همشهری آنلاین: زهرا ابراهیمی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی طرحی را آغاز کرده است که بر اساس آن مسئولیت برگزاری انتخابات به عهده نهادی به نام "کمیسیون ملی انتخابات" گذاشته شده که حضور تنها یک عضو شورای نگهبان، آن هم به عنوان ناظر و بدون حق رأی در آن پیش بینی شده است.

این طرح که با نام طرح تشکیل کمیسیون انتخابات، از سوی هاشمى رفسنجانى، محسن رضایى و حسن روحانى به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده دارای قید فوریت است و خارج از نوبت در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته که در صورت تصویب، نظارت استصوابی شوراى نگهبان بر انتخابات را حذف خواهد کرد.

از این طرح اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. اطلاعاتی مانند تعداد اعضای کمیسیون انتخابات ونحوه انتخاب آنها.

درهمین رابطه حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله روز شنبه اول اسفند این روزنامه نوشت که یک طرح ۲۸ ماده ای توسط کمیسیون "سیاسی، دفاعی، امنیتی" مجمع تشخیص مصلحت (به ریاست حسن روحانی) تهیه شده که بخش هایی از آن "خلاف قانون اساسی" است و شورای نگهبان را از چرخه تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی حذف می کند. کیهان نوشته است که این طرح برای حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان برانتخابات ریاست جمهوری و خلاف قانون اساسی است.

البته کیهان نگفته آیا نظارت شورای نگهبان بر سایر انتخابات از جمله مجلس شورای  اسلامی کماکان استصوابی خواهد ماند؟

درسرمقاله کیهان آمده است: " بر اساس این طرح، کمیسیون ملی انتخابات مسئولیت برگزاری انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان، کنترل و نظارت بر تبلیغات و هزینه های انتخاباتی و انجام بازرسی و رسیدگی به شکایات را برعهده خواهد گرفت.

در صورت تخلف در انتخابات، در صورتی که شورای نگهبان، مستندات و دلایل کمیسیون را نپذیرد اما کمیسیون همچنان با تکیه بر مستندات بر وقوع تخلف اصرار کند، در این حالت جهت حل اختلاف، دو راه حل پیشنهاد می شود:

الف- به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد. رأى مجمع تشخیص، قطعی خواهد بود.

ب- به کمیته ویژه ای که شش نفر از اعضای کمیسیون در آن حضور دارند و ریاست آن هم برعهده یکی از اعضاى مجمع تشخیص خواهد بود ارجاع می شود. رأی کمیته مذکور، قطعی خواهد بود.

در ترکیب کمیسیون ملى انتخابات یک عضو شوراى نگهبان به انتخاب این شورا، به عنوان ناظر و بدون حق رأى حضور خواهد داشت.

در مورد شرایط کاندیداها، تعهد و پایبندى داوطلبان نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و التزام عملى نسبت به احکام اسلام (التزام اقلیت ها به احکام دین خود) قید شده است."

در پایان سرمقاله کیهان نوشته شده است: "تردیدی نیست که این طرح در همان صحن اصلی مجمع- با توجه به حضور افراد متعهد و هوشمند- رد خواهد شد و بر فرض تصویب، با مخالفت مجلس و شورای نگهبان روبرو می شود. "

اما کیهان ننوشته راه‌های قانونی مجلس و شورای نگهبان برای مخالفت با مصوبات مجمع چیست؟

پس از چاپ سرمقاله کیهان در صبح روز شنبه ، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز و پس از پایان جلسه مجمع درجمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تأیید آغاز بررسی "سیاست های کلی انتخابات" در جلسه روز شنبه ( اول اسفند ) مجمع، و در پاسخ کیهان گفت: "سیاست های کلان، بعد از قانون اساسی و قبل از قوانین مجلس است و از قانون اساسی تخطی ندارد و تا کنون نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس همین امر عمل کرده است؛ از این رو اگر کسانی اطلاع ندارند و مسائل دیگری را مطرح می کنند، باید اطلاعاتشان را تکمیل کنند".

رضایی همچنین اضافه کرد: سیاست‌های کلی انتخابات در ایران که از دو سال پیش وزرای کشور و اطلاعات درباره آن نامه‌هایی را به مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند، بحث دیگری بود که در جلسه مجمع بررسی شد. آقای پورمحمدی وزیر کشور وقت حدود دو سال پیش یعنی بیش از 21 ماه قبل نامه‌ای به رهبری فرستادند و در آن نامه عنوان کردند به دلیل تغییر مداوم قانون انتخابات به قانونی نیاز داریم که ثبات داشته باشد و با تغییر مجالس و دولت‌ها، تغییر نکند. وزیر اطلاعات نیز نگرانی‌های خود را در این ر ابطه طی نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرده و گفته بودند خوب است ثباتی در قانون انتخابات به وجود بیاید.

وی گفت: پس از آن، دستور مقام معظم رهبری خطاب به مجمع صادر شد و ایشان در نامه‌ای به مجمع فرمودند «پیشنهاد آقای پورمحمدی ایده‌ای است که ابتدا لازم است در صحن اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور خودشان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و بعد از آن مجمع نظر مشورتی خود را نسبت به این پیشنهاد به اینجانب ارائه کند تا تصمیم مقتضی گرفته شود.» بر این اساس تا کنون دو بار دستور مقام معظم رهبری به کمیسیون مربوطه رفته و مجددا به صحن مجمع برگشته است و حتی یک بار هم این مباحث خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و دوباره ایشان به مجمع فرمودند کار دوباره ادامه پیدا کند.

مجلس پنجم ( با تلاشهای محمد رضا باهنر نایب رئیس وقت مجلس ونایب رئیس مجالس هفتم و هشتم ) در روزهای پایانی کار خود با اصلاح قانون انتخابات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را به صورت حق "نظارت استصوابی" تصویب کرد تا این شورا تنها به نامزدهایی اجازه انتخاب شدن بدهد که صلاحیت آنها را "احراز" کرده باشد.

منتقدان و حقوقدانان معتقدند: " تأکید بر "احراز صلاحیت" به جای "احراز عدم صلاحیت"، با اصل برائت شهروندان تعارض دارد."

مجلس شورای اسلامی که خود تصویب کننده قانون نظارت استصوابی شورای نگهبان بود اکنون نیز می توانست با اصلاح قانون انتخابات، مصوبه خود را حذف کند. اما از آن جا که شورای نگهبان می تواند مصوبات مجلس را خلاف شرع و یا قانون اساسی اعلام کرده و آن را به مجلس بازگرداند. مجلس ناچار بود با اصراربرمصوبه اش موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع کند. در این صورت حذف نظارت استصوابی، راه حلی منطبق تربر مسولیت های مجمع به عنوان حلال اختلافات مجلس و شورای نگهبان پیدا می کرد. اما به نظر می رسد راهکار وارد شدن مجلس به این موضوع، از آن جا که معلوم نیست به چه سرنوشتی می رسد و طولانی شدن زمان آن باعث شده که مجمع راسا اقدام به ورود به این موضوع کند. مجمع پیش از این نیز با ورود به موضوع اصل 44 قانون اساسی نشان داد می تواند مستقل از مجلس و با موافقت رهبری اقدام به تصویب قانون کند.

در جلسه روز شنبه مجمع ، اتفاقات دیگری هم رخ داد. آقای هاشمی رفسنجانی سخنانی دررابطه با مسائل اخیر و شرایط ایران در منطقه ایراد کرد. محسن رضایی دبیر این مجمع هم به طرح مسائل سیاسی عنوان شده در جلسه مجمع اشاره کرد که نشان دهنده موضوعات مورد توجه مجمع و علت بررسی فوری طرح تشکیل کمیسیون انتخابات بود.

اجماع جهانی علیه ایران درجریان است  
  
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه روزشنبه مجمع گفت: " انتظار می‌‌رفت پس از این حضور پرشور و حماسی مردم در حمایت از نظام اسلامی، دشمنان خارجی درک می‌کردند که ماجراجویی در ایران آسان نیست و نمی‌توان با این نظام اسلامی با این پشتوانه قوی مردمی، برخورد خصمانه و مغرضانه کرد. آنها به جای اینکه اشتباهات بی‌شمار گذشته خود را جبران کنند متاسفانه در روزهای اخیر صفحات سیاه دیگری در تاریخ عناد و دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌کنند. مشخص است که بخشی از گزارش جدید آژانس انرژی اتمی به صورت سفارشی و تحت تاثیر عوامل خارج از آژانس تهیه شده و نمی‌تواند برآمده از موضع یک مرکز بین‌المللی مستقل باشد."

وی اضافه کرد: "حجم تهدید و القائات سیاسی مغرضانه که به دنبال دستیابی به اجماع علیه ایران هستند تاکنون بی‌سابقه بوده است و آنها مطمئن باشند که راه به جایی نبرده و نخواهند برد.
باید در داخل کاملا مراقب بود که چه در گفتار و چه در عمل سنجیده برخورد شود و بیدار و هوشیار باشیم.

باید از پیام حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن برای ایجاد وحدت و انسجام داخلی استفاده کنیم و از روحیه طرد، حذف، فحاشی و بدنامی که سمی مهلک در داخل کشور است پرهیز و حول محورهای وحدت و مشترکات و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب در جامعه، رسانه‌های رسمی به‌ویژه رسانه ملی تاکید شود."

مجمع تشخیص و سیاست خارجی کشور

محسن رضایی پس از پایان بیستمین جلسه مجمع تشخیص مصحلت نظام در سال جاری در جمع خبرنگاران به دغدغه های مجمع دررابطه با سیاست خارجی کشور بویژه تلاش های امریکا برای جدا کردن کشورهای اسلامی و عربی از ایران اشاره کرد و گفت: " اگر آمریکایی‌ها بخواهند در قالب تحریم‌های جدید به دخالت در منطقه خلیج فارس و بازرسی کشتی‌ها دست بزنند، قطعا این مساله دخالت در امور ایران محسوب می‌شود و ایران نسبت به این دخالت‌ها بی‌تفاوت نیست."

وی در عین حال خاطرنشان کرد: " ما همچنان به دنبال راههای مسالمت‌آمیز و تعامل بین کشورهای منطقه و دنیا برای حل و فصل مسائل هستیم و دولت ایران نیز بر همین اساس در روابط خارجی خود عمل می‌کند."

رضایی همچنین از راهپیمایی باشکوه ملت ایران در 22 بهمن از سوی مجمع قدردانی کرده و گفته است:‌" این راهپیمایی توانست از یک طرف اقتدار ایران را به نمایش بگذارد و موجب یاس و ناامیدی در دشمنان ملت ایران شود و از طرف دیگر موجب تقویت ارزش‌هایی مثل استقلال، ‌آزادی، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و تقویت آنها در دل جامعه شده است.

به گفته آگاهان سیاسی سخنان هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع در کنار دستور جلسه اصلاح قانون انتخابات و اظهارات محسن رضایی پس از پایان جلسه می تواند حاوی پیامهای خاصی برای حل مشکلات داخلی کشور که طی هفت ماه پس از انتخابات درجریان بوده، باشد.

برخی خبرگزاریها نیز از عزم نظام برای آزادی زندانیان سیاسی تا عید نوروز خبر داده اند. پس از 22 بهمن تعدادی از زندانیان حوادث خیابانی آزاد شده اند و به نظر می رسد روند این آزادیها ادامه خواهد داشت. این خبر می‌تواند تکمیل کننده تلاشهای در حال انجام برای حل مشکلات داخلی و راهکاری برای مقابله با مشکلات خارجی پیش آمده اخیر باشد.

کد خبر 101978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز