گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: عملیات اجرایی جاده ابر پس از 2 هفته کشمکش میان منابع طبیعی و اداره راه، به دستور استاندار سمنان متوقف شد.

این درحالی است که مدیرکل اداره راه و ترابری استان با حضور در سیمای استان، به صراحت اعلام کرد« کسانی که جلوی کار  (احداث جاده ) را گرفتند جهالت کردند.» گفته‌های این مدیر محلی درست پس از مصاحبه مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال پخش شد که طی آن، بر ضرورت توقف عملیات راهسازی و صیانت جنگل تاکید می‌کرد.

دکتر پیمان یوسفی، مدیرکل جنگل‌های خارج ازشمال با اشاره به دستور استاندار مبنی بر توقف عملیات راهسازی در حریم جنگل ابرگفت: این تدبیر و موضع‌گیری درخور تحسین استاندار نشان داد، حفظ انفال برای مسئولان نظام در اولویت است و اجازه نمی‌دهند بخشی از نادرترین زیستبوم ایران که در جهان کم نظیر است قربانی منافع گروهی
 کم شمار شود.

یوسفی همچنین از تشکیل کمیته‌ای 4نفره متشکل از نمایندگان دیوان محاسبات، وزارت راه و ترابری و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تصمیم‌گیری درخصوص جاده جنگل ابر خبر داد و گفت: انتظار آن بود که از سازمان جنگل‌ها و مراتع که مالک و متولی جنگل ابر است نیز در این کمیته دعوت می‌شد تا هیچ یک از زوایای طرح مبهم نماند و با دید وسیع تری در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

حضور سازمان جنگل‌ها ضروری است

مهندس امیر عبدوس مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر راه و ترابری گفت: از آنجایی که جنگل ابر تحت حاکمیت سازمان جنگل‌هاست این سازمان نقش کلیدی در این زمینه دارد و ضروری است در این کمیته به‌عنوان یکی از اعضای اصلی حضور داشته باشد.

وی در باره جاده ابر تصریح کرد: در حال حاضر 3جاده خاکی به موازات هم در محور روستای
 شیرین آباد و روستای ابر وجود دارد که یکی توسط شرکت گاز و دیگری توسط اداره برق احداث شده، راه سوم هم راه جیپ رویی است که اکنون از آن استفاده می‌شود. بنابراین اگر واقعا مردم روستای ابر و شیرین آباد دچار مشکل هستند می‌توان با ریختن یک لایه آسفالت روی همان راه جیپ رو مشکل را حل کرد، بی‌آنکه تعریضی صورت گیرد یا عملیات جدیدی انجام شود.

اما اینکه عده‌ای بر احداث جاده در این مسیر برای ارتباط بین 2استان شاهرود و گلستان اصرار می‌کنند، احداث جاده جدید آن هم از قلب یکی از کمیاب‌ترین مناطق جنگلی هیچ توجیهی ندارد ضمن آنکه در حال حاضر 3 محورمواصلاتی، دسترسی بین این دو استان را تامین می‌کند.

عبدوس در ادامه افزود: در کشورهای توسعه یافته که محیط‌زیست اولویت اول است در هیچ جنگلی اجازه نمی‌دهند جاده‌ای با مشخصات راه درجه یک احداث شود. مسیرهایی که در مناطق جنگلی، پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده وجود دارد با توجه به حساسیت این مناطق بسیار کم عرض است به‌طوری که در مواردی عبور 2خودرو از کنار هم غیرممکن است.

آتش سوزی‌های مشکوک

در حالی که به‌نظر می‌رسد تلاش‌های مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست - حداقل به‌طور مقطعی هم که شده مانع تخریب جنگل ابر شده است - بروز آتش‌سوزی در این جنگل باعث نگرانی علاقه‌مندان طبیعت شده است.

2آتش‌سوزی در ماه گذشته، بخش‌هایی از پوشش گیاهی این جنگل را نابود کرد. در مرحله نخست، 11هکتار از پوشش جنگلی در ارتفاعات بالادست و درست در مسیری که نقشه‌برداران، مشغول تهیه نقشه راه بودند در آتش سوخت.

در مرحله دوم، طی روزهای 26 و 27 آبان ماه 15 هکتار از عرصه‌های جنگلی ارتفاعات شرقی سیاه رودبار در منطقه حوزه آبریز دهانه زرین گل در شهرستان علی آباد طعمه آتش شد.

مسئولان منابع طبیعی می‌گویند در این فصل سال به‌دلیل نبود گردشگر، سردی هوا و خروج دامداران از جنگل، آتش‌سوزی بسیار دور از انتظار است. همزمانی این آتش‌سوزی‌ها با آغاز عملیات اجرایی جاده علی آباد – شاهرود (جاده جنگل ابر)، عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها را قوت می‌بخشد، نکته‌ای که مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست هم آن را رد نمی‌کنند.

دکتر امیرحسین ولیان، دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت در این باره به همشهری گفت: در این فصل سال که جنگل خالی از عوامل انسانی است بروز 2 آتش‌سوزی پی در پی آن هم به فاصله زمانی اندک بسیار غیرمنتظره است.

به‌نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها عمدی باشد. در واقع عده‌ای می‌کوشند با اقداماتی اینچنینی و با این توجیه که نبود جاده، مانع حضور سریع در جنگل برای اطفای حریق می‌شود احداث جاده علی آباد – شاهرود را ضروری جلوه دهند در حالی که در سراسر جهان برای خاموش کردن آتش در چنین زیستبوم‌هایی از هلی‌کوپتر و هواپیما استفاده می‌کنند.

کد خبر 95767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز