سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

کودکی، دوست داشتنی‌ترین لحظات خاطره انگیز بازگشت به سادگی است.

کودکان، این پاک‌ترین موجودات هستی، ساده‌ترین نوع نگاه و در عین حال زیباترین را برگزیدند و همین سادگی و پاکی در کلام و نگاه آنها، وجه تمایزشان از ناهمواری‌های دنیای پیش‌رویشان است.

در این میان، کسانی که سعی در ورود به این دنیای ساده اما پر رمز و راز را دارند، باید نگاهی همرنگ با کودکان و نه جدا از آرمان‌هایشان داشته باشند.

این نسل سازنده، نهالی است که بی‌توجهی به آن نه تنها روح لطیف آنها را آشوب می‌کند بلکه آینده‌ای نامطلوب را پیش رویمان ترسیم می‌کند.

در این میان سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری تهران با نمایش برترین آثار خالقان تصویرگری کتاب‌های کودکان، نزدیک‌ترین دنیا به ذهن کودکان را به تصویر کشید و این مهم را از طریق برپایی کارگاه و نمایشگاه تصویرگری برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی تصویرگری در نگارخانه پردیس سینمایی ملت به انجام رسانید؛ برنامه‌ای که 40 تصویرگر برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی تصویرگری در آن حضور داشتند. در این برنامه که به مناسبت روز جهانی کودک شکل گرفت، 72 اثر تصویرگری که در جشنواره‌های بین‌المللی تصویرگری بولونیا، براتیسلاوا، زاگرب کرواسی، بلگراد و ژاپن برگزیده شده بودند تا 30 مهر ماه به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در حاشیه نمایشگاه، یک کارگاه و ورک‌شاپ با موضوع «شهر و کودک» با شرکت10هنرمند برجسته تصویرگر که در جشنواره‌های بین‌المللی جوایزی را به دست آورده‌اند و با حضور کودکان و مربیانشان برپا شد.

علاوه بر این، کتاب‌های داستان و آثار مربوط به خلاقیت کودک که به وسیله این هنرمندان به تصویر کشیده شده‌، در بخش جنبی نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.یاسمین سینایی سال‌هاست که در عرصه کار با کودکان فعالیت دارد. همچنین فرشید مثقالی، استاد پیشکسوت تصویرگری کشور در روز پایانی این کارگاه با حضور خود و بررسی و اظهارنظر در رابطه با آثار، موجب استقبال دانشجویان و هنرمندان این عرصه شد.

اما جدا از حرف‌های مسئول برپایی این نمایشگاه، مدیرعامل انجمن فرهنگی - هنری تصویرگران نیز توضیحاتی بدین شرح بیان داشت: تمامی این 40 اثر متعلق به هنرمندانی است که در جشنواره‌های مختلف از سال 2005 به بعد، جوایز متعددی دریافت کرده‌اند.

نظری افزود: همچنین 10هنرمند برجسته در بخش ورک‌شاپ با حضور کودکان و خانواده‌هایشان به تصویرگری پرداختند که این بخش با استقبال بسیار شهروندان مواجه شد.

حافظ میرآفتابی، هنرمند تصویرگری است که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. 2 اثر از کتاب «باید به فکر فرشته بود» نوشته محمدرضا یوسفی و 2 اثر از کتاب «الیاس» نوشته مصطفی رحماندوست از این هنرمند به نمایش گذاشته شده است. برنده پلاک زرین نوزدهمین نمایشگاه دوسالانه تصویرگری بین‌المللی براتیسلاوا در سال2003، برگزیده نمایشگاه بولونیا و چندین جوایز دیگر از جمله توفیقات وی است.

حافظ میرآفتابی معتقد است: برپایی نمایشگاه تصویرگری در پردیس سینمایی ملت بسیار مفید و تاثیر‌گذار بود و این را از این جهت می‌گویم که وقتی خانواده‌ها به همراه کودکانشان در برابر آثار قرار می‌گیرند از جهانی که همیشه تجربه کرده‌اند، دور می‌شوند و جهان تازه‌ای را که تصویرگران براساس رویاها و آرزوهای جدید خلق کرده‌اند تجربه می‌کنند.

این تصویرگر افزود: کودکان و خانواده‌هایی که از طریق آثار تصویرگران، جهان تازه‌ای را ادراک می‌کنند زندگی پرشور و بالنده‌ای پیدا می‌کنند و دچار انعطاف بزرگی در برابر هستی می‌شوند. این تصاویر باعث می‌شود کودکان جرأت کنند در زندگی غیراز مباحثی که همه به شکلی تکراری تجربه کرده‌اند، چیزهای جدیدی را ایجاد کنند.

وی در رابطه با جایگاه تصویرگران ایران گفت: تصویرگران ایران بسیار تاثیر‌گذار بوده‌اند و تصویرسازی ایران در جهان بسیار خاطره‌انگیز شده است.

حافظ میرآفتابی با اشاره به نکته‌ای تاریخی اظهار داشت: از نیمه دوم قرن 18 به بعد زیباشناسی از فلسفه‌ زاده می‌شود و هنرمندی که با روح دوران و فلسفه روزگارش آشنا نباشد، ممکن است تصاویر زیبایی را که قبلا تجربه شده  خلق کند اما نمی‌تواند تصاویری بر مبنای زیبایی دوران زندگی خودش به‌وجود آورد و توجه به این موضوع برای هنرمندانی که برای تحول کودکان تصویرسازی می‌کنند ضروری است.

هدی حدادی، تصویرگر دیگری است که 2 اثر خود را از کتاب «دو دوست» که توسط خودش نوشته شده به نمایش گذاشته است. وی موفق به دریافت جایزه از جشنواره بلگراد شده است.

هدی حدادی نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و معتقد است: بعد از مدت‌ها نمایشگاه خوب و بزرگی در عرصه تصویرگری کشور برپا شد که جای تشکر دارد.

این تصویرگر ادامه داد:‌ با توجه به روندی که تصویرگران در ایران داشته‌اند و پیشرفت و اسم و رسمی که پیدا کرده‌اند توقع بیشتری نسبت به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد ولی متأسفانه انتظارات ما برآورده نمی‌شود و اینگونه به‌نظر می‌رسد که جشنواره‌های خارجی ارزشی بیشتر برای آثار تصویرگری ایران قائل می‌شوند و شاید این دلیل بزرگی برای شرکت بسیار هنرمندان در جشنواره‌های  خارجی است.

وی گفت: پیش از این، یک نمایشگاه دائمی برای به تصویر درآوردن آثار هنرمندان و شرکت ناشران وجود داشت اما متأسفانه مدت‌هاست که این نمایشگاه تشکیل نشده و انجمن تصویرگران هم به‌علت مشکل بودجه قادر به برگزاری برنامه‌های بزرگ در این حوزه نیست. اگر خواهان شکوفایی بیشتر تصویرگری ایران و گسترش حوزه کار هنرمندان تصویرگر هستیم، باید نهادها و سازمان‌های فعال در این حوزه، امکانات و عرصه‌های بیشتری را ایجاد کنند.

سیروس آقاخانی، یکی از تصویرگران حاضر در این برنامه، کار تصویرگر را بازسازی عین به عین متن نمی‌داند و معتقد است که تصویرگر باید ایماژهای نگفته نویسنده را بیان کند تا درک متن و تصویر همزمان باشد؛ همان‌گونه که فیلم نمی‌تواند متوقف شود و دیالوگ ادامه یابد؛ در حالی که بسیاری از ناشران برای صرفه جویی کتابی را که می‌تواند 40 تصویر داشته باشد، تنها با 10تصویر منتشر می‌کنند و این امر مانع از همزمانی متن و تصویر شده و مشکل می‌آفریند.

کد خبر 93265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز