گروه بورس: ارزش بورس تهران از ابتدای امسال تا پایان مهرماه با42 درصد رشد به 64 میلیارد دلار رسید

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارزش جاری بورس تهران از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه بالغ بر 20میلیارد دلار افزایش یافته و اکنون به 638 هزارو 646 میلیارد ریال معادل 64 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش بورس تهران ابتدای سال‌جاری 44 میلیارد دلار برآورد می‌شد، ارزش بورس تهران در نیمه نخست سال گذشته توانسته بود برای نخستین بار به محدوده 75 میلیارد دلار برسد اما وقوع بحران جهانی زمینه‌های نزول ارزش بورس تهران را فراهم کرد و باعث شد ارزش بورس تهران در پایان سال 87  با بیش از30 میلیارد دلار کاهش از 75 میلیارد دلار به 44 میلیارد دلار سقوط کند.

اما با بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و به‌دنبال آن رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران ارزش جاری بورس تهران نیز افزایش یافت و از ابتدای امسال تاکنون معادل 20میلیارد دلار رشد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ارزش بورس با عرضه سهام شرکت‌های جدید بار دیگر بتواند از مرز 75میلیارد دلار عبور کند.

همچنین تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد:  شاخص بورس تهران نیز در پایان مهر ماه در مقایسه با ابتدای سال به میزان 4‌هزار و 209 واحد معادل 5/19درصد افزایش یافته و از 7 هزارو 966 به 12 هزار و 176واحد رسیده است.

گزارش‌های رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌دهد که ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در مهر ماه امسال بالغ بر 5هزارو 911 میلیارد ریال، معادل 57 درصد از کل خرید‌های انجام شده بوده و ارزش سهام فروخته شده آنها بالغ بر 5 هزارو 821 میلیارد ریال معادل 56 درصد از کل فروش بوده است.

بر این اساس در مهر ماه امسال سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی 90میلیارد ریال برآورد شده است. به عبارت دیگر اشخاص حقوقی 90 میلیارد ریال سرمایه وارد بازار سهام کرده‌اند.

در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به‌ترتیب 42 و 37 درصد از ارزش خرید و فروش سهام بود و سرمایه‌گذاری خالص آنها در مهر ماه امسال 487 میلیارد ریال ارزیابی شده است.  این در حالی است که گردش ریالی سهام از ابتدای سال تا مهر ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

تقسیم سود

 شرکت‌های بورس تهران در 7ماه ابتدایی سال‌جاری 72 هزارو 112‌میلیارد ریال معادل 72درصد از سودشان را تقسیم کرده‌اند. این در حالی است که میزان سود تقسیمی شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته 66 هزار میلیارد ریال معادل75 درصد از سود خالص شرکت‌ها محاسبه شده است.

همچنین بیشترین میزان پیش‌بینی سود شرکت‌ها مربوط به گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است. پیش‌بینی شده است این گروه که شامل 7 شرکت است مجموعا 17‌هزار و 304 میلیارد ریال سود برای سال مالی جاری به دست بیاورد.

پس از بانک‌ها گروه خودرو و ساخت قطعات که شامل 30شرکت است با پیش‌بینی سودی معادل 16 هزارو 870 میلیارد ریال در مکان دوم بورس جای گرفته است.  گروه فلزات اساسی نیز با 23 شرکت مجموعا 9 هزار میلیارد ریال سود برای امسال پیش‌بینی کرده است.

در عین حال رتبه نخست معاملات بورس تهران در مهر ماه امسال به گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اختصاص یافته و سهامداران بورس تهران در این مدت 7/1 میلیارد سهام بانک‌ها را خریداری کرده‌اند. این میزان 40 درصد از مجموع کل معاملات را تشکیل می‌دهد. گروه فلزات اساسی با دادوستد 291 میلیون سهم در رتبه بعدی قرار گرفته است.

کد خبر 93853

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز