گروه شهری: مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت را تصویب کرد.

براساس این مصوبه پایتخت سیاسی کشور باید تا پایان چشم‌انداز 20‌ساله کشور(16 سال دیگر) تغییر کند. در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی در بخش آمایش سرزمین پیگیری شد و با حضور کارشناسان مربوط از دولت و مجلس شورای اسلامی موارد زیر به تصویب رسید:

رعایت ملاحظات امنیتی و دفاعی در استقرار جمعیت و فعالیت در سرزمین با تکیه بر:
1- انتخاب مکان‌های مناسب و استقرار مراکز زیست و فعالیت جهت اقدامات توسعه متوازن و همچنین مراکز حیاتی و حساس متناسب با ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل.

2- فعالیت‌های توسعه‌ای ملی و استانی در مناطق مرزی با اعطای مشوق‌های اقتصادی و تقویت زیربناها و استقرار مناسب جمعیت و تقویت نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به تهدیدات.

3- ساماندهی سطوح خدمات و استقرار جمعیت در کشور با توجه به مدیریت سوانح طبیعی، حوادث، منابع آب و رعایت شرایط زمین‌شناسی جهت افزایش ضریب ایمنی تاسیسات زیربنایی و حیاتی و ابنیه مراکز جمعیتی و شهرها و روستاها.

4- تقویت همگرایی، یکپارچگی ملی، وحدت و پیوندهای اجتماعی با ارتقای سطح توسعه‌یافتگی مناطق مختلف کشور و ایجاد قطب‌ها و کانون‌های توسعه.
5- انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت و فعالیت در کشور تا پایان چشم‌انداز.

6- توسعه متوازن روستاها و شهرهای کوچک و پیشگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به مراکز استان‌ها.

تهران همچنان نیازمند اجرای مصوبات است

از سوی دیگر رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مصوبه اعلام کرد: این طرح در دولت‌های قبلی مورد بحث بود و تحت عنوان آمایش سرزمین مورد بررسی قرار گرفت.

محمد حسین مقیمی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: انتقال پایتخت سیاسی کشور به مکانی مناسب براساس نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تکلیف است که باید پس از تایید مقام معظم رهبری به اجرا درآید.

رئیس فراکسیون شهری مجلس اظهار داشت: اگر ما به‌دنبال این هستیم که تهران بزرگ‌تر نشود باید کارهای گسترده‌ای در سطح تهران انجام دهیم.

وی افزود: هم‌اکنون طرح مجموعه شهری تهران که اواخر 1382 به تصویب رسید بلاتکلیف مانده است. به گفته مقیمی اگر این طرح به‌اجرا درمی‌آمد دیگر لازم نبود تا امروز طرح تغییر پایتخت سیاسی کشور به تصویب مجلس برسد.

نماینده خمین عنوان کرد: متأسفانه طرح مجموعه شهری تهران به‌دلیل ایراد دولت تاکنون متوقف مانده است و هر روز شاهد بروز مشکلات بیشتر در شهر تهران هستیم.

کد خبر 94137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز