چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: هنوز مباحث مطرح در زمینه سلامت برنج‌های وارداتی به پایان نرسیده که دیدگاه برخی مسئولان مبنی بر آلودگی بیشتر برنج‌های ایرانی به آرسنیک نسبت به برنج‌های وارداتی واکنش دست‌اندرکاران بازار برنج کشور را به‌دنبال داشت گرچه این مسئولان اخبار مطرح شده را تکذیب کرده‌اند.

در حالی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه تایید سلامت برنج‌های ایرانی قانع نشده و خبر از تشکیل کار‌گروه ویژه برای پیگیری مجدد این موضوع می‌دهند، دیدگاه برخی مسئولان در زمینه آلودگی برنج‌های ایرانی به آرسنیک موجب شده تا پرونده سلامت برنج‌های وارداتی و داخلی همچنان مفتوح بماند.

حمایت از واردات و تضعیف برنج داخلی

دبیر انجمن برنج ایران با گلایه نسبت به اظهار نظر برخی دستگاه‌های دولتی در زمینه کیفیت برنج‌های داخلی و وارداتی، می‌گوید: اخیرا یکی از مسئولان کشور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که برنج‌های تولید داخل آلودگی بیشتری به آرسنیک در مقایسه با برنج‌های وارداتی دارند که این امر به حمایت از واردات و تضعیف تولید داخل است.

جمیل علیزاده شایق می‌افزاید: بدون توجه به آلوده بودن یا نبودن برنج‌های وارداتی با توجه به اثر قطعی منفی آرسنیک بر انسان، نباید به خاطر حمایت از واردات، تولید داخلی برنج را متهم به آلودگی بیش از برنج‌های وارداتی کرده و تولید‌کنندگان را از خود برنجانیم.

وی با اشاره به واردات بی‌رویه و بیش از نیاز بازار داخلی برنج، می‌گوید: اکنون صدها هزار تن برنج وارداتی و داخلی در انبارها مانده و معامله برنج تولید داخلی سال 88 در بازار تقریبا راکد شده و تا پایان امسال حدود یک میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود. در این شرایط آیا می‌توان حمایت از تولید داخل را با چنین برخوردهایی که منجر به تضعیف تولید‌کنندگان داخلی است،  انتظار داشت؟! علیزاده شایق خواستار توجه ویژه رئیس‌جمهوری به مسائل و مشکلات تولید‌کنندگان داخلی برنج شده است.

 وزارت بازرگانی در نقش دلال‌های بازار

همچنین نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دیدگاه‌های
 مطرح شده در زمینه آلودگی برنج‌های تولید داخل به ایسنا، می‌گوید: وزارت بازرگانی همچون واسطه گر دلالان بازار برنج عمل می‌کند.

جبار کوچکی نژاد، می‌افزاید: متأسفانه وزارت بازرگانی همچون واسطه گر دلالان بازار برنج عمل می‌کند و به‌دلیل انبوه واردات برنج خارجی که به مواد ناخالص همچون آرسنیک آلوده است، با مطرح کردن آلودگی برنج‌های تولید داخلی، قصد آسیب‌رساندن به بازار خرید و فروش و مصرف برنج‌های ایرانی را دارد.

وی تصریح کرده است: متأسفم که اعلام کنم جمعی از همکاران در این طرح غیرمسئولانه شرکت دارند و به دور از نظرات کارشناسانه به بازار خرید و فروش و مصرف برنج داخلی خدشه وارد می‌کنند.

نماینده مردم رشت می‌افزاید: برنج‌های وارداتی از جمله برنج‌های وارد شده از کشور هند که با وجود جمعیت بالای این کشور، حتی مورد استفاده خود این کشور نیز قرار نمی‌گیرد، براساس تحقیقات مرکز استاندارد و طی مراحل آزمایشگاهی دچار آلودگی است، این در حالی است که برنج‌های تولید داخل کشور، با پشت سرگذاشتن همه مراحل مربوطه، از هرگونه آلودگی عاری هستند.

وی با بیان اینکه برنج‌های شمال کشور از جمله مرغوب‌ترین برنج‌های مورد مصرف در تمام دنیا هستند و در هیچ جای دنیا نمی‌توان برنج‌هایی به خوش‌پختی و خوش عطری این محصول ارزشمند پیدا کرد، با ابراز تأسف از سکوت وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه می‌گوید: از صدا و سیما و رسانه‌های خبری نیز انتظار می‌رود که از انعکاس نظرات غیر‌کارشناسانه درخصوص این محصول ‌خودداری کنند.

کد خبر 94985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز