سید حسین امامی: پس از بحران مالی جهانی، سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه 17‌درصد افزایش و در کشورهای توسعه یافته 29‌درصد کاهش داشت.

قبل از بحران مالی جهانی، کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه 3کشور نخست دنیا از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال‌2006 بودند اما با آشکارشدن آثار بحران اقتصادی جهان روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای توسعه یافته به‌شدت سقوط کرد.

با ادامه این روند، ورود سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصادهای توسعه یافته که در سال 2008 نسبت به سال قبل 29‌درصد کاهش دارد، ارقام بزرگتری را تجربه خواهد کرد. گزارشی که اخیرا توسط آنکتاد منتشر شده نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه هلند، انگلیس و بلژیک در سال 2008 با کاهشی 42‌درصدی مواجه بوده است. در مقابل این کاهش، در آفریقا، جنوب و شرق آسیا نیز میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افزایش یافته و غرب آسیا برای ششمین سال متوالی با رشد سرمایه‌گذاری خارجی مواجه شده‌ است.

در مقابل رشد قابل ملاحظه کشورهای در حال توسعه در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، کشور ما که ابتدای بحران از آن به‌عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری یاد می‌کرد، فقط توانسته از متوسط کاهش سرمایه‌گذاری جهانی، کاهش کمتری را تجربه و سهم اندک معادل 08/0 از حجم کل سرمایه‌گذاری جهانی را کسب کند.

آنچه مشخص است، زیرساخت‌های بالقوه یک اقتصاد بر سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی دارند. اقتصادهایی که در آنها زیر ساخت‌ها به جای تشویق فعالیت‌های تولیدی، به تشویق فعالیت‌های غیرتولیدی می‌پردازند، سرمایه‌گذاری کمتری در آنها انجام می‌گیرد و بنابراین از ظرفیت کمتری که منجر به انتقال فناوری در اقتصاد شود برخوردارند.

در نتیجه تمایل افراد برای کسب مهارت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بسیار پایین خواهد بود و میزان سرمایه‌گذاری کارآفرینان برای توسعه تفکرات و اندیشه‌های جدید که به پیشرفت و توسعه امکانات تولیدی بینجامد نیز بسیار کم خواهد بود. همچنین زیرساخت‌های یک اقتصاد انواع سرمایه‌گذاری‌هایی را که در کشور انجام می‌شود تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

قبل از بحران مالی جهانی در سال 2006، آمریکا بیشترین مقدار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کرد. آمریکا، انگلیس و فرانسه 3کشور نخست دنیا از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال 2006 بودند. در این سال 175‌میلیارد دلار در آمریکا، 139‌میلیارد دلار در انگلیس و 81‌میلیارد دلار در فرانسه سرمایه‌گذاری شد.

میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در برخی دیگر از کشورهای جهان به این شرح بوده است: آلمان 42‌میلیارد دلار، ایتالیا 39‌میلیارد دلار، کانادا 69‌میلیارد دلار، ژاپن 6‌میلیارد دلار، لیبی 7/1‌میلیارد دلار، نیجریه 4/5‌میلیارد دلار، ونزوئلا 543‌میلیون دلار، چین 69‌میلیارد دلار، کره‌جنوبی 9/4‌میلیارد دلار، پاکستان 2/4‌میلیارد دلار، اندونزی 5/5‌میلیارد دلار، سنگاپور 24‌میلیارد دلار، آذربایجان 601‌میلیون دلار و روسیه 28‌میلیارد دلار، اما بحران مالی جهانی جریان جهانی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را هم تغییر داده است.

 سرمایه‌گذاری در اقتصادهای در حال توسعه در سال 2008 نسبت به سال 2007 حدود 17‌درصد افزایش یافته و سهم آن در این سال از مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا که 1697‌میلیارد دلار اعلام شده به 43‌درصد رسیده است.

کد خبر 93160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز