سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

سازمان عفو بین‌‌الملل در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل فلسطینیان را از حداقل آب پاک و مطمئن برای نیازهای اولیه‌شان محروم کرده‌است

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش آمده است: محدودیت‌های آبی اسرائیل برای مردم فلسطین هم در کرانه باختری اعمال می‌شود و هم در غزه. این محدودیت‌ها در غزه، مردم را با بحران آب رو‌به‌رو کرده‌است.

مقامات اسرائیلی طبق معمول در واکنش به چنین گزارش‌های بین‌المللی، آن را مخدوش خوانده و ادعا کرده‌اند که فلسطینیان بیشتر از اندازه‌ای که در توافقنامه صلح دهه 1990 توافق شده‌بود، به آب دسترسی دارند! 

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش 112 صفحه‌ای خود در این باره گفته‌است، هر فلسطینی به‌طور متوسط روزانه باید 70 لیتر آب مصرف کند و این در حالی است که مصرف روزانه هر اسرائیلی 300 لیتر آب تعیین شده. به این ترتیب استفاده هر اسرائیلی از آب بیش از 4 برابر یک فلسطینی است.

اما همین تناسب غیرمنصفانه هم رعایت نمی‌شود.  با این حال اکنون هر فلسطینی در کرانه باختری روزانه حتی به 20 لیتر آب هم دسترسی ندارد. در کرانه باختری، مردم از دسترسی به چاه‌های آب منع می‌شوند و تانکرهای آب هم از دسترس آنها دور شده‌است.

اما در مجاورت خانه‌های فلسطینی و اندکی دورتر در شهرک‌های یهودی نشین، یهودیان استخرهای خود را پر از آب می‌کنند و باغ‌های سبزشان را با آب نامحدود آبیاری می‌کنند.

در غزه، اسرائیلی‌ها اجازه ورود مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ترمیم سیستم آب و فاضلاب را نمی‌دهند. 80 درصد آب سفره‌های زیرزمینی مناطق فلسطینی نشین هم توسط اسرائیلی‌ها مصرف می‌شود.

عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه دسترسی به آب پاکیزه از نیازهای اولیه هر انسانی است، خواستار آن شده که اسرائیل به این سیاست تبعیض آمیز خود پایان دهد. 6 ماه پیش بانک جهانی نیز در گزارش مشابهی به این موضوع اشاره کرده و گفته‌بود که استفاده از منابع آبی در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین و سرزمین‌های اشغالی فلسطین منصفانه نیست.

در آن گزارش آمده بود که مقامات اسرائیلی به فلسطینیان اجازه حفر چاه‌های جدید را نمی‌دهند. تانکرهای آب هم در مسیر‌های رفت‌وآمد از کرانه باختری با محدودیت و ممنوعیت‌های گسترده نظامیان صهیونیست رو‌به‌رو می‌شوند.

در کرانه باختری بین 180 تا 200 هزار فلسطینی به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند. در غزه، حملات 22 روزه سال گذشته نظامیان صهیونیست به تاسیسات آب و فاضلاب، آسیب جدی وارد کرد و شبکه‌های آب را تخریب کرده‌است. کارشناسان سازمان ملل هم می‌گویند: منابع آبی زیرزمینی که جمعیت 5/1 میلیون نفری غزه را تامین می‌کند در حال از بین رفتن است.

ماه‌ها تحریم غزه از سوی رژیم صهیونیستی شرایط اقتصادی مردم آن را به‌شدت وخیم کرده‌است. بسیاری از مردم غزه با روزی کمتر از یک دلار زندگی می‌کنند. در این شرایط وخیم و ناگوار، آنها مجبورند پول زیادی برای خرید آب پاکیزه و آشامیدنی خرج کنند.

کد خبر 93864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز