گروه ورزشی: کشتی ایران تجربه‌های زیادی از برگزاری لیگ‌های مختلف در کشور دارد.

تقریبا در تمامی رده‌ها مسابقات دوره‌ای با عنوان‌های مختلف برگزار شده که نتیجه همه آنها، شناخته‌شدن نفرات برتر و شکوفا شدن استعدادهای کشتی ایران است.

در آستانه آغاز لیگ‌های دیگری در کشتی کشور هستیم؛ لیگ‌هایی که قرار است از روز بیست‌وپنجم آبان‌ماه جاری در کشتی آزاد با حضور 8 تیم در کشتی آزاد و 6 یا احتمالا 8 تیم در کشتی فرنگی برگزار شود. برای انجام لیگ کشتی در ایران، قوانین مشخص و معینی وجود دارد که همه آنهایی که در آن شرکت می‌کنند موظف به رعایت تمامی‌شان هستند.

در حال حاضر هم تلاش‌هایی صورت گرفته تا با تکیه بر قوانین موجود، لیگ بدون دغدغه و تشویش برگزار شود، اما نشانه‌هایی هم وجود دارد که باید مسئولان برگزاری لیگ نسبت به رعایت تمامی آنها دقت‌ بیشتری داشته باشند. در حال حاضر مشکل بزرگ و اصلی لیگ ایران، این است که قوانین آن در فصل‌های مختلف دستخوش تغییراتی می‌شود و حتی دیده می‌شود که با دستوراتی بعضا شخصی، قوانین آن نقض می‌شود.

اگر مثلا در زمینه انعقاد قراردادها، دستورالعمل مشخص و معینی تدوین شده باید تمامی بند بند آن اجرا و حتی به صورت دقیق نظارت شود یا اگر قرار است تیم‌ها برای حفظ قدرت شهرها و استان‌هایشان، موظف به نگهداری نیروهای خود باشند دیگر راه گریزی برای آنها در قوانین ایجاد نشود یا اینکه تمامی تیم‌ها نسبت به مقررات و شرح وظایفی که به آنها ابلاغ می‌شود در میانه راه برای خود ادعایی نداشته باشند. طبیعی است که به دلیل اهمیت کشتی در میان دوستداران ورزش این پیش‌بینی وجود دارد که لیگ کشتی ایران امسال از هیجان بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی برخوردار است بنابراین این احتمال نیز وجود دارد که حتی در مواقعی بعضی از حساسیت‌ها برگزاری مسابقات لیگ را- که قوانین آن ضریب اجرایی لازم را ندارند- تحت‌الشعاع هیجانات خاصی قرار دهد.

بنابراین دو نکته بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اعمال قدرت و اجرای قوانینی که بر پایه تیم‌های شرکت‌کننده متعهد به رعایت آنها شده‌اند و در مرحله بعد اجرای صحیح قوانین و مقرراتی که در حال حاضر کشتی دنیا آنها را اجرا می‌کند. البته در بخش دوم توجه به امور داوران و چینش آنها بسیار ضروری است. نباید فراموش کنیم که مسابقات لیگ در سال‌های گذشته با داوری‌های پراشتباه، حتی به تعطیلی هم کشیده شده است.

بنابراین در آستانه شروع لیگ‌های کشتی در ایران فدراسیون کشتی کشور باید از تعدادی افراد صاحب‌نام  را به عنوان کمیته ناظران لیگ استفاده کرده و از تجربیات آنها برای جلوگیری برخی از سوءاستفاده‌ها و احتمالا کاستی‌ها و مشکلات بهره ببرد.

حضور کشتی‌گیران سرشناس خارجی در لیگ ایران

تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات لیگ کشتی در سال جاری هم می‌توانند برای ترمیم نقاط ضعف خود در لیگ نسبت به استخدام دو کشتی‌گیر خارجی اقدام کنند. تیم‌های حاضر تا پایان دور رفت پیکارهای لیگ، فرصت انجام این کار را دارند. گفته می‌شود که تعدادی از کشتی‌گیران مطرح جهان از داغستان، بیلو روس، قزاقستان و ازبکستان در‌حال مذاکره با تیم‌های ایرانی هستند. حاجی مراد گاتسالوف، گئورگی، گوتشلیدزه، واسیلی فدروشین و دلشاد منصوراوف از جمله قهرمانان نامی کشتی آزاد دنیا هستند که در سال‌های گذشته در لیگ ایران کشتی گرفته‌اند.

در حالی که فدراسیون کشتی برای لیگ امسال همچنان قانون استفاده از تنها دو ملی‌پوش در تیم‌های شرکت‌کننده را در دستور کار خود قرارداده، محسن کاوه یکی از مربیان تیم ملی کشتی آزاد با اظهار نگرانی از این موضوع، اجرای آن را به سود تیم ملی نمی‌داند.

او می‌گوید: «از آنجایی که تنها دو تیم در لیگ توانایی انعقاد قراردادهای بالا با کشتی‌گیران را دارند به این ترتیب 3 ملی‌پوش جهانی دانمارک نمی‌توانند از این فرصت استفاده کرده و صاحب قراردادهای خوبی شوند. به ناچار آنها مجبور به عقد قراردادهای کمتری با تیم‌های دیگر هستند که این مسئله برای آنها مشکل ساز خواهد بود.» کاوه می‌افزاید: «اگر ما اصرار به مشورت بیشتری داریم به این دلیل است که فکر می‌کنیم به این دلیل تیم ملی از لیگ ضربه می‌خورد.»

کد خبر 94423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز