همشهری انلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید زنان باردار و سایر افراد در معرض خطر باید در ابتدای شروع فصل سرد در نیمکره شمالی باید واکسن آنفلوانزای خوکی را تلقیح کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه 3 نوامبر (12 آبان) ابراز نگرانی کرد که برخی از افراد آسیب‌پذیر از دسترسی به واکسن آنفلوآنزای  A دور می‌مانند، و تاکید کرد این واکسن در صدها هزار نفری که تا به حال در سراسر دنیا آن را دریافت کرده‌اند، هیچ عارضه جانبی غیرمعمولی ایجاد نکرده است.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، گری هارتی در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "یقینا این حقیقت که واکسن بوسیله افرادی آن در اختیار داشته‌اند،‌و آنهایی که در اولویت گروه‌های خطر قرار دارند، مصرف نشده است، موجب نگرانی است."

بر اسای آمار سازمان جهانی بهداشت دست کم 5712 نفر تا به حال در نتیجه ویروس آنفلوآنزای خوکی مرده‌اند. کارکنان بهداشتی، زنان باردار، و افراد دچار بیماری‌هایی مانند آسم در معرض بیشترین خطر قرار دارند  و باید از لحاظ واکسیناسیون در الویت قرار گیرند.
هارتی گفت: "ما موارد بسیار بسیار زیادی را دیده‌ایم که افراد در گروه‌های در معرض خطر مانند زنان بارداری که دچار بیماری شدید یا عواقب شدیدی ناشی از بیماری شده‌اند.
 هارتی گفت:‌ "این پیامدهای  وخیم می‌توان با واکسن زدن جلوگیری کرد."

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید  همه‌گیری آنفلوآنزا در اوکراین – با بیش از 25000 مورد بیماری و 70 مرگ ناشی از بیماری حاد تنفسی بر اساس گزارش مقامات این کشور در سه‌شنبه – ممکن است "نشانه هشداردهنده زودرس" در حالی باشد که زمستان دارد فرا می‌رسد.

آنفلوآنزای H1N1  بر خلاف آنفلوآنزای فصلی که بیش از همه برای سالمندان خطرناک است، افراد جوانتر و کودکان را با شدت بیشتری بیمار می‌کند.

 سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که یک دوز واحد واکسن برای ایمن کردن بزرگسالان در مقابل ویروس H1N1  کافی است. این سازمان همچنین توصیه می‌کند که دولت‌‌ها دادن یک دوز واحد واکسن به هر تعداد کودک زیر 10 سال که ممکن است، را انجام دهند، اما می‌گوید پژوهش بیشتری درباره دوزهای ایمنی‌بخش در کودکان لازم است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری در بخش‌هایی از آ مریکای شمالی و اروپا از همه اکنون از آستانه همه‌گیری گذشته است، در حالیکه فصل معمول آنفلوآنزا در نیمکره شمالی در ماه‌های ژانویه و فوریه (آذر و دی) به اوج می‌رسد.

هارتی گفت کشورهای جهان از چین گرفته تا آمریکا کارزارهای واکسیناسیون همگانی را آغاز کرده‌اند و عوارض نادر ناشی از واکسن‌ها خفیف و در حد همان عوارضی بوده است که واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی ایجاد می‌کنند.

 در حال حاضر 25 شرکت داروسازی در جهان تولید واکسن بر ضد آنفلوآنزای پاندمیک را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 94509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز