گیلان - خبر نگار همشهری: نگهداری از مرال‌ها و گوزن‌های زرد در محل دفن زباله‌های بیمارستانی تا‌کنون موجب مرگ 4 راس از این‌گونه کمیاب حیات وحش کشور شده است

دکتر کورش خزلی ،‌کارشناس محیط‌زیست در گیلان، با بیان این مطلب گفت: 2 سال قبل با یک تصمیم غلط، سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم گرفت تا منطقه حفاظت شده لوندویل آستارا را تغییر کاربری دهد و به پارک حیات وحش تبدیل کند.

او ادامه داد: با وجود توصیه‌ها و مخالفت کارشناسی، از میان حیوانات کمیابی که قرار بود در منطقه تحت اسارت نگهداری شوند، قرعه فقط به نام مرال و گوزن زرد افتاد که در مرحله اول، تعداد 12 رأس گوزن زرد را به این منطقه انتقال دادند.

به گفته این کارشناس محیط‌زیست، در همان بدو ورود، یک رأس از گوزن‌ها گریخت و چندی بعد توسط شکارچیان بی‌رحم شکار شد و بقیه هم که بعداً تعداد آنها به 20 رأس رسید، در جایی نگهداری می‌شوند که قبلاً محل دفن زباله‌های بیمارستانی و شهری شهرستان آستارا بوده است.

این شرایط موجب شد که از مجموع 20 رأس مرال که از نادرترین و زیباترین گونه‌های جانوری است و در منطقه خاورمیانه جزء گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود، 4 راس آن تلف شوند.

خزلی علت اصلی مرگ این مرال‌ها را عدم‌ترک، افسردگی شدید، عدم‌تغذیه سالم و مفید، نوشیدن ‌شیرابه‌های زباله های بیمارستانی که زیر پای آنها دفن شده است، سالم نبودن علف‌هایی که روی این زباله‌ها می‌رویند و حیوان به‌علت گرسنگی مجبور به تغذیه از این علف‌های مسموم و نامرغوب است عنوان کرد. او توضیح داد که این تغذیه منجر به نفخ شکم و اسهال و به تبع آن از دست دادن آب بدن و سرانجام مرگ حیوان می‌شود.

این کارشناس اضافه کرد که از زیستگاه اصلی مرال‌ها جنگل‌های میان بند و در ارتفاع بالای 200 الی 300 متری است اما در حال حاضر این حیوانات در ارتفاع منفی 22 متر آستارا و در منطقه باتلاقی نگهداری می‌شوند.

وی از رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست و محمدباقر صدوق، معاون جدید این سازمان، درخواست کرد که در مورد نگهداری این‌گونه‌های کمیاب در لوندویل آستارا بررسی و تجدید نظر کند.

کد خبر 94019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز