همشهری آنلاین: ودکان 3 تا 6 ساله باید برای سنجش بینایی به مهدهای کودک و پایگاه‌های دایر شده در سراسر کشور برده شوند.

با به صدا در آمدن زنگ «سنجش بینایی» در مهدهای کودک سراسر کشور، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، از خانواده‌ها خواست همزمان با اجرای «برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم»، کودکان سه تا شش ساله خود را برای سنجش بینایی به مهدهای کودک و پایگاه‌های دایر شده در سراسر کشور ببرند.

به گزارش  ایسنا، دکتر زهرا نوع‌پرست در چهاردهمین سال مراسم نواختن زنگ «سنجش بینایی» که در یکی از مهدهای کودک تهران برگزار شد، هدف از اجرای طرح غربالگری بینایی را تشخیص و پیشگیری از تنبلی و اختلالات بینایی ذکر کرد و افزود: این طرح که از روز گذشته آغاز شده تا 30 آبان ماه سال جاری (به جز روزهای تعطیل) در مهدهای کودک سراسر کشور و در طول سال، در پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی اجرا می‌شود.[مفاهیم:تنبلی چشم چیست؟]

وی تاکید کرد: خانواده‌های دارای کودکان سه تا شش سال با در دست داشتن شناسنامه، به مهدهای کودک سراسر کشور و همچنین خانواده‌های دارای کودکان چهار تا شش سال نیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی، از طرح غربالگری بینایی کودکان، بهره‌مند شوند.

وی در مورد هزینه‌های پرداختی والدین برای سنجش بینایی کوکانشان، بیان کرد: این طرح در مناطق محروم، روستایی و عشایر به صورت رایگان اجرا می‌شود، اما هزینه سنجش بینایی کودکان در شهرها 400 تومان است که در صورت نیازمند بودن خانواده‌ای، این رقم نیز اخذ نمی‌شود.

‌مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین کودکی دچار اختلالات بینایی و نیازمند ارجاع به سطوح تشخیصی ـ درمانی دوم و سوم باشد، اگر والدین کودک خود را به مراکز درمانی طرف قرارداد بهزیستی ارجاع دهد، هزینه‌ درمانی آن‌ها کاملا رایگان است، لذا چنان چه خانواده‌ها به اپتومتریست‌های طرف قرارداد ارجاع شدند، هیچ‌گونه وجهی پرداخت نکنند.

به گفته نوع‌پرست، خدمات تشخیصی ـ درمانی سطوح دوم و سوم در بر گیرنده ارائه عینک و پرداخت هزینه‌های اعمال جراحی از سوی بهزیستی به کودکان است.

وی با بیان این که این طرح در سال گذشته 90 درصد کودکان مناطق روستایی و عشایر را پوشش داد، افزود: این در حالیست که پوشش طرح غربالگری بینایی کودکان در سال گذشته در شهرها به 76 درصد و این رقم در سطح ملی 80 درصد کودکان را در بر گرفت.

‌مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، سرانه در نظر گرفته شده از سوی بهزیستی برای اجرای سطح اول غربالگری بینایی کودکان برای سال جاری را 780 تومان اعلام کرد و یادآور شد: در صورتی که کودکی دارای آمبلیوپی باشد، سرانه هزینه پرداختی بهزیستی به ازای هر کودک به طور میانگین به 115 هزار تومان افزایش می‌یابد.

نوع‌پرست با بیان این که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح از محل اعتبارات ستادی سازمان بالغ بر حدود یک میلیارد تومان است، خاطر نشان کرد: ممکن است سرانه اجرای این طرح به ازای هر کودک در برخی از استان‌ها از 780 تومان یاد شده نیز بیشتر باشد.

وی با تاکید بر شناسایی اختلالات بینایی کودکان در سنین زیر شش سال، عنوان کرد: هر چه سن شناسایی اختلالات پایین‌تر باشد، هزینه درمان و همچنین طول دوره درمان کاهش می‌یابد، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا معاینات چشم کودکانشان را از هفته اول بعد از تولد آغاز و سه بار در سنین قبل از دبستان ادامه دهند به طوری که این معاینات در سنین 2 تا سه ، سه تا چهار، چهار تا پنج سالگی صورت گیرد و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی همچون ریزش اشک، قرمزی و ترشحات با پزشک مشورت کنند.[درمان تنبلی چشم راحت‌تر از این حرف‌هاست!]

‌مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و موسسات خیریه در اجرای این طرح، تاکید کرد: این طرح برای امسال در مجموع در 320 هزار پایگاه فعال اعم از مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سیار و دائم سنجش بینایی و مدارسی که مقطع پیش دبستانی در آن‌ها وجود دارد، اجرا می‌شود.

نوع‌پرست با این گفته که در سطح ملی هیچ برنامه‌ای برای نشان دادن تکامل بینایی کودکان از بدو تولد تا سن مدرسه وجود ندارد، اضافه کرد: براساس دستورالعمل‌ ویژه سازمان بهزیستی، این سازمان موظف شده تا اختلالات بینایی کودکان را تا سن 10 سالگی پیگیری کند.

وی «تنبلی چشم» را یکی از بیماری‌هایی خواند که در اغلب موارد بی‌علامت است، گفت: این در حالیست که این بیماری می‌تواند با علاماتی همچون انحراف چشم، مالیدن چشم، اشک ریزش و قرمزی همراه باشد و در صورتی فقدان تشخیص به موقع، در دهه‌های اول و دوم عمر باعث نابینایی و یا کم بینایی دائمی یک و یا هر دو چشم می‌شود که در این هنگام بیماری قابل درمان نیست.

‌مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، افت تحصیلی کودکان را یکی دیگر از عوارض تنبلی چشم خواند و اظهار کرد: بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود،‌ کودکان سه تا شش ساله خود را برای معاینه به مهدهای کودک و یا نزدیک‌ترین پایگاه سنجش بینایی ارجاع دهند.

نوع‌پرست اظهار کرد: براساس این طرح در حال حاضر کودکان دو تا چهار سال در پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی نیز تحت غربال قرار می‌گیرند.

وی در مورد علل ایجاد تنبلی چشم، اذعان کرد: تنبلی چشم، بیماری اکتسابی است، اما عوامل ژنتیکی نیز می‌تواند در ایجاد آن دخیل باشد.

‌مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان این که این طرح در حال حاضر به صورت اختیاری اجرا می‌شود و الزامی برای ارجاع کودکان از سوی خانواده‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: با آن که این طرح اختیاری است، اما پوشش آن در سال گذشته به 81 درصد رسید که با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته در صددیم این رقم برای سال جاری را به 82 درصد افزایش دهیم.

نوع‌پرست با اشاره به آمارهای کودکان غربال شده طی 13 سال گذشته، گفت: طی این مدت 14 میلیون و 400 هزار کودک تحت پوشش معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد 410 هزار کودک دچار اختلالات بینایی بودند.

به گفته وی از میان کودکان دچار اختلالات بینایی نیز 116 هزار کودک دچار تنبلی چشم بودند، این در حالیست که طی سال گذشته حدود هشت هزار کودک از خدمات دریافت عینک بهره‌مند شدند و 380 کودک نیز توسط بهزیستی تحت پوشش اعمال جراحی قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح در سال گذشته نشان داد که میزان شیوع آمبلیوپی در سراسر کشور به جز چهار استان یکسان است که طی تحقیقی علت بالا بودن شیوع این نوع بیماری در این چهار استان در دست بررسی است.

وی هفت سالگی که با بدو ورود به دبستان همراه است را سن مناسبی برای تشخیص اختلالات چشمی ندانست.

به گزارش ایسنا، نفریه ـ معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی ـ نیز با حضور در این برنامه، اضافه کرد: آمبلیوپی یکی از شایع‌ترین اختلالات بینایی به شمار می‌رود، به طوری که پیش‌بینی می‌شود شیوع این بیماری در جهان بین دو تا پنج درصد باشد که این رقم در ایران به 4/1 درصد می‌رسد.

وی با بیان این که سازمان بهزیستی اقداماتی را برای شناسایی اختلالات بینایی و تحت پوشش قرار دادن این افراد آغاز کرده است، تاکید کرد: در صورتی که این اختلالات در سنین کمتر از پنج سالگی شناسایی شود، به صورت کامل می‌توان فرد را تحت درمان قرار داد، اما درمان کودک در سنین هفت تا 10 سالگی سخت و پس از 12 سالگی غیرممکن است.

کد خبر 93543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز