چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی‌ - مینا شهنی‌: هدفمند کردن یارانه‌ها هر چند به بهانه بهبود اوضاع دهک‌های پایینی جامعه توانست خودی نشان دهد و بالاخره موافقت مسئولان را جلب کند

اما از شواهد پیداست که گروه‌های هدف این برنامه‌ بیش از دیگران نگران شده‌اند. افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و بازنشستگان این روزها با ترس بالارفتن قیمت‌ها و سخت‌تر شدن شرایط زندگی پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کنند.

مسئولان دولتی در حالی پیوسته از تریبون‌های خبری درباره هدفمند کردن یارانه‌ها سخن می‌گویند که هنوز پاسخ روشنی به سؤالات گروه‌های آسیب‌پذیر نداده‌اند. آنها فقط وعده داده‌اند که 50 درصد از بودجه‌ حاصل از هدفمندی را به 5 دهک پایینی خواهند داد؛ ‌چطور و چگونه‌اش را هرگز توضیح نداده‌اند.

این نگرانی تا آنجا پیش رفته که حالا کارشناسان نگران تاثیر منفی اجرای این طرح بر بخش درمان شده‌اند. یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که درصورت اجرای حذف یارانه‌ها بیمارستان‌های دولتی آسیب جدی می‌بینند.

حسین حسنی به خبرنگار مهر گفته که تقریبا همه حوزه‌ها تحت‌تأثیر این لایحه قرار می‌گیرند و حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست.او معتقد است که برای کاهش این اثرات منفی می‌بایست راهکارهایی برای بخش بهداشت و درمان ارائه داد؛ چرا که اصلاح قیمت‌ها باعث بروز مشکلاتی برای این بخش خواهد شد و در 3 تا 5 سال آینده با شوک‌های مکرر در حوزه سلامت مواجه خواهیم شد.

آمبروجیو ماننتی، ‌نماینده سازمان بهداشت جهانی هم از اجرای این برنامه اظهار نگرانی کرده و گفت: چگونگی اجرای این برنامه نگرانی‌هایی را برای سازمان بهداشت جهانی همراه دارد.

تناقض در نظرات

اما مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی معتقد است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر مثبتی بر مراکز درمانی خواهد گذاشت.کارآموز گفته که ارتقای سطح خدمت رسانی در بخش درمان و افزایش کیفیت و کمیت این خدمات از اهداف طرح هدفمندکردن یارانه‌هاست.

او تاکید کرده که بخشی از درآمد‌های طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه تامین اجتماعی اختصاص دارد و سازمان‌های بیمه، برنامه و موقعیت لازم‌ را برای اجرای این طرح تعیین کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی، کاهش فرانشیز در مراکز دولتی و پرداخت یارانه به مراکز خصوصی از جمله اهدافی است که در اجرای این طرح دنبال می‌شود.

درمان تورم با تزریق پول

نظر سرپرست وزارت رفاه این است که تورم ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را با پرداخت نقدی جبران کند.نادعلی الفت‌پور گفت: این وزارتخانه موظف است پس از تصویب و نهایی شدن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، برای هر یک از خانواده‌های مشمول حساب بانکی باز کرده و طبق تصمیمی که اتخاذ خواهد شد، مبالغ ماهانه ناشی از پرداخت نقدی یارانه‌ها را به حساب آنها واریز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت رفاه، او خطاب به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اعلام کرد: بیشترین منابع حاصل از آزادشدن یارانه‌ها به دهک‌های پایین جامعه و از جمله این افراد تزریق می‌شود و با آزادشدن قیمت اقلام و انرژی‌ها، منابع حاصل از این محل به اشخاصی بازمی‌گردد که مصرف‌کننده اصلی این اقلام نبوده‌اند.

سرپرست وزارت رفاه افزود: درصورت تصویب نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و به محض تصویب مبالغی که قرار است در اختیار خانواده‌های دهک‌های پایین جامعه قرار گیرد، قطعا به‌صورت تنخواه در اختیار وزارت رفاه و تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و این وزارتخانه به محض تصویب و قطعی شدن مبالغی که قرار است به حساب هر یک از خانوارها واریز شود، با افتتاح حساب بانکی وجوهات مربوط را ماهانه واریز می‌کند.

پول در دست فقرا

آنچه سرپرست وزارت رفاه اعلام کرده به این معنی است که سرپرست‌ خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی، پس از اجرای طرح، ماهانه مبلغی را دریافت خواهند کرد.
این در حالی است که افزایش نقدینگی در کشور تبعات خاص اقتصادی دارد که کارشناسان همواره هشدارهایی دراین زمینه داده‌اند.

درصورتی‌که چشم‌مان را روی این تبعات ببندیم، تصور سرپرست وزارت رفاه این است که دادن مبلغ قابل‌توجهی پول به سرپرست خانوار، تضمینی برای صرف صحیح این پول خواهد بود؟

مثلا یک سرپرست خانوار خواهد توانست تعادلی میان برنامه تغذیه و بهداشت برقرار کند یا سهم بیشتری از پول را برای روز مبادا پس انداز خواهد کرد؟‌ مشکل اصلی‌تر این است که اگر سرپرست خانوار صلاحیت نداشته باشد، مثلا معتاد باشد، تکلیف اعضای خانواده چه خواهد بود؟‌

کد خبر 93960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز