یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه استان‌ها -‌ بهناز جلالی‌پور: بندر چارک اگر روزگاری امید داشت تا جدایی‌‌اش از استان هرمزگان آینده‌ای خوش برایش خواهد ساخت

اکنون که نه منطقه آزاد کیش چندان خود را مسئول آن می‌داند و نه استان هرمزگان آن را خودی می‌پندارد، وامانده است که برای حل مشکلاتش رو به‌ کجا برد؟ اکنون تامین آسان آب سالم و بهره‌مندی از آن شبیه به یک آرزو شده که دست به دست می شود؛ اما به نتیجه نمی‌رسد.

بندر چارک، به دلیل نزدیکی به کیش در سال‌های سازندگی جزیره بیشترین خدمات را به آن ارایه کرد و عمده مرسولات زمینی از طریق این بندر به منطقه آزاد کیش منتقل می شد. براساس توافقات انجام شده، منطقه آزاد کیش موظف شده بود بخشی از نیازهای این بندر را تامین کند که از آن جمله آب بندر چارک بود.

منطقه آزاد کیش 2 دستگاه آب شیرین‌کن برای بندر چارک خریداری کرد؛ اما  اواخر سال گذشته این دستگاه‌ها دچار مشکل شد و تامین آب شرب تنها با خرید به‌صورت گالنی امکان‌پذیر بود.

در سال‌جاری، بالاخره سازمان آب منطقه‌ای استان هرمزگان با شروط خاصی از جمله تحویل سالم دستگاه های آب شیرین کن و حفر 2حلقه چاه توسط منطقه آزاد کیش، مسئولیت تامین آب بندر را برعهده می گیرد. این نقل و انتقال هر چند در گفتار آسان است؛

اما اکنون ماه‌هاست مردم بندر را محروم از آب نگه داشته و هنوز تکلیف آن مشخص
 نشده است.حسین رحیمی، عضو شورای اسلامی بندر چارک، با گلایه نسبت به انتقال مسئولیت تامین آب شرب بندرمی‌گوید: سازمان منطقه آزاد کیش با موافقت درخصوص تحویل مسئولیت تامین آب بندر به آب منطقه‌ای استان، تاکید دارد که نیروهای انسانی شاغل در این بخش نیز باید همراه با  این مسئولیت جابه‌جا شوند، مسئله‌ای که سازمان آب منطقه ای با آن مخالفت می‌کند.

وی با بیان اینکه جابه جایی نیروهای انسانی با توجه به آنکه سازمان آب منطقه‌ای مجوزی درخصوص جذب و استخدام آنها ندارد امکان‌پذیر نیست، اظهار می دارد: اکنون تامین آب بندر به‌دلیل این عدم‌همکاری معطل مانده است.تامین آب شرب و همچنین برق بندر چارک طی 20 سال گذشته برعهده سازمان منطقه آزاد کیش بوده است.

اسماعیل پارسلار، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری بندر لنگه، با بیان اینکه هنوز چگونگی انتقال مسئولیت تامین آب بندر قطعی نشده است، می افزاید: توافقات درخصوص انتقال مسئولیت تامین آب بندر صورت گرفته است؛ اما با توجه به اینکه آب منطقه‌ای حاضر نیست نیروهای انسانی شاغل را جذب کند، این تغییر و تحولات همچنان قطعی و حتمی نشده است.

وی با تایید وجود مشکل در تامین آب شرب بندر، اظهار می‌دارد: آب منطقه‌ای استان هرمزگان اعلام کرده است پس از تحویل مسئولیت تامین آب چارک، از طریق طرح محرم آن را تامین خواهد کرد.

پیش از این قرار بود تا پایان تابستان طرح محرم در بندر چارک اجرا شود که به موجب آن با  استقرار 22 کیلومتر لوله در زمین و میان بندر چارک و بندر‌لنگه امکان تامین آب بندر چارک از سد کوثر فراهم می شد.

بودجه 2 میلیارد تومانی اجرای این طرح مصوب شده؛ اما اجرای آن هنوز آغاز نشده است.
وی می گوید: درصورت اجرای این طرح دیگر نیازی به دستگاه های آب شیرین کن نخواهد بود.

کد خبر 93654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز