گروه محیط‌زیست - اسدالله‌افلاکی: برخلاف دستور صریح وزیر راه و ترابری مبنی بر توقف جاده ابر - شاهرود به‌دلیل غیراقتصادی بودن این گزینه با قید مطالعه گزینه‌های دیگر، بولدوزرها و گریدرهای راه‌سازی‌ عملیات جاده‌سازی‌ را در همان مسیر با شدت آغاز کرده‌اند

مشاهدات عینی مسئولان سازمان جنگل‌ها از منطقه حکایت از آن دارد که عملیات تسطیح جاده که تا نزدیکی‌های جنگل پیش رفته به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد می‌خواهند جاده‌ای دوبانده احداث کنند.

این در حالی است که بارها درخصوص احداث این جاده که باعث تخریب بخشی از جنگل می‌شود هشدار داده شده است اما معلوم نیست عملیات یاد شده با کدام مجوز آغاز شده و اصولا کدام مسئولی به‌خود اجازه می‌دهد فراتر از قانون و تنها با درنظر گرفتن منافع گروهی اندک دست به چنین تخریبی بزند.

ظاهرا مسئولانی که اینچنین فکر می‌کنند به صرافت افتاده‌اند که صرف قرار گرفتن در مسند ریاست، این حق را برایشان ایجاد می‌کند که هرکاری که دلشان بخواهد با میراث طبیعی این کشور بکنند. لابد وقتی می‌توان 12 هزار بلوط کهنسال را قربانی خط لوله گاز کرد بخشی از جنگل ابر را هم می‌توان قربانی عبور جاده کرد!

دکتر پیمان یوسفی، مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع، در این‌باره به همشهری گفت: در بازدیدی که روز چهارشنبه گذشته از منطقه به عمل آمد در کمال ناباوری مشاهده شد که بولدوزرها با شدت تمام در حال کارند و با تعریض جاده و تسطیح آن در حد یک آزادراه دوبانده از شاهرود تا روستای ابر و از روستای ابر تا 4 کیلومتری جنگل ابر پیش رفته‌اند.

این درحالی است که سازمان جنگل‌ها با توجه به تصمیم قابل تحسین وزیر راه و ترابری اطمینان حاصل کرده بود که غائله تخریب جنگل ابر به بهانه عبور جاده فیصله یافته است اما مسئولان استانی بر خلاف این تصمیم منطقی و مستدل دست به عملیات اجرایی وحشتناکی زده‌اند.

یوسفی افزود: به‌نظر می‌رسد حامیان جاده ابر، تصمیم دارند با این عملیات پر هزینه، آرام‌آرام همان طرح غیراقتصادی را که در تضاد کامل با معیارهای زیست‌محیطی است به‌اجرا درآورند، زیرا هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند که به خاطر دسترسی به یک روستا و یک راه محلی چنین جاده‌ای ساخته شود.

این مقام مسئول سازمان جنگل‌ها که پیش از این و به دفعات درخصوص تخریب جنگل ابر هشدار داده بود، با اظهار تأسف از پشت پا زدن به گفته‌های وزیر راه و زیرپا گذاشتن هشدارهای مسئولان منابع طبیعی و صاحب‌نظران محیط‌زیست، تصریح کرد: در حالی که قرار است اجلاسی با شرکت 192 کشور طی روزهای آتی در کپنهاگ با موضوع تغییر اقلیم و به خطر افتادن امنیت غذایی ناشی از این تغییر، برگزار شود؛

اجلاسی که رئیس‌جمهوری محترم هم در آن شرکت و سخنرانی می‌کند، آن وقت در کشور ما عده‌ای به‌خاطر یک جاده، بی‌نظیرترین جنگل را هدف گرفته‌اند، لابد این مسئولان نمی‌دانند که تنها مدافع امنیت غذایی، جنگل است و به همین دلیل است که اکنون جهان، شعار «یک درخت بکارید» را در صدر برنامه‌های عمومی قرار داده است.

درختانی با قدمت 4 هزار سال

یوسفی ضمن انتقاد از بی‌توجهی به منابع طبیعی در کشور تاکید کرد: جنگل ابر یک رویشگاه معمولی نیست، بلکه این منطقه از دوره سوم زمین‌شناسی بر جای مانده، اما آنچه اهمیت این جنگل را دو چندان می‌کند درختان سرخدار است که قدمتی 4 هزار ساله دارد. بد نیست آقایانی که اینطور به جنگل ابر هجوم برده‌اند، بدانند که از 4 میلیارد هکتار جنگلی که در سطح جهان وجود دارد تنها 4 هزار هکتار آن را درختان سرخدار تشکیل می‌دهد که 500 هکتار آن در نزدیکی افرا تخته و جنگل ابر وجود دارد. از این درختان اسانسی به نام «تاکسول» به‌دست می‌آید که در درمان انواع سرطان‌ها کاربرد دارد.

این گزارش می‌افزاید: چهارشنبه 29 مهرماه نامه وزیر راه و ترابری که طی آن به صراحت به غیراقتصادی بودن گزینه احداث جاده ابر - شاهرود اشاره شده بود و در ادامه از بررسی گزینه‌های دیگر برای انتخاب گزینه‌ای منطبق با مصالح ملی سخن رفته بود در صفحه اول همشهری به چاپ رسید و درپی آن، معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن استقبال از این اقدام وزیر راه و ترابری بر اهمیت جنگل ابر به‌عنوان بخشی از میراث گرانبهای طبیعی کشور تاکید کرده بود که هیچ توجیهی برای عبور جاده از این جنگل وجود ندارد.

با این حال در کمتر از 20 روزی که از انتشار این نامه و استقبال مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست از آن می‌گذرد، مسئولان استانی دست به چنین اقدامی زده‌اند؛ هرچند به گفته یوسفی، مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال این عملیات فعلا به درخواست سازمان جنگل‌ها و مراتع متوقف شده است اما انتظار می‌رود مسئولان قضایی برای یک بار هم که شده با قاطعیت مانع چنین اقدامات مخربی شوند

کد خبر 94645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز