شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: شرکت‌های حفاری شمال، فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات ایران بیشترین حجم معاملات بورس تهران را در فصل تابستان از آن خود کرده‌اند.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد بیشترین حجم معاملات بورس تهران در فصل تابستان به شرکت‌های اصل 44 که به‌تازگی در بازار سهام پذیرفته شده‌اند، اختصاص یافته است.

در این میان شرکت حفاری شمال بیشترین حجم معاملات را به‌خود اختصاص داده و در رتبه نخست بورس تهران قرار گرفته است. همچنین سهامداران بورس تهران در تابستان امسال بیش از 317 میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان و 288 میلیون سهم از سهام شرکت مخابرات را خریداری کرده‌اند و این دو شرکت به‌ترتیب در مکان‌های دوم و سوم بورس جای گرفته‌اند.

سهام این شرکت‌ها در طول 3 سال گذشته براساس سیاست‌های اصل 44 در بورس تهران پذیرفته شده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد شرکت‌های مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، تراکتور‌سازی‌ ایران و بانک پارسیان از دیگر شرکت‌هایی هستند که با بیشترین میزان حجم معاملات روبه‌رو بوده‌اند.

سهامداران در تابستان امسال 200 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و 120 میلیون سهم بانک پارسیان را دادوستد کرده‌اند. از دیگر شرکت‌های اصل 44 که با حجم معاملات قابل‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند می‌توان به شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

سهامداران بورس در تابستان امسال مجموعا 50 میلیون سهم این دو شرکت را خریداری کرده‌اند.

سودآور‌ترین سهام بازار

آخرین آمار بورس تهران همچنین نشان می‌دهد که10 شرکت برتر بورس تهران به لحاظ سودآوری از ابتدای تابستان تاکنون بین 60 تا 150 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند. در این میان شرکت فراوری مواد معدنی با 147 درصد افزایش قیمت در رتبه نخست بورس جای گرفته است.

پس از شرکت فراوری مواد معدنی، شرکت‌های ملی سرب و روی ایران و ماشین‌سازی‌ اراک هر کدام به‌ترتیب با 124 و 106درصد افزایش قیمت در رتبه‌های دوم و سوم بورس قرار گرفته‌اند.

سهامداران بورس تهران از ابتدای تابستان تاکنون 103میلیون سهم شرکت ماشین‌سازی‌ اراک را خریداری کرده‌اند. همچنین شرکت‌های سیمان قائن، فراورده‌های نسوز ایران، سیمان درود، حفاری شمال، سیمان فارس، خوزستان و کابل‌سازی‌ ایران از دیگر شرکت‌هایی هستند که بین 60 تا 85 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

در این میان، سهامداران شرکت تازه وارد حفاری شمال در فصل تابستان 70 درصد سود به خانه‌های خود برده‌اند.  درمجموع از ابتدای تابستان تاکنون قیمت سهام 150 شرکت افزایش یافته و قیمت سهام 118 شرکت نیز کاهش یافته است؛ ضمن اینکه ارزش سهام 30شرکت نیز بدون تغییر باقی‌مانده است.

کد خبر 90808

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز