گروه بورس: قرار بود بورس تهران در فصل تابستان میزبان سهام بیمه‌ها باشد

مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ تمامی تلاش خود را برای عرضه سهام 3 شرکت بیمه انجام دادند اما این تلاش‌ها به ثمر ننشست و بیمه‌های دولتی در راه خصوصی‌سازی‌ در پیچ و خم‌های بورس گرفتار شدند.

محمد رضا رستمی، معاون بورس تهران در پاسخ به انتقادهای موجود، به‌طور ضمنی از ضرب‌الاجل بورس به بیمه‌ها برای ارائه آخرین اطلاعات خبر داد و گفت: بورس اوراق بهادار از هفته گذشته تلاش کرده همه اطلاعات 2شرکت بیمه آسیا و دانا را دریافت و به بازار ارائه کند.

وی افزود: درصورتی که تا هفته آینده این دو شرکت اطلاعات مورد نیاز را به بورس ارائه دهند، روز دوشنبه هفته آینده این اطلاعات به هیات پذیرش خواهد رفت. درصورتی‌که آنها بدون هیچ شرطی در این هیات پذیرفته شوند، پس از درج شرکت‌های بیمه، تا 5روز بعد از آن سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه خواهد شد.

رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا طی چند وقت اخیر در بورس اوراق بهادار جلسه‌ای برای بررسی ابهام عرضه سهام بیمه‌ها برگزار شده است، گفت: پس ازعرضه بیمه البرز با تشکیل جلسه‌ای به بررسی برخی مسائل در صنعت بیمه که یک صنعت ناشناخته
 تازه وارد در بورس است، پرداختیم تا به موجب آن اگر این شرکت نیازمند افشای اطلاعات بیشتر باشد برای شفاف‌سازی‌ این کار را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت بالای سهام بیمه البرز در عرضه اولیه بیانگر وجود ابهامات و قیمت کاذب بوده،  اعلام کرد: رشد قیمت سهم مبتنی بر عرضه و تقاضاست و قیمت سهام بیمه البرز مبتنی بر عرضه و تقاضای بازار بود؛ چون حقوقی‌های بازار علاقه زیادی به صنعت بیمه داشتند.

گرفتار در پیچ و خم

این گزارش حاکی است: قراربود تا پایان شهریور ماه 3بیمه دولتی در بورس عرضه شوند، اما با آغاز دومین ماه از فصل پاییز فقط یک بیمه دولتی وارد بازار شده و به‌نظر می‌رسد ورود 2بیمه دیگر با نگاهی خوشبینانه حداقل تا 15 الی 20 روز دیگر مقدور نباشد.

از بین 3شرکت بیمه دولتی مشمول واگذاری، تنها سهام بیمه البرز در 15 مهر 88عرضه شده است که عرضه سهام این شرکت نیز طی یک فرایند زمان بر انجام شد و به‌نظر می‌رسد این داستان درباره 2شرکت بیمه دانا و آسیا نیز در حال تکرار شدن است.

قرار بود این هفته هیات پذیرش اوراق بهادار پرونده پذیرش بیمه آسیا و دانا را مورد بررسی قرار دهد اما این هیات جلسه‌ای را برگزار نکرد تا کار عرضه باز هم به تعویق افتد. به‌نظر می‌رسد درخواست پذیرش 2 شرکت بیمه‌ای دانا و آسیا درصورت تشکیل جلسه هیات پذیرش در هفته آینده بررسی خواهد شد.

هفته آینده، تصمیم نهایی

محمدرضا رستمی، معاون شرکت بورس با تایید تعویق برگزاری جلسه هیات پذیرش،  گفت: به‌دلیل حضور نداشتن اعضای هیات پذیرش این جلسه در هفته جاری برگزار نشد.

او درباره تکمیل مدارک بیمه آسیا و دانا برای بررسی در هیات پذیرش شرکت بورس،  افزود: برخی مدارک مورد نیاز را دریافت کردیم و برخی را ظرف روزهای آینده دریافت خواهیم کرد.رستمی با اشاره به اینکه بیمه آسیا به سؤال‌های مورد نیاز بورس پاسخ داده است، گفت: بیمه مرکزی نیز تاییدیه‌های مورد نیاز را ارسال کرده است.

معاون شرکت بورس تاکید کرد: مشکل خاصی برای بررسی 2شرکت بیمه دانا و آسیا در هیات پذیرش بورس وجود ندارد و این دوشرکت به‌طور همزمان در جلسه هفته آینده هیات پذیرش بررسی خواهند شد.

رستمی در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر در زمان عرضه سهام بیمه آسیا و دانا با به تعویق افتادن جلسه هیات پذیرش گفت: با توجه به رفع ابهامات این شرکت‌ها و تکمیل مدارک آنها پس از بررسی مدارک در هیات پذیرش و درج شرکت‌ها،  این دو بیمه بلافاصله عرضه خواهد شد. طبق دستورالعمل پذیرش بورس باید حداقل 5روز از زمان درج شرکتی در بورس بگذرد وسپس این سهام در بازار عرضه شود.

به‌نظر می‌رسد تقابل نظر بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ در عرضه بیمه‌ها این شرکت‌ها را در پیچ و خم‌های بازار سرمایه با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

کد خبر 93975

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز