جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که به‌زودی توافق با ایران حاصل خواهد شد

این در حالی است که اکنون تهران منتظر پاسخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های مذاکره وین برای تصحیح پیش‌نویس قرارداد سوخت 20 درصد هسته‌ای است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد البرادعی پاسخ مقدماتی مقامات ایران به پیشنهاد او درباره استفاده از اورانیوم با غنای پایین برای تولید سوخت جهت عملیات مستمر رآکتور تحقیقاتی تهران را که عمدتا برای تولید رادیوایزوتوپ‌ها با اهداف پزشکی اختصاص یافته است، دریافت کرده است.

سفر محرمانه مدیرکل

در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، به محتوای پاسخ ایران اشاره‌ای نشده، اما آمده است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مشاوره با دولت ایران و نیز دیگر طرف‌های مربوطه به امید اینکه توافقی درباره پیشنهادش بتواند به‌زودی حاصل شود، مشغول است.

البرادعی یک روز پیش از دریافت پاسخ تهران، محرمانه به واشنگتن سفر کرده بود تا با مقامات کاخ سفید درباره پاسخ احتمالی ایران رایزنی کند. آمریکا به همراه روسیه و فرانسه 3 کشوری هستند که در مذاکرات اخیر وین درباره تامین سوخت 20درصد هسته‌ای در ازای دریافت سوخت غنی‌شده ایرانی با غنای 5 درصد به توافق رسیدند. ایران، آژانس و 3 کشور، اکنون بر سر نحوه تحویل سوخت اختلاف نظر دارند.

ملاحظات ایرانی

شبکه العربیه در این‌باره گزارش داد: محمد البرادعی تاکید کرده است که به رایزنی‌ها با ایران و طرف‌های ذیربط درباره موضوع هسته‌ای تهران ادامه خواهد داد.  علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس هم که پاسخ تهران را به‌مقام‌های آژانس تحویل داده، پس از ارائه پاسخ تهران به پیشنهاد آژانس، تاکید کرد: ایران به مذاکره با آژانس در این باره ادامه می‌دهد.

او با اشاره به محتوای پاسخ ایران به ایسنا گفت: باید ملاحظات اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تامین سوخت این رآکتور تحقیقاتی تامین شود.

توافق در کلیات، اصلاح در جزئیات

دیپلمات‌های غربی اما معتقدند ایران با چارچوب کلی پیش‌نویس تهیه شده از سوی محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات وین موافقت خواهد کرد، اما ایران خواستار انجام اصلاحات مهم فنی و اقتصادی در آن است.

اگرچه متن پاسخ ایران منتشر نشد  و نمایندگی ایران در وین نیز از هرگونه توضیحی به خبرنگار همشهری درباره نحوه ارائه پاسخ ایران به آژانس و محتوای آن خودداری کرد، اما دیپلمات‌ها و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی از رازداری رسانه‌ای تهران و آژانس تبعیت نکردند و گمانه‌های گوناگونی را به فضای خبری کنونی تزریق کردند. گفته می‌شود محتوای پاسخ ایران امروز رسانه‌ای خواهد شد.

مقدماتی یا نهایی؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به پاسخ ایران گفت که آمریکا همچنان در تلاش است تا دامنه پاسخ ایران به پیشنهاد آژانس را درباره همکاری هسته‌ای با آمریکا، فرانسه و روسیه مشخص کند.

کلینتون ادامه داد: ما روی مشخص کردن اینکه آنها دقیقا قصد دارند چه کاری انجام دهند، آیا این یک پاسخ مقدماتی است یا یک پاسخ نهایی و یا اینکه آیا این آغاز رسیدن به جایی است که ما انتظار داریم در نهایت به آنجا برسیم یا خیر، کار می‌کنیم.

چیزی باقی نمی‌ماند

روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره مدعی شد: ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در روز پنجشنبه گفت طرحی را که مذاکره‌کنندگانش هفته گذشته در رابطه با ارسال ذخایر اورانیوم ایران به خارج از این کشور موافقت کرده بودند، نخواهد پذیرفت.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی نوشت که مقامات ایران از همراهی کردن با موضوع اصلی پیش‌نویس توافقنامه‌ای که در تاریخ 21 اکتبر در وین حاصل شد خودداری کردند؛

شرطی که مستلزم آن است که ایران سه‌چهارم ذخایر اعلام شده اورانیوم با غنای پایین این کشور را برای فرآوری به روسیه ارسال و برای استفاده در رآکتور تهران جهت تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی بازگردانده شود.

نیویورک‌تایمز در ادامه آورد: اگر این میزان ذخایر سوخت هسته‌ای برآورد شده از سوی ایران دقیق باشد، این توافق که در موردش در وین مذاکره شد سوخت بسیار اندکی را در اختیار ایران خواهد گذاشت.

این جزئیات، کوچک نیست

به نوشته این روزنامه آمریکایی، یک مقام عالی‌رتبه اروپایی که نامی از آن نیاورد، گفت: پاسخ ایران نوعی امتناع است. وی گفت که ایرانی‌ها می‌خواهند همه اورانیوم با غنای پایین این کشور را تا زمانی که سوخت خریداری شده از غرب برای رآکتور تهران را دریافت کنند نزد خود نگه دارند.

او ادامه داد: مسئله مهم این است که ایران با صدور اورانیوم با غنای پایین موافقت نمی‌کند.
وی با اشاره به درخواست ایران مبنی بر تغییر جزئیات در توافقنامه وین مدعی شد: این یک جزئیات کوچک نیست. این کل مسئله مورد نظر این توافق است.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: ایران روز پنجشنبه تغییراتی را در پیش‌نویس توافق پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد و درخواست‌هایی را مطرح کرد که به‌نظر می‌رسد مبنای توافق با آمریکا، فرانسه و روسیه را به چالش بکشد.

کتبی یا شفاهی؟

روزنامه واشنگتن پست هم در تحلیلی مشابه، مدعی شد که پاسخ ایران به آژانس کتبی نبود و سلطانیه موضع ایران را برای مقامات آژانس توضیح داده است.

کد خبر 94046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز