گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: چهارشنبه گذشته، خبری مبنی بر توقف پروژه جنجالی احداث جاده علی‌آباد - شاهرود در همشهری منتشر شد.

این خبر از آن رو اهمیت داشت که طی آن، وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه این طرح(احداث جاده) توجیه اقتصادی ندارد خواستار توقف این پروژه شده بود. وی اجرای هر طرحی در این زمینه را منوط به مطالعات زیست‌محیطی دانسته و اعلام کرده بود این وزارتخانه در حال مطالعه مسیر دیگری است که در آینده نزدیک نتیجه آن اعلام می‌شود.

اما به‌نظر می‌رسد تخریب جنگل ابر، تمامی ندارد. اجرای طرح انتقال آب چشمه‌های قطری به شاهرود، که عملیات اجرایی آن یکسال پیش آغاز شده در گذر از جنگل ابر، بخشی از این منطقه جنگلی بی‌نظیر را به ویرانی می‌کشاند.

دکتر امیر حسین ولیان، دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت، در این باره به همشهری گفت: قرار است با خطوط لوله قطور، آب چشمه‌های قطری به شاهرود منتقل شود. مشاور طرح با مطالعاتی که انجام داده مدعی 400 لیتر دبی آب در این چشمه‌ها شده و براساس این توجیه عملیات اجرایی طرح از یکسال پیش آغاز شده است، این در حالی است‌که هیچ کارشناسی حتی یک دهم این میزان آب را تایید نکرده است.

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان محیط‌زیست نسبت به اجرای طرح‌های عمرانی در منطقه جنگلی ابر، افزود: بخشی از پروژه به طول 40 کیلومتر با لوله‌های قطور در مناطق بیابانی و دشت‌های کشاورزی به اجرا در آمده، اما از آنجایی که متولیان پروژه دریافته‌اند که آبی برای انتقال به شاهرود وجود ندارد و مقدار آن بسیار کمتر از مقداری است که مشاور طرح اعلام کرده، به همین دلیل خرید چاه‌های کشاورزی را در دستور کار قرار داده‌اند، در مواردی نیز به‌ویژه در اراضی پایین دست اقدام به حفر چاه کرده‌اند تا از این طریق آب مورد نظر را تامین و پروژه را توجیه کنند.

باوجوداین،آنچه در این میان باعث نگرانی است اینکه براساس طرح موجود، خطوط لوله از بلندترین نقطه جنگل عبور می‌کند و اکنون مجری در ادامه عملیات لوله‌گذاری به منطقه پوشیده از درختان جنگلی و به نقطه‌ای رسیده که حتی در قرار داد اجرایی هم به صراحت ذکر شده است که هر گونه عملیاتی در این منطقه باید بدون استفاده از ماشین‌آلات و صرفا با استفاده از نیروی انسانی صورت گیرد؛

زیرا به‌دلیل شیب تند، عملیات با ماشین آلات مکانیکی سبب تخریب گسترده پوشش جنگل و قلع و قمع وحشتناک درختان می‌شود. اما شواهد حاکی از آن است که پیمانکار با اعلام اینکه عملیات اجرایی با نیروی انسانی غیرممکن است در حال زمینه‌سازی‌ برای استفاده از بولدوزر و بیل مکانیکی است.

منابع طبیعی مخالف هر گونه تخریبی است

مهندس زمانی، رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود درباره این طرح به همشهری گفت: به‌دلیل حساسیت منطقه و همچنین به حداقل رساندن تخریب‌ها، مدیران ذیربط از منطقه مورد نظر بازدید کرده و ضمن بررسی، خط فنی کار (مسیر عبور لوله) را اعلام کرده‌اند.

این مسئول محلی در پاسخ به این سؤال که آیا منابع طبیعی موافق اجرای چنین طرحی است، عنوان کرد: بحث تامین آب، یک پروژه ملی و حیاتی برای منطقه است و در این زمینه مسئولان ارشد استان تصمیم می‌گیرند و براین اساس به سادگی نمی‌توان گفت این طرح نباید اجرا شود اما آنچه مسلم است باید در اجرای هر طرح عمرانی به‌ویژه در منطقه جنگلی ابر، ملاحظات زیست‌محیطی با دقت تمام رعایت شود تا خسارات احتمالی به حداقل ممکن کاهش یابد.

زمانی، در واکنش به این نکته که کارشناسان معتقدند دبی آب چشمه‌های قطری کمتر از یک دهم میزانی است که مشاور اعلام کرده، تصریح کرد: اجرای این طرح بیش از 10میلیارد تومان هزینه دارد و برای فاز مطالعاتی آن هم مقدار قابل‌توجهی هزینه شده که البته این مسائل ربطی به منابع طبیعی ندارد؛

بنابراین اگر هم مشکلی وجود دارد مشاور باید به دستگاه‌های ذیربط پاسخگو باشد. آنچه به منابع طبیعی مربوط است حفظ وصیانت از عرصه‌های طبیعی و پوشش گیاهی و جنگل است، بر همین اساس، با هر پروژه و طرحی که باعث تخریب پوشش گیاهی و جنگلی شود به‌شدت مخالفیم و در حیطه مسئولیت خود و براساس ضوابط تعریف شده با آن مقابله خواهیم کرد، کما اینکه در حال حاضر عملیات لوله‌گذاری در منطقه جنگلی متوقف و منوط به اجرای لوله‌گذاری به شکل دستی شده است؛ چرا که اجرا به شیوه دستی باعث کاهش 60 درصدی تخریب‌های احتمالی می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود در پایان تاکید کرد: منابع طبیعی در این زمینه هیچ مجوزی صادر نکرده و مجری و متولیان طرح، مجوز‌های لازم را از اداره محیط‌زیست اخذ کرده‌اند.

کد خبر 93572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز