داده است، این بودجه برای جنگ با خدا و مردم است ولی عده‌ای خیال می‌کنند می‌توانند با چهارتا سر و صدا مردم را از این موضع و از موضع امام، رهبری و انقلاب جدا کنند و راه دیگری را پیش بگیرند، این‌ها بسیار اشتباه می‌کنند. مساله از مساله‌ انتخابات گذشته و مساله نظام است. کدام قدرتی حاضر است با دشمن خود کنار بیاید؟

جنتی با اشاره به این‌که " در نظام سیاسی اسلام بالاتر از حضرت علی(ع) نداریم" خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) حاضر نبود قدرت سیاسی مردم را در اختیار کسانی بگذارد که هیچ صلاحیتی ندارند. تسلیم شدن به این‌ها خیانت به مردم است. مردم به علی رای داده‌اند و اگر کسی که مردم به او رای نداده‌اند حاکم باشد، این خیانت به مردم است.

وی ادامه داد: من، هم به آمریکایی‌ها هم به دیگر دشمنان و هم به عناصر فریب خورده‌ داخلی به خصوص طراحان فتنه عرض می‌کنم که هرچه فتنه را بیشتر کنید، صفوف مردم ما بیشتر می‌شود و به همین دلیل حضور مردم امسال بیشتر از سال قبل بود. این کارهایی که شما می‌کنید جز این‌که آبروی‌تان برود، خاصیت دیگری ندارد. این ننگ برای شما بس که آمریکا از شما حمایت می‌کند. خجالت نمی‌کشید که در مقابل این مردم به دامن آ‌مریکا می‌افتید؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات اخیر دولت یمن در سرکوب شیعیان اشاره کرد و افزود: من به برخی کشورهای اسلامی که با دولت یمن برای سرکوب کردن شیعیان سعده همدست شده‌اند، هشدار می‌دهم. این‌که دولت یمن چنین کاری را انجام دهد، حتما قصد و نیت‌هایی دارد ولی این‌که مثلا عربستان سعودی هواپیما بفرستد و بمباران کند، بحث دیگری است. ظاهرا این تشکیلات وهابیت کمر به قتل شیعه بسته است و هر کجا که شیعیان حاضر می‌شوند، می‌خواهند آن‌ها را سرکوب کنند. چنانچه حتی می‌بینیم مساجد شیعیان در عربستان را هم بعضا تعطیل می‌کنند. 

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: غیر از عربستان برخی کشورهای دیگر نیز با ‌آن‌ها همکاری می‌کنند ولی سردمدار آن‌ها عربستان است که گویا عقده‌ای از شیعیان علی دارد. سازمان کنفرانس اسلامی هم تاکنون هیچ کاری نکرده است و من نمی‌فهم که پس این سازمان به چه دردی می‌خورد و اگر کاری نکند که خود به خود لغو است.

وی همچنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به تدوین عهدنامه‌ای از سوی پیامبر اسلام در اوایل ورود به مدینه اظهار کرد: این عهدنامه به نوعی یک قانون اساسی بود که محورهای مختلفی نظیر ضرورت وحدت و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و اسلامی داشت. در بخشی از این پیمان آمده است که نباید مومن و مسلمانی را برای کشتن کافری قصاص کنند. در آن عهدنامه در پشتیبانی مسلمانان نسبت به یکدیگر تاکید شده و آمده است که نباید کسی با دشمن روابط دوستی برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: در عهدنامه‌ پیامبر(ص) بر پایمال نشدن خون مسلمان تاکید شده و بعد هم گفته است که ممکن است افرادی بیایند که آشوب‌گر، فتنه‌گر و بدعت‌گر باشند که هیچ‌کس حق ندارد از این افراد حمایت و به آن‌ها کمک کند. یک نفر آشوب‌گر و بدعت‌گر که می‌خواهد اصول اسلامی را دگرگون کند نباید جا و پناهی داشته باشد و هرکس هم به آن‌ها پناه دهد خداوند او را لعنت می‌کند. حضرت همچنین می‌فرماید؛ کسی حق ندارد سرخود و یک طرفه از این پیمان و عهدنامه خارج شود. الان هم می‌بینیم که پیمان‌هایی در دنیا بسته می‌شوند ولی برخی یک طرفه آن را برهم می‌زنند.

دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به قرار داشتن در آستانه‌ سالگرد رحلت علامه طباطبایی، درگذشت این عالم بزرگوار را تسلیت گفت و افزود: این مرد افتخاری برای جهان اسلام و تشییع بود و تفسیری که نوشت تاکنون بهترین تحقیق و تفسیر از قرآن بوده است.

کد خبر 95077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز