شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اعلام برنامه‌های در نظر گرفته شده برای روز جهانی دیابت از غربالگری رایگان در میادین و پارک‌های بزرگ تهران به منظور شناسایی دیابت خبر داد

به گزارش ایسنا دکتر امیرکامران نیکوسخن رییس فدراسیون بین المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا 16 آبان در نشست خبری روز جهانی دیابت با بیان این مطلب گفت: به مناسبت روز جهانی دیابت سمینار این روز در کلیه شهرهای ایران و در 21 آبان ماه برگزار می‌شود. همچنین در میادین مختلف شهر تهران از جمله میدان توحید، آریا شهر، میدان صنعت و میدان آزادی و همچنین پارک‌های بزرگ تهران پایگاه‌هایی با عنوان «همه با هم برای دیابت» برگزار شده و تست‌های غربالگری رایگان انجام می‌شود.

وی که نماد مبارزه با دیابت را حلقه‌ای آبی عنوان کرد از تشکیل حلقه‌های آبی انسانی در پارک‌های مختلف همزمان با روز جهانی دیابت خبر داد و گفت: ‌سال گذشته هزار ابنیه تاریخی در سراسر کشور همزمان با روز جهانی دیابت به نور آبی مزین شدند. برای امسال نیز میدان آزادی و برج میلاد در شب 23 آبان ماه به صورتی نمادین به حلقه آبی مزین می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دیابت نوع 2 در اقشار کم درآمد کشور بیشتر دیده می‌شود، گفت: برخلاف تصور عموم که دیابت را بیماری ثروتمندان می‌دانند دیابت در اقشار کم درآمد بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: هرچه کنترل قند خون در افراد دیابتی از وضعیت بهتری برخوردار باشد این افراد در برابر عفونت‌ها از جمله آنفلوآنزای نوع آ مصونیت بیشتری دارند.

دکتر نیکوسخن در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل فدراسیون بین‌المللی دیابت از سال 1950 گفت: طی دو سال گذشته شعار روز جهانی دیابت به کودکان و نوجوانان اختصاص داشت. با توجه به اهمیت پیشگیری و آموزش در دیابت نوع 2 شعار روز جهانی دیابت از امسال تا سال 2013 «دیابت، پیشگیری و آموزش» منظور شده است.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که متاسفانه از شیوع بالای دیابت برخوردار است، گفت: در سال 2010 شیوع دیابت در منطقه مدیترانه شرقی 7/7 درصد تخمین زده شده است. این در حالی است که شیوع جهانی آن 6/6 درصد پیش بینی شده است. بنابراین شیوع دیابت در منطقه مدیترانه شرقی از میانگین جهانی بالاتر است. بر این اساس منطقه مدیترانه شرقی را منطقه دیابت خیز عنوان کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش چاقی در بروز بیماری دیابت گفت: هر یک کیلوگرم اضافه وزن 5 درصد خطر دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد. این در حالی است که دیابت بیماری است که کاملا قابل پیشگیری است. بر این اساس 40 تا 60 درصد و حتی در مواردی تا 70 درصد می‌توان با پیشگیری از چاقی از بروز دیابت هم جلوگیری کرد. بنابراین اگر ارگان‌های مختلف دست به دست یکدیگر دهند می‌توان چهره دیابت را تغییر داد.

کد خبر 94655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز